Street View

Защо Германия не излиза в Street View на Google?

  • От стартирането си през 2007 г. Google Street View картографира милиони мили пътища по целия свят – и дори отиде в космоса и в океана.
  • Германия и Австрия са очевидна празнина в бъркотията от сини линии, която покрива останалата част от Европа.
  • Причината е свързана с любопитното чувство за неприкосновеност на личния живот на германците: те предпочитат да парадират с интимните си части, отколкото с личните си данни.

В Google Maps плъзнете Pegman над Европа и ще видите любопитна картина: почти целият континент е покрит със сини линии, които показват, че Street View е наличен, но Германия и Австрия са почти изцяло празни.

Неизвестни региони

Това е изображение, напомнящо за онези карти на Африка от края на 19-ти век с празен център на континента, отбелязан с „Неизвестни региони“. Германия и Австрия са сред най-напредналите икономики в света, така че защо колите с камери на Google намират тези страни за толкова недостъпни и/или негостоприемни?

Причината е, че германците са известни като защитници на личния си живот – отношение, което също резонира с техните културно близки съседи в Австрия. Но всичко зависи от това какво имате предвид под „поверителност“. Например германците не са толкова скрити относно интимните си части.

Тоталитарни травми

Докато публичната голота е твърдо не в Съединените щати, например, Германия има дълга традиция на това, което е известно като FKK – съкращение от Freikörperkultur, или „култура на свободното тяло“. Някои плажове и райони на градските паркове са посветени на голи слънчеви бани и дори Nacktwanderung („голо разхождане“) е нещо.

От друга страна, германците са изключително стриктни към личните си данни – и са шокирани от готовността, с която американците (и други) споделят техните имена, адреси, списъци с приятели и история на покупки онлайн.

Според проучване, представено в Harvard Business Review, средният германец е готов да плати до $184, за да защити личните си здравни данни. За средния британец поверителността на тази информация струва само $59. За американците и китайците тази стойност пада до едноцифрени числа.

Защо? Защото германците носят травмата от не една, а две тоталитарни системи в близкото си минало: фашисткия Трети райх и комунистическа Източна Германия.

И двата режима искаха пълен контрол над своите граждани. В годините на нацизма инструментът на държавата се наричаше Гестапо (съкратено от Geheime Staatspolizei или „тайна държавна полиция“). В Източна Германия това беше Щази (съкратено от Staatssicherheit или „държавна сигурност“).

И в двете системи гражданите на практика са престанали да имат право на личен живот и могат да бъдат обявени за престъпници за лични мисли или действия, което води до строго наказание. Както при много други аспекти на нацисткия режим, следвоенна Германия разрешава Nie wieder („Никога повече“), когато става въпрос за нарушения на неприкосновеността на личния живот. Това е една от причините още първият член от (тогава все още само западната) конституция на следвоенна Германия да гласи:

Човешкото достойнство е неприкосновено. Зачитането и опазването му е задължение на всички държавни власти.

Още за поверителността в Германия

През десетилетията Германия разшири и задълбочи дефиницията си за поверителност.

  • През 1970 г. германската провинция Хесен приема първия закон за защита на личните данни в света.
  • През 1979 г. Западна Германия положи основите на Bundesdatenschutzgesetz (BDSG) или Федералния закон за защита на данните, чиято основна цел беше да защити неприкосновеността на личната лична информация.
  • През 80-те години на миналия век гражданите успешно съдиха правителството за въпросник за преброяването, толкова подробен, че позволяваше на правителството да идентифицира лица. Съдът призна правото на германските граждани на „информационно самоопределение“ и блокира споделянето на всякаква лична информация с която и да е правителствена агенция или корпорация.
  • През март 2010 г. Федералният конституционен съд на Германия отмени закон, който позволяваше на властите да съхраняват телефонни и имейл данни до шест месеца от съображения за сигурност, като „сериозно нарушаване“ на личните права.
  • През май 2018 г. ЕС прие Общия регламент за защита на данните (GDPR), който следва германския модел за преценка на данните, а не по-мекия американски.

