Начало / Гейминг / Еп. 14: Sensible World Of Soccer или най-добрата футболна игра правена някога!

Еп. 14: Sensible World Of Soccer или най-добрата футболна игра правена някога!

Отново дойде онзи момент от годината, в който EA и Konami пускат едновременно футболните си симулатори, и гейминг общността се маргинализира до неузнаваемост. Започват да валят постове със снимки на току що закупената FIFA или PES, грижливо захваната с колан на предната седалка на Golf 3, а на заден фон гаджето прави кисела физиономия.

Форуми, фейсбук групи и twitch звезди с по 14 абоната в канала им се впускат в ожесточени спорове за това, коя от двете лишени от всякакъв дух и емоция игри е по-добра. В дискусиите, досущ като на война, всичко е позволено. Макар че в повечето случаи онлайн войните се ограничават само със сексуални апетити към майката на опонента. А тя горката се тръска и се вайка, защо милото й синче, вместо да се хване на работа, си седи вкъщи и псува екрана на телевизора, току що сразен от 12-годишен кореец. Всички тези спорове са напълно излишни. Защото пред FIFA и PES стои най-великата футболна игра, правена някога – Sensible World of Soccer!

Всички да станат – влиза една легенда

Пишейки за Sensible World of Soccer, изпитвам огромни затруднения да представя играта, като се абстрахирам от емоция и носталгия. Казват, че има игри, които пристрастяват като наркотик, и ако е така, то SWOS беше моят кокаин за дълго време. Казвам кокаин, а не някой друг наркотик (аз, разбира се, със сигурност не разбирам нищо от наркотици и не знам какво говоря), защото играта беше свръх бърза и изпълнена с екшън и емоция. Училищният ден беше просто досадна формалност, която ми пречеше да се прибера вкъщи,за да си набавя поредната доза. Обаче в едно съм сигурен – никой наркоман не познава върховното усещане да спечели няколко Шампионски лиги с отбора на Карпати Молдова. Истинска нирвана!

Но да започнем отначало. Sensible World of Soccer е създадена през 1994 г., от Sensible Software като продължение на Sensible Soccer от 1992 г. Играта, която завинаги оставя следа в гейминг индустрията, е Sensible World of Soccer ’95/’96, позната още като SWOS, или както казвахме в махалата – „Сенсито“.

Въпреки чисто аркадната графика и стил на игра по време на самия мач, Сенсито имаше огромна геймплей дълбочина. И все още я има. В Career mode играта включва над 1500 футболни отбора и повече от 27000 футболиста. И чуйте това, PES фенове – всички те бяха с истинските си имена! Не че нямам търпение да гледам El Clásico, където играят Barcelona срещу MD White. Или пък дербито на Манчестър, противопоставящо легендарните единайсеторки на Man Blue и Man Red! Честно, поне да бяха наели Димитър Пенев да им мисли имената, щяха да са доста по-сполучливи!

Изгледа в Sensible World Of Soccer е отгоре-надолу.

Обратно на SWOS и неговият Career Mode. Избирайки измежду един от тези 1500 РЕАЛНИ футболни отбора с РЕАЛНИ имена на футболисти, играчът разполага с 20 сезона, в които да превърне тима си в абсолютен хегемон. Геймплейът по време на мач е наглед простичък. Поглед отгоре към терена, осем посоки на движение и един единствен бутон за удар, пас и шпагат. Точно така – няма нужда да си Шесторъкият Шива, за да усвоиш десетките сложни комбинации, използващи 11 от десетте бутона на контролера. Няма нужда да си 12 годишен пъпчивко в лятна ваканция, за да отделяш по 18 часа на ден, учейки нов финт, който в истинския живот така или иначе не работи.

А и присъствието на само един бутон в SWOS не трябва да ви заблуждава. Играта и така предлага богато разнообразие. Например, ако след удар натиснете някой от бутоните за посоки, топката получава такъв фалц, че и Бекъм би завидял. Вкарването на голове в тази никак не лесна игра си е цяло изкуство. Само много тренировки могат да ви научат как да прехвърляте вратаря отдалече или да забиете топката там, където се обичат паяците. Или пък да финтирате цялата защита и да пуснете топката леко покрай вратаря. Аз и моите приятели бяхме усвоили всичко това толкова добре, че докато гледахме Ботев Пд – Олимпик Галата, във всеки един момент знаехме какво точно трябва да правят футболистите. Де да знаеха и те…

Треньорският аспект също е една от силните страни на Sensible World of Soccer. Имаше моменти, в които само подреждах отбора си, избирах тактиката за мача и оставях малките пикселови герои да рисуват магията си върху зеленото платно.

Трансферният пазар бе мястото, откъдето научих имената на футболисти, които дотогава не бях и чувал. С малко повече проба и грешка човек се сдобиваше с истински перли, които в последствие се превърнаха в мегазвезди в реалния живот. За едни 450 хиляди паунда успях да привлека Айтор Каранка от Атлетико Билбао. Толкова струваше и Енгибар Енгибаров, но аз взех Каранка. Легенда в играта бе Йорген Петерсен, който се подвизаваше Малмьо. С него можеше да се сдобием на смешната цена от 1.6 млн.

Разбира се, не трябва да забравяме – след всичките ви успехи на клубно ниво, идваше и мечтаната работа като национален треньор. Не съм сигурен, но през 90-те в Гана би трябвало да съм имал статут на Бог след няколкото световни титли, които им спечелих.

