Dungeons & Dragons - историята на играта през 80-те години

DUNGEONS & DRAGONS: Историята зад легендата продължава и в края на 80-те

Тази статия за феномена Dungeons & Dragons – играта, родоначалник на всички ролеви игри, е продължение на предишните две статии по темата, които можете да откриете тук (1-ва част) и тук (2-ра част)!

Хвърляйте заровете!

В предните материали ние с вас си говорихме за възхода на компанията TSR Inc., която тръгва от едно мазе в щата Уинсконсин в САЩ, и стига до милиони играчи по света, разкривайки им един нов свят. Отроче на „бащата на Ролевите игри“ Гари Гайгъкс, в края на 80-те TSR вече е стабилен инвеститор и играч на пазара за забавления, която дори вече не е изцяло негова. В края на 1985 година, чрез подмолна игра на борда на директорите, Гари (и неговия партньор и съавтор на D&D Дейв Ърнесон) остава встрани от ръководството на собственото си издателство. Той реално бива изгонен от компанията и дори получава забрана повече да не пише нищо с марката Dungeons & Dragons!

Но със или без участието на Гари, компанията TSR Inc. вече е набрала достатъчно скорост, за да се справи с бълването на все повече и повече книжни (и не само) ролеви продукти. В онова мистично време, когато в България свалят Тодор Живков от власт, а в Германия се руши Берлинската стена, през 1989 година в САЩ целокупният геймърски свят чества най-новото, вече второ издание на D&D, което се назовава с интригуващо стария си начин, а именно – Advanced Dungeons & Dragons 2-th Edition.

Излизането на AD&D 2-ро издание е посрещнато бляскаво и топло във всички краища на Америка!

Негов автор и главен дизайнер е Дейвид „Зеб“ Кук, а самото издание включва всичко „наново“. Това са заглавия като Player’s Handbook, Dungeon Master’s Guide, Monster Manual, включително и книги по отделните светове и герои, като например книжка за Крадец, книжка за Боец, книжка за Магьосник и т.н. Разбира се, не всички са били щастливи от тези нови книги, защото на практика те скъсват напълно с „писанията на Гари“. Имало е геймъри и фенове от старата школа на Гайгъкс и Ърнесон, които са били доста огорчени. Реално вместо текстът на Гари да бъде преиздаден наново, той всъщност е пренаписан изцяло от новия екип на TSR, по-конкретно от и под визията и напътствията на „предателя” Дейвид „Зеб“ Кук.

Годината 1989 става известна и с още нещо, а именно – в нея RPGA Network (Световната Асоциация за Ролеви игри в света) се разраства със свои отдели и клонове в Норвегия, Швеция, Дания, Великобритания и Израел. Нов клон на ролевата асоциация се появява дори и в далечна Австралия.

1990 година шумно се анонсира от TSR Inc. с излизането на иконичния злодей граф Strahd Von Zarovich в сетинга Ravenloft!

Новият „вампирски“ сетинг е по изцяло обновената система AD&D 2-ро издание, а самият свят идва под формата на луксозна кутия с множество книги и карти на подземия. Обаче това, което не се знае от никой, е че заедно с Ravenloft през 1990 година, TSR пуска още един игрови сетинг – този за „Кухата земя“ („Hollow World“). Вторият сетинг обаче след време спира да се поддържа, но този за вампирите започва да включва (освен общите ръководства) томове с чудовища, романи и много модули.

Не са забравени и компютърните игри, и през 1990 излиза първата игра в света на „Драконовото копие“, която се нарича „Шампионите на Крин“ („Champions of Krynn“). „Крин“ е светът на драконовата игра, а автор на новия продукт за DOS (напомняме, че по онова време всичко все още е излизало на дискети!) е била SSI с нейния прословут “Gold Box” енджин. Самото заглавие е било последвано от още много такива игри, а реклами на SSI излизат по цели страници в списанията Dragon® и Dungeon®, органи за периодика на TSR.

През 1991 TSR Inc. обединяват В ЕДНО ПЪЛНАТА РЕВИЗИЯ на Dungeons & Dragons бейсик (да, тази на Гари и Дейв) и я издават повторно в една огромна и дебела книга, която се казва – D&D Rules Cyclopedia!

Америка Онлайн, заедно със SSI и TSR, пускат първия RPG онлайн мултиплеър, наречен The Neverwinter Nights по сетинга на Forgottens Realms на Ед Грийнууд. Но „Ултима“ на Лорд Бритиш става, кой знае защо, по-популярна и повече се помни от онова време. През 1990 излиза и най-новият „хартиен“ сетинг на TSR, в който играчите се потапят в мрачния свят на Athas по Dark Sun.

„Тъмното слънце“ бързо се превръща в нов хит, в който фентъзито вече е на второ място, магията в света на героите бива забранена и изместена от полуварварски и диви обичаи и ритуали. Разбира се, най-малките фенове не са забравени. За тях излиза новата An introductory Dungeons & Dragons Game, в която децата се обучават как да станат D&D Разказвачи – с помощта на картички със съвети.

През 1992 година излиза първият незападен сетинг, а именно – Al-Qadim, познат още като Арабските приключения. Макар че основата на света пак е AD&D, в него всички кралства и империи са забравени, за да може играчите да заиграят в пустините и халифатите на емири и бедуини.