Възможни проблеми за фирмите

Чуждестранните фирми, опериращи в Германия, трябва да се приспособят към някои от най-строгите закони за поверителност в света. Но Nie wieder е трудно да се поддържа в свят, който все повече копае и монетизира данни. В резултат на това на неумолимия напредък на цифровизацията се гледа със смесица от фатализъм и опасения.

Първи пример: раздвоението на личността на Германия, когато става въпрос за социални медии. Да, германците са инстинктивно недоверчиви към големите технологични компании като Google и Facebook. Междувременно Google завладя повече от 90% от пазара на търсачки в Германия и почти половината от всички германци имат акаунт във Facebook.

Пример втори: поверителността надделява над ефективността. Макар макроикономиката на Германия да разчита на високите технологии, за да запази водещата си позиция в световен мащаб, добрите старомодни пари все още са цар на микроикономическо ниво. През 2016 г. 80% от всички транзакции за продажба в Германия са извършени с банкноти и монети, а не с карта. В Холандия е само 46%.

Британците, датчаните или шведите могат да издържат с месеци без да боравят с пари в брой. В Германия няма да издържите и ден. Защо? Отново, силно желание за уединение и инстинктивно недоверие към наблюдението. Безкешовото общество би било по-прозрачно и ефективно, но и много по-малко частно.

Ако има нещо, което германците ценят дори повече от ефективността, това е – познахте – поверителността. Германия изглежда не бърза да хване влака на цифровизацията, докато други страни са на гара напред и генерират измерими ползи.

„Огромно нарушение“

Пример: провалът на Google Street View в Германия. Стартирало в САЩ през 2007 г., картографирането на интерактивни крайпътни панорами на Google Street View оттогава се разшири, за да покрие по-голямата част от света.

През юни 2012 г. е картографирал 5 милиона мили пътища в 39 страни; до 10-ата си годишнина през май 2017 г. общият брой беше 10 милиона мили в 83 държави.

Street View представя места толкова далеч от утъпкания път като Международната космическа станция, платформите за добив на газ в Северно море и кораловите рифове на Западна Нуса Тенгара в Индонезия. Но не и Ваймарер Щрасе във Фулда или повечето други нормални улици в Германия и Австрия.

Не поради липса на опити. През август 2010 г. Google обяви, че ще картографира улиците на 20-те най-големи града в Германия до края на същата година. Възмущението беше огромно. Някои от колите с камери на Google бяха вандализирани. 70-годишен австриец, който не пожелал да го снимат, заплашил шофьора на единия с градинска кирка.

Илзе Айгнер, министър на защитата на потребителите на Германия по това време, нарече „всеобхватната фотографска офанзива“ на Google „милионно нарушение на личните данни (…) Няма тайна служба, която да събира снимки толкова безсрамно“.

„Замъглени“ улици

Google автоматично замъглява лицата и регистрационните номера на превозните средства и, при поискване, фасадите на къщите. Цели 3% от домакинствата в съответните райони са поискали къщите им да бъдат замъглени. Изправен пред това безпрецедентно високо ниво на съпротива, през 2011 г. Google публикува вече събраните данни, но остави нещата така.

След разкритието през май 2010 г., че Google е използвал данни от некриптирани wifi връзки при съпоставянето на своите крайпътни панорами, Street View беше забранен в Австрия. От 2017 г. Google възобнови събирането на изображения в Австрия, а от 2018 г. е достъпно за избрани населени места.

Тъй като по-младите поколения се запознават по-добре с транзакционния аспект на техните лични данни, може би отношението на Германия към поверителността на данните ще започне значително да се измества към американския модел.

Както отбеляза един онлайн коментатор: „Не изглежда съвсем честно някой по света, включително германци, да може да направи виртуална разходка из моята улица и моя град, но аз не мога да направя същото в тяхната страна.“

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Ивелина Георгиева

No matter how far you run, you can never truly escape, everything catches up to you at the end and when it does, it usually kicks your ass.