Летящи коли след 2 години обеща Uber

Бързаш да се прибереш вкъщи, за да имаш време да си видиш децата, но кошмарните задръствания не те пускат, преди да е станало време за лягане. Точно тази хипотеза използва Uber в презентационния си клип за бъдещите „летящи коли“ на компанията. В проекта Elevate няма изненада, изненадата е във форсирания срок. Според Uber летящите таксита могат да започнат да функционират още през 2020 г. в Далас, Лос Анджелис и Дубай. Зад този невероятно кратък срок стоят много потенциални препятствия, но също и данни, че компанията ще направи всичко възможно да го спази.

Електрически самолет-хеликоптер, който не съществува

Макар да са популярни като „летящи коли“, единственото общо с автомобилите е, че ще превозват пътници на кратки градски разстояния. По същество част от технологията вече съществува. Например Bell Boeing V-22 Osprey, разработван в продължение на скромните 25 години. Това е хибрид между самолет и хеликоптер, с вертикално излитане и кацане (VTOL – технология). Летящите коли на Uber обаче трябва да могат да се задвижват от електричество и да бъдат безшумни (за разлика от хеликоптерите и машината на Boeing), защото ще оперират в градска среда. Компанията работи в партньорство с десетина производители и стартъпи, които разработват собствени проекти за летящи коли. Дали ще им бъдат достатъчни 2 години?

Никой не иска въздушни катастрофи

Амбициозният проект на Uber обаче съвсем не зависи само от разработването на машините. В периода до 2020 г. НАСА трябва да е готова със системата си за контрол на въздушния трафик, първоначално замислена заради транспортните дронове. Тя трябва да гарантира безопасно придвижване на въпросните летящи коли, така че да не пречат на гражданската авиация и да се отстрани рискът от произшествия. Ако НАСА не си спази сроковете, Uber също ще трябва да отложи плановете си.

Ще ни трябват нови покриви… ако властите разрешат

летяща-кола

Uber вече има споразумения с някои големи инвеститори в недвижими имоти, които да изградят подходящи за излитане и кацане покривни площадки. Това ще са пунктовете, от които човек ще може да си хване летящото такси. За разлика от традиционната наземна услуга, няма да има възможност за вземане от адрес.

Подобни архитектурни промени са свързани и с разрешение от властите. Самото опериране на летящите коли също ще бъде свързано с различни лицензионни режими. Дори във вече договорените първоначални три дестинации няма окончателно разрешение – тепърва ще се провеждат обществени обсъждания и на теория самите граждани биха могли да стопират инициативата.

Защо е това бързане?

Анализаторите виждат сходни причини зад форсирането на Elevate. Всичко се случва на фона на „най-най-лошата и ужасна година в историята на Uber“. Компанията беше разтърсена от редица скандали, смени си шефа, след като Травис Каланик беше принуден да се оттегли от върха. Към момента участва в съдебни спорове около технологиите за автономни автомобили. А конкурентите никак не спят и завземат позиции навсякъде, където властите забранят функционирането на Uber. Логично изглежда компанията да се насочи към все още свободния ефир, където, ако действа бързо, може да се сдобие с монополни позиции. Някои от наблюдателите все пак са скептични, а други са на мнение, че Uber ще се справи.

Не по-различно и не по-скъпо

Към момента от компанията твърдят, че принципът на запазване на летящо такси ще става отново през тяхното приложение, през което и към момента може да се поръчва транспорт. Цената пък ще бъде същата като на UberX – най-евтината услуга на компанията. От презентационния клип обаче става ясно, че ще има ограничение в теглото и преди качване пътниците ще трябва да бъдат премерени.

Демонстрационна увереност

джеф-холдънПродуктовият директор на Uber Джеф Холдън демонстрира, че всички тези въпроси от различно естество никак не го притесняват.

„Имаме огромен напредък, който трудно може да се види отстрани, тъй като до голяма степен става въпрос за усилена работа на чертожната маса. Ние сме силно обнадеждени. Да наблюдаваме партньорите си производители в разработката и изчистването на спецификациите е изключително интересен процес. Напредваме много добре“, коментира Холдън.

По думите му Uber дори няма да чака цели две години и ще започне тестовите полети много по-рано. Първите ще бъдат в района на летището „Форт Уърт“ в Далас, за да се тества и връзката с контрола на въздушния трафик.

Следващата тестова дестинация пък ще бъде Лос Анджелис. Мегаполисът е избран заради наземната си инфраструктура, която няма качествени транзитни магистрали през града и придвижването отнема твърде много време.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Филипа Радионова