Ако сте учудени от появата на този сетинг, бъдете спокойни! В близките години TSR ще пусне и сетинга Maztica, посветен на ацтеките и южноамериканските индианци и шамани. И всичко това под шапката на Forgotten Realms, но за напреднали :). Нали от там идва и идеята на самото „Advanced“ D&D!

През 1992 излиза и „Наследството“ – първият роман с твърди корици на Робърт Салваторе, който бързо е надушен от феновете като съкровище и пробива в топ 10 на бестселърите на New York Times.

А какво става с GenCon? През 1992 се навършват 25 години от неговото създаване и ефектът му е опустошителен – обявен е за най-посещаваният гейм панаир за всички времена в САЩ! Колкото до следващата, 1993 годината, тя започва с преиздаването на новия и луксозен том на Monster Manual за AD&D. С една от настолните игри на TSR – „Dragon Strike“, компанията пробива в Холивуд и снима специално половинчасово видео, което после разпространява в самите игри в кутии заедно с… VHS касета!

Начинанието продължава и през следващата 1994 година, когато от TSR пускат кутия с ролевата игра, заедно с компактдиск (CD) за слушане по време на сесия, включващ сцени с драматизация!

През 1994 излиза и Planescape – сетингът с иконична стойност, създаден от баш майстора на AD&D Дейвид „Зеб“ Кук. По-късно, след няколко години, именно по този сетинг ще излезе и още по-култовата видео и компютърна игра, наречена Planescape: Torment. Сънувате ли още кошмари от нея?!

Да не забравяме, че през 1994-1995 TSR празнуват 20 години на пазара на игрите (от 1974) и компанията ознаменува този факт с AD&D 2.5. Тази система е пусната на пазара заедно с новите AD&D Options книги, в които намират място всички идеи за допълнителна игра от феновете. Излиза и новият сетинг за рицари и крале, High Fantasy Birthright, познат и като „Рождено право„. Той път печели награда на Ориджин за най-добро RPG допълнение. Негов автор е самият Колин МакКомб.

Бълването на все нови и нови продукти от TSR обаче изиграва лоша шега на компанията.

Нейните играчи, някога обединени под лоното на Гари, днес – 20 години по-късно, се размиват измежду дузина нови светове и нови начини за игра. В същия момент дистрибуторът на компанията, Random House, връща все повече и повече непродадени стоки, книги и кутии. Резултатът е огромен финансов дълг за TSR, която на практика в края на 1995 година е затънала и реално нито работи, нито вече и произвежда нещо.

Спасението идва ненадейно и под формата на един факс от „приятел” – собственикът на компанията Wizards of the Coast. По онова време тя е известна с изобретяването на играта с карти Magic: The Gathering. Питър Адкисън е бивш кадър на корпорацията Боинг, но и луд фен на играта Dungeons & Dragons.

Виждайки как любимата му компания (и настоящ конкурент на неговата игра с карти) загива, той фактически предлага да я закупи, отървавайки я по този начин от дълговете. Условието му обаче е да я премести в Сиатъл, където се намира неговата собствена компания. TSR е поставена на колене и приема. Настъпва нова ера за феновете!

Продължаваме напред.

Така през Юни 1996 новият собственик на прословутата игра D&D вече е компанията Wizards of the Coast. Сделката е сключена и всички активи, проекти и документи на TSR заминават за новия офис в Сиатъл. Не всички от стария екип (както знаете, те са в Уисконсин) приемат да се местят в Сиатъл. Но пък Питър е непреклонен – той знае, че за да я има D&D, нещата трябва да са изцяло под негов контрол!

През 1996 и 1997 компанията е в етап на реорганизация. Първите новини от новия собственик на D&D идват едва в края на 1998, когато целият компютърен свят приветства отрочето на Wizards, BioWare и Black Island, наречено „Baldur’s Gate“. Играта реално извършва същинска RPG революция в жанра, а нейният Infinity енджин  става арена за огромен брой нови и още по-успешни бъдещи игри!

През 1999 година целият геймърски свят в САЩ приветства Dungeons & Dragons за Сребърния му юбилей по повод неговата 25-та годишнина. По онова време от Wizards of the Coast предприемат огромно по мащабите си турне из цяла Америка, рекламирайки и демонстрирайки D&D из всички гейм магазини и клубове за игри. На автора на тази статия дори са му известни онлайн  инициативи до български фенове от RPGA, до които са пращани материали (по пощата) за игра в България – с логото „D&D 25 години” и марката „WotC”. На всички тези продукти „TSR” все още фигурира като издател и „филиал” на Wizards of the Coast.

Огромният ритуал по честването на играта е приключен в края на годината, когато още по-официално излиза и най-новата компютърна игра по AD&D в света на Planescape. Магията на TSR е завършена!

С тази статия поставяме край на епохата на TSR и началото на Dungeons & Dragons, такива, каквито ги знаем от историята на Гари Гайгъкс. В следващата, последна статия, ще стане дума вече за най-новото D&D, а именно – онова „D&D“, което натворяват Wizards of the Coast. То вече носи цифрите от 3 и нагоре (>>> IV)!

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Дамян „Yann Gamgee” Христов

Discord: Yann Gamgee#5713, E-mail: info@dungeon-factory.net