Студенти от столичния Технически университет разработиха електромобил с водородна горивна клетка, с който са участвали в международното състезание Shell Eco-marathon 2017. Те разказаха повече за изобретението си на среща, организирана от ректора на учебното заведение проф. дтн инж. Георги Михов, със заместник-министъра на транспорта Ангел Попов.
Капитан на амбициозния отбор е доц. д-р инж. Пламен Пунов. В състезанието студентите се включили в категорията за градски тип автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Пунов обясни, че водородът се използва като гориво в горивната клетка, която произвежда електричество. След това електричеството задвижва електродвигателите на автомобила.
Подобрения
За да участват в надпреварата, младежите са направили редица подобрения в автомобила на университета. Сред тях са нова спирачна система и ново окачване. Добавен е втори електродвигател, за да бъдат задвижвани и двете задни колела. Прибавянето на електромотора, тежащ само около 1,5 кг., е компенсирано предварително и общата маса на „Феникс“ остава около 90 кг. Иновативният автомобил е конструиран с фокус върху намаляване на вредните емисии в околната среда и е с нисък разход на енергия.
Трябва да се отбележи, че конкуренцията на конкурса е била доста сериозна. 171 отбора от 29 държави в Европа са участвали в състезанието, проведено на специално изработена писта с дължина 1 577 км. Съгласно регламента, победител в състезанието е отборът, който измине най-дълго разстояние с 1 куб. метър водород, като всеки от автомобилите трябва да измине 10 обиколки на пистата. Това се равнява на приблизително 16 км. Средната скорост на автомобилите в състезанието е от порядъка на 25 км/ч.
Отборът на доц. Пунов е отбелязал призови 6 класирания, три от които на второ място. По време на Shell Eco-marathon 2017 студентите от Техническия университет се класирали на трето място в Европа, след като успели да изминат 189 км/м3 със своя „Феникс“. Успехът на отбора се основава на 10-годишна традиция и е в резултат на упорит труд в търсене на решения на глобални инженерни и енергийни предизвикателства от младите хора.