Мерцедес се подготвя за 4-тата индустриална революция

Във времена на голяма несигурност и разпадане на автомобилни производители, „Мерцедес“ и компанията майка „Даймлер“ скачат с пълна газ и повеждат като лидери четвъртата индустриална революция.

Ако за възникването на предишните три, са били необходими само по един главен фактор като парата, електричеството и компютъризирането, то сега нещата са малко по-обширни. Водещите роли са поверени на комбинацията от кибер-физически системи, Интернета на нещата (IoT) и Интернета на системите (IoS). И всичко това, за да свържат цялата производствена линия и да може тя сама да взима решения. Има големи възможности, както и огромни рискове в тези трансформации, и няма да има индустрия или организация, която да не бъде засегната по един или друг начин.

снимка на завод на Мерцедес от 20-ти век

Как всъщност „Мерцедес“ обновява своите превозни средства покрай тази промяна?

Внедряването на роботи, машинно обучение и изкуствен интелект води до следните 3 концепции от цялостната визия на „Мерцедес“:

Автономни камиони – Mercedes-Benz Future Truck 2025, е идея за превозно средство, което да бъде първият в света камион, способен на самостоятелно управление. С помощта на телематики и други системи, налични вече, автономният камион на „Мерцедес“ трябва да увеличи безопасността и икономията на гориво и да спести пари на фирмите за превози. Той несъмнено ще промени отговорностите на тираджиите, но какви ще са те, все още не е ясно.

 

картина на прототипен автомобил на Мерцедес, в който хората ще общуват, докато той се движи сам

Mercedes-Benz F 015 – колата с мото „Лукс в движение“ прилича по-скоро на луксозна всекидневна стая, отколкото на превозно средство, което да ви закара от точка А до точка Б. След като се предвижда и тя да е автономна, хората които ще превозва, могат да използват времето за срещи или забавления със спътниците си. „Мерцедес“ преобразява не само превозното средство, но и това, как автономните возила могат да променят начина, по който ние комуникираме, и от какво се нуждаем и искаме по отношение на транспорта, когато дойде времето да не трябва ние сами да управляваме колите си.

Дронове за транспорт на хора – Дубай може и да са обявили желанието си, че искат да са първите в света, които ще ползват летящи таксита (подобни на проекта на Uber). Заедно с това, се целят 25% от превоза на пътници да се извършва с автономни превозни средства до 2030 г. По тези две причини компанията Volocopter, подкрепена от „Даймлер“, прави първите стъпки идеята им да стане реалност. Първият полет отведе Дубайският коронован принц Шейх Хамдан бин Мохамед на 5-минутно пътуване в разстояние на 200 метра. Но истинското желание на всички замесени е да могат да предлагат пътувания до 30 минути на безпилотните летящи „возила“.

Разширяване на бизнеса и в други измерения

Виждайки че връзката, която имат хората с техните автомобили, вероятно ще се промени в бъдеще и че все по-малко автомобили ще се купуват, автопроизводители като „Даймлер“ разширяват своят отпечатък, за да предлагат повече от просто семейни автомобили например. Наскоро те закупиха 60% от компанията Hailo, която преди това се сля с MYTaxi, за да стане една от най-големите таксиметрови компании в Европа. Да, обаче Даймлер не са първите, които са се досетили. Подобни действие виждаме и от „Фолксваген“, „Тойота“ и „Дженеръл мотърс“, които инвестираха в Gett, Uber и Lyft съответно.

От „Мерцедес“ явно са доста напред, поне относно машинното обучение и използването на всякакви данни. Само за периода между 2014 и 2016 г., използвайки big data и машинно обучение за провеждане на симулации и събиране на идеи за най-добрите условия и настройки, необходими за състезаване на пистата, те печелят 51 от 59 състезания. Работят с технологични партньори, за да анализират данните, които събират от сензорите на състезателната кола, да ги обработят бързо и да направят промени по тяхната стратегия за надпреварата.

 

снимка на работник в завод на Мерцедес, чиито движения се пресъздават от софтуер с виртуална реалност с помощта на сензори по тялото

Заводите не са виртуални, но ще са по-дигитални

Дигитализирането на фабриките позволява „Даймлер“ да има в реално време данни за доставките, ефективно да отговаря и да се променя за всеки отделен автомобил съгласно изискванията на днешните потребители. Това прави компанията гъвкава, ефикасна, бърза и умна при производството на коли. „Даймлер“ показва как хора и роботи могат да съществуват паралелно и да подобрят технологиите.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Александър Господинов