Директно включване от Олд Трафорд.

На терена Sensible World of Soccer си остава чисто аркадна игра. Мачът продължава много кратко, действието се развива свръхбързо, на моменти хаотично,а както споменахме – няма цял алманах от комбинации. Но в сравнение с много аркадни футболни игри от онова време, SWOS имаше сериозни подобрения. Публиката не спира да ви подкрепя от трибуните, реферът раздава картони. Играта има и опция за създаване на собствен персонализиран отбор. Както можете да се досетите, целият речник от мръсни думи на един ранен пубер бе впрегнат в измисляне на имена на футболистите. Още си спомням с умиление за головата машина на ФК Гъди Мъди – Куро Хуйев. И да, това е най-доброто, което ми хрумна тогава.

Контузия

Да не забравяме и образователната страна на SWOS. Преди това моята футболна култура се градеше на колекция от изрезки на европейски футболни отбори от рубриката „За вашия албум“ на вестник Старт. Това и двата часа за италиански футбол по време на Всяка неделя по Ефир 2 (rip). Но Sensible World Of Soccer ме постави в центъра на футболната вселена. Все още помня как просто си скролвах из различните лиги за да се наслаждавам на имената на нечувани за мен отбори (а и държави). Hеarts of Oak от Гана, Halifax Town от пето ниво на английския футбол, любимите ми Danubio от Уругвай.

Да, Сенсито ми показа, че в Уругвай има отбор на име Danubio. Толкова играх с този отбор, че години по-късно, когато интернет направи така, че всяко късче информация да е на минута разстояние от нас, аз си спомних за него и реших да го проуча. И така разбирах, че този уругвайски отбор е създаден от двама български братя през 1932 г. И пак така, през 2015 година успях да посетя мястото, където братята Михаел и Иван Лазарови създават отбора, дал ни футболисти като Алваро Рекоба, Марсело Салайета, Диего Фурлан, Едисон Кавани и т.н. Toва, приятели, е смисълът на израза „a life changing experiance“. Това бе Sensible World of Soccer за мен.

В годините, в които излезе Sensible World of Soccer ’95/’96, нещата в жанра бяха започнали да се променят. FIFA набираше популярност заедно с ISS на Konami (бъдещият PES). Други заглавия, като Actua Soccer, също сменяха правилата на играта, вкарвайки повече реализъм, 3D графика и други новости. SWOS изглеждаше обречен на гибел, но нещо успя да запази тази великолепна игра във времето.

Може би най-вече фактът, че докато другите залагаха на реализъм, Sensible заложи на забавлението. Играта не е направeна да изглежда реално, което е повече от видно по графиката. И точно игнорирайки графиката, разработчиците са успели да създадат истински уникален външен вид, който и до днес се радва на разпознаваемост по цял свят. А някой да е чувал за Actua Soccer 2?

Смени

Сигурно много от вас се питат какво се случва със Sensible World of Soccer днес? Е нека ви кажа – играта е жива, а феновете не намаляват. Цели форуми и сайтове са тъпкани с информация за всеки отбор и всеки футболист в него. Пачове с актуалните първенства и футболисти, както и с подобрена графика излизат непрекъснато. Международни турнири се организират всяка година из Европа, като най-големият от тях се организира от SensibleSoccer.de.

Т.нар. Sensible Days е най-голямото събитие през годината, като също е признато за официално SWOS Световно първенство. Турнирът се провежда всяка година на различно място, а през 2011 г. домакин бе Варна. През 2010 г., по време на турнира във Вроцлав, шампион на Amiga версията (оригинално SWOS излиза за точно за Amiga) става българин. През 2007 година Sensible World of Soccer бе портната и за Xbox Live, където също събра лоялна фенбаза.

Sensible days 2017
Официалният постер на Sensible Days 2017, проведени в Будапеща.

Повече от една игра

Легендарният Бил Шенкли е казал: „Някои хора вярват, че Sensible World of Soccer е въпрос на живот и смърт. Такова отношение ме разочарова. Уверявам ви, той е много по-важен от това!“.

Тези от вас, които не са играли Сенсито, сигурно си мислят, че съм луд. Или че се правя на оригинален, изваждайки някаква си прашна дърта пикселизирана игрица и сравнявайки я с FIFA и PES. Но повярвайте ми, това не е само мое мнение. Например, можете да се доверите на Мirror и тяхната класация за „Топ 10 най-добри футболни игри“. Или пък на New York Times, които наричат SWOS „A cultural artifact“. Защо не и на големите глави от Stanford University, които включват една единствена спортна игра в класацията си „10 most important video games of all time“, публикувана в едно малко списание наиме TIME. Сетете се коя е тя!

Не вярвате на медиите и техните фалшиви новини? Точно така, Тръмп би се гордял с вас! Може би ще се доверите на Мetacritic (оценка 81 и то само защото много хора са оценили играта негативно заради бъгавата онлайн версия на Xbox Live).

Изборът е ваш – Sensible World of Soccer или още един счупен контролер след поредния ЕА бъг. 

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Константин Георгиев

Войн на 90-те, тръгнал на последен поход срещу пълната безидейност и пошлост на днешната развлекателна индустрия. Дайте ми класически видео игри, екшън и хорър филми от 80-те и 90-те, постапокалиптична фантастика и ще ми станете най-добри приятели!