Fantasy Grounds Водещ

DUNGEONS & DRAGONS в платформата FANTASY GROUNDS – разширените опции за един Водещ

В ЧАСТ I ние Ви представихме една нова онлайн програма, алтернатива на roll20.net, която се нарича Fantasy Grounds и която позволява в нея да се играят и да се водят Pen’n’Paper ролеви игри. FG представлява една чудесна онлайн платформа, която е и дом за множество ролеви системи и сетинги. Ние с Вас обаче ще се спрем именно на варианта „Dungeons & Dragons“ и по-точно – в нейната пета и последна версия (5th). Именно за D&D беше и ЧАСТ II, в която ние с Вас се потопихме във Fantasy Grounds и заедно научихме какви възможности предлага тази яка платформа за Играчите! Да видим сега разширените опции за един Водещ!

Това е ЧАСТ IV от серията статии, посветени на програмата Fantasy Grounds за игра на D&D Ролеви игри в мрежата. За предишните – ЧАСТ I ТУК, за ЧАСТ II ТУК, а за ЧАСТ III – ТУК!

Днес, в тази последната ЧАСТ IV ние ще надникнем много по-надълбоко в програмата, като ще доразвием още темата за водене във FG от предишната част, но с уточнението, че този път ще си говорим за PRO опциите на Водещия. „PRO опции на Водещия“? „Ти ебаваш ли се с мен?“ – да, имайте предвид, че тук наистина ще стане дума за едни доста специфични начини за водене в платформата. Ако още не сте достатъчно запознати със самите функции за игра, вероятно сега всичко ще Ви учуди или дори смае. От друга страна, дали наистина искате да научите за всичко онова, което вашият Водещ явно е крил досега? И все пак, ако наистина сте вече Водещ в тази платформа, то вероятно сега ще трябва да сте наясно и с всички нейни опции, нали така?

И така, след това дълго интро, вече е време да започваме! Welcome to the Fantasy Grounds, Водещи!

Защо тази ЧАСТ IV се нарича „Как да създаваме D&D кампании“ и какво точно означава това?

Повярвайте ни, това е едва ли не най-важният въпрос, заради който изобщо четете тази статия! Защото да си „Водещ“ не е просто някакво си разказване на истории и съблюдаване на хвърлянията на заровете от играчите. Не, „воденето на игра“ е преди всичко творчество и добрите Водещи са напълно наясно с това. Един подготвен Водещ трябва да има отговори за всичко и по всяко време. Но трудно е, по дяволите, човек да следи за толкова много неща, или в същия момент да се рови из десетки справочници, за да се досети КАКВО точно се случва. КАКВО точно да каже на играчите и КАКВО точно да сподели от онова, което знае или претендира, че е запознат, или „им е приготвил за игра“.

Целият „процес“ по тази „подготовка за игра“ от страна на Водещия се нарича „създаване на кампания“! Тази „кампания“ съвсем не означава „one-shot session“, а означава дълга и продължителна игра в даден свят (сетинг), пълен с не-игрови персонажи, епични битки, предмети, магии и множество събития и неочаквани неща и срещи. Но може ли един Водещ току-така да измисли всичко на мига? Дойдохме си на думата – с тази програма Водещият решава всичко на мига, като при това той не мами, нито си измисля. Просто опциите са заложени и избликват при всеки един негов клик. Разбира се, ако г-н Водещият знае какво точно иска да извика, за да му се покаже програмата. Но нека да започнем с…

Платено съдържание VS Вкарано от Водещия съдържание?

Ако Вашият Водещ има достатъчно пари, но страда от липса на свободно време, той вероятно ще ползва програмата чрез изцяло платения вариант. В него той ще разполага (освен с правилата за герои и битки) със самите сетинги (очаква се да ги закупи, ако е сериозен), както и с приключенията (модули), които директно му указват какво се случва. Добавете към това и какви чудовища и предмети и магии има в самото приключение, какъв текст да сподели на играчите, каква картинка или карта да им представи, и други.

В същия момент НИЩО не спира Водещия ДА РАЗЧИТА на самия себе си и САМ ДА ВКАРА още стотици, дори хиляди варианти, които обаче ще са изцяло по неговата собствена преценка. Програмата е предвидила този вариант, защото ПОЗВОЛЯВА СВОБОДНО АВТОРСКО СЪДЪРЖАНИЕ, което да се ползва, при това едновременно, с готовото, закупеното и автоматично въведено от производителя. Дори вкарването на авторското съдържание от страна на Водещия в програмата е ключово при водене, но пък съвсем не е задължително!

То варира спрямо нуждите или разбиранията за играта на самия Водещ. Ако той няма това време да влиза и да стои в програмата, за да се занимава със създаването на кампаниите в нея, ще ползва всичко наготово от онова, което вече са измисли създателите и дизайнерите от Wizards of the Coast. И все пак, преди да продължим с функциите, в които се преплитат едновременно закупено и авторско съдържание, ние трябва да сме наясно с един важен факт!

 

За играта няма никакво значение дали базата данни в нея е закупена (разбирай платена) или напротив, тя е въвеждана на ръка от Водещия! Абсолютно никакво, тъй че ВКАРВАЙ НА ВОЛЯ!

Нещо повече – Водещият, който стигне дотам да създава свое авторско съдържание, може да го споделя с останалите си колеги – водещи под формата на файлове в системната папка с разширение „.mod“, което веднