Privacy Sandbox FLooC Chrome Chromium Заглавно изображение

Privacy Sandbox и FLoC: Ъпдейт на Chrome променя правилата за реклами и поверителност

Последните промени в Chrome пренаписват правилата за реклама и събиране на данни. Privacy Sandbox и изкуственият интелект FLoC ще събират от първо лице данни от потребителите и ще ги групират по интереси.

Какво следва от премахването на third-party cookies?

Google Chrome завинаги се отказва от бисквитки на трети страни. Бъдещите актуализации на най-популярния уеб браузър в света трябва да пренапишат правилата за онлайн реклама. Очаква се и да направят проследяването на уеб активността на милиарди хора много по-трудно. Прекрасни пожелания, нали? Но дали всъщност ще се случи точно така? Голямата победа на неприкосновеността на личния живот може да послужи единствено за затягане на хватката на Google върху рекламната индустрия и мрежата като цяло.

Критиците и регулаторите твърдят, че този ход рискува да изведе от бизнеса по-малките рекламни фирми. Ъпдейтът може да навреди на уебсайтовете, които разчитат на реклами за да печелят. За повечето хора промяната ще бъде невидима, но зад кулисите Google планира Chrome да контролира някои рекламни процеси. Базирано на браузър машинно обучение ще регистрира вашата история на сърфиране. Ще селектира хората в групи с подобни интереси.

„Те ще се освободят от инфраструктурата, която позволява индивидуализирано проследяване и профилиране в мрежата“,

заявява Bennett Cyphers, технолог от групата за граждански свободи Electronic Frontier Foundation.

„Ще я заменят с нещо, което все още позволява целенасочена реклама – просто го правят по различен начин.“

Планът на Google да замени „бисквитките“ на трети страни идва от неговата Privacy Sandbox и няма за цел да заличи рекламната индустрия. Това е набор от предложения за подобряване на онлайн рекламите. Освен с премахване на бисквитките на трети страни, Privacy Sandbox се занимава и с проблеми като рекламна измама. Пясъчната кутия за поверителност отговаря и за намаляване на броя на CAPTCHA, които хората виждат, и за въвеждане на нови начини по които компаниите да измерват ефективността на своите реклами. Немалко критици на Google твърдят, че част от предложенията представляват подобрение на съществуващата настройка и дори са полезни за мрежата.

Индустрията за онлайн реклама е тромава

Необходима е промяна. Тя включва милиарди точки от данни за целия ни живот, които се търгуват автоматично всяка секунда, всеки ден. Подобна съществена промяна в тази система ще има огромно влияние върху целия онлайн бизнес.

Предложенията на Privacy Sandbox са сложни и технически. Google вече тества някои, докато други остават твърдо на етап разработка. Пясъчната кутия за поверителност е документирана онлайн и Google е променил своите планове въз основа на обратна връзка и насрещни предложения от конкуренти. Но в крайна сметка, когато става въпрос за Chrome, всичко се контролира от Google.

Премахването на бисквитки на трети страни от Chrome бе обявено за първи път през януари 2020 г.

„Third-party coocies бяха ужасни“,

казва Cyphers.

„За известно време те бяха най-инвазивната технология за поверителност в света.“

Google обещава да ги премахне през 2022 г. За сравнение, Safari на Apple, който е втори по големина браузър след Chrome, ограничи проследяването на бисквитки през 2017 г. Firefox на Mozilla блокира бисквитки на трети страни през 2019 г. Тези проследяващи бисквитки са толкова голям проблем, че в момента браузърът блокира десет милиарда тракера на ден.

Ако използвате Chrome, уебсайтовете, които посещавате ще добавят бисквитка на трета страна към вашето устройство. Тези бисквитки – малки фрагменти от код – могат да проследяват историята ви на сърфиране и да показват реклами въз основа на това. Бисквитките на трети страни изпращат обратно всички събрани от тях данни на домейн, различен от този, в който сте в момента. Сравнителните бисквитки пък връщат обратно данни на собствениците на домейна, който посещавате в момента.

Бисквитките изграждат потребителски профили

Бисквитките на трети страни са основната причина обувките, които разгледахте преди две седмици, все още да ви дебнат из мрежата. Всички данни, събрани от бисквитки на трети страни, се използват за изграждане на потребителски профили. Те могат да включват вашите интереси, нещата, които купувате и поведението Ви онлайн. Тази информация може да попада у мътни брокери на данни.

„Намерението наистина беше да се инициира определен набор от предложения как по-старите технологии като „бисквитки“ на трети страни могат да се заменят с алтернативи за запазване на поверителността на API“,

заявява Chetna Bindra, ръководител на продукти в рекламния бизнес на Google.

И така, какви са алтернативите?

Планът на Google е да насочва реклами към общите интереси на хората посредством система за изкуствен интелект, наречена FLoC. Системата за машинно обучение краде вашата уеб история, наред с други неща, и ви поставя в определена група, въз основа на вашите интереси. Google все още не е определил какви ще бъдат тези групи, но те ще включват хиляди хора със сходни интереси. След това рекламодателите ще могат да ви пускат реклами, въз основа на групата, в която сте.

FLoC ще работи директно в Chrome

За разлика от бисквитките на трети страни, данните за поставянето ви в група ще бъдат обработвани в Chrome. Според Bindra системата достига 95% ефективност при насочване на реклами, спрямо бисквитките на трети страни. Други са поставили под съмнение това твърдение.

Един потенциален проблем със системата за машинно обучение е какво как може да въздейства на хората.

„Тъй като FLoC използва историята ви на сърфиране, за да ви групира въз основа на интереси, крайният резултат е подобен на супер-тракер. Той присъства на повече уебсайтове от Google Analytics“,

твърди Kamyl Bazbaz, вицепрезидент по комуникациите в търсачката DuckDuckGo.

Въпреки че чрез FloC ще се изпращат по-малко лични данни на трети страни, съществуват опасения как хората ще бъдат групирани и дали автоматизираният процес ще дискриминира определени групи.

„Алгоритъмът на FLoC за групиране, който Google предлага, ще бъде обработен от самия Google и ще бъде общ за всички потребители в мрежата“,

заявява Basile Leparmentier, старши инженер по машинно обучение в рекламната технологична компания Criteo. Той има предложения за свои собствени алтернативи на Sandbox.

„Google би променял този алгоритъм, когато пожелае.“

Basile и други, коментиращи публично предложенията на Google за FLoC, поставят под въпрос дали системата ще групира хора по чувствителни атрибути като раса, сексуална ориентация или увреждане. Системата може да изведе тази чувствителна информация чрез общото поведение и интереси на хората. Установено е например, че рекламните алгоритми на Facebook показват повече преподавателска и секретарска работа на жените, отколкото на мъжете. През 2019 г. Facebook беше обвинен от Министерството на жилищното строителство и градското развитие на САЩ за реклами, които дискриминират хората въз основа на тяхната раса. Същите рискове съществуват и при FLoC, а инженерите на Google признават потенциала за алгоритмично пристрастие.

Google ще започне да изпробва FloC през март, но ще използва само уебсайтове с активирано проследяване или вече обслужващи дисплейна реклама. Компанията се обявява против, рекламните политики да показват персонализирани реклами въз основа на чувствителни категории. FLoC групи, които разкриват расата, сексуалната ориентация и други категории на хората, ще бъдат блокирани. Ако това не е възможно, Google обещава да промени алгоритъма си за да „намали групирането“.

Privacy Sandbox привлича вниманието на регулаторните органи.

На 8 януари Органът за конкуренция и пазари на Обединеното кралство (CMA) разкри, че разследва Sandbox съвместно с регулатора за защита на данните, Office of Commissioner’s Office (ICO). CMA обяви, че разследването се движи на бързи обороти, но все още не е стигнало до никакви заключения относно въздействието на Sandbox за поверителност върху конкуренцията. Въпреки това, CMA очерта някои от притесненията си относно дигиталната реклама.

Блокирането на бисквитки на трети страни в Chrome може да даде на Google повече власт над цялата екосистема, гласи докладът на CMA.

„Предложения ще превърнат Chrome (или браузърите Chromium) в ключова пречка за рекламните технологии“,

се казва още в доклада. CMA  посочва също, че краткосрочните приходи от реклами на онлайн издателите могат да намалеят със 70 процента.

Бисквитките на трети страни не са единственият начин за рекламиране в мрежата. Когато те бъдат премахнати, с помощта на FloC, компаниите-събирачи на данни на трети страни, може да насочват дори по-добре рекламите си. Например, ако сте влезли в уебсайт за новини, този сайт ще може да събира данни за прочетеното и да записва вашите интереси. Така ще Ви се показват по-подходящи за Вас реклами. Колкото по-подходяща е една реклама, толкова повече пари може да направи.

Privacy Sandbox и FLoC превръщат Google и Facebook в Интернет хегемони

Звучи добре най-вече за двете компании, които доминират в събирането на данни от първа страна в мрежата: Facebook и Google. И двете компании разполагат с мощни инструменти за събиране на потребителска информация, както чрез собствените си услуги, така и чрез софтуера, който предоставят на другите. Повече от девет продукта на Google – от Gmail до Google Maps – се използват от над милиард души всеки месец. Технологията за проследяване на Facebook е на повече от осем милиона уебсайта. Очаква се прекратяването на бисквитките на трети страни да укрепи допълнително рекламната технология на Google и Facebook.

Ако мрежата премине към система, при която данните от първа страна стават основният начин за показване на реклами, ще бъдат облагодетелствани най-големите технологични платформи.

Основателят на CafeMedia Paul Bannister твърди, че след подобни промени, в платформи като Facebook, TikTok и YouTube ще се изразходват повече пари за реклама. Там насочването в затворена екосистема ще бъде по-лесно. Те ще се характеризират с централизиран контрол на данните и ще стават все по-малка и по-малка група от много големи компании, твърди Bannister. Ето защо, добавя той, те са много по-склонни да злоупотребяват с данните и да навредят на хората.

За капак Ви припомняме, че Google следи и офлайн покупките ни.

Ако темата Ви е интересна, заповядайте да я коментираме в нашата Facebook група „Технологичното общество на България

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Атанас Георгиев

Обичам да следя новостите в областта на биологията, Космоса и технологиите. Това ми дава възможност да ги споделя с Вас, читателите на Technology.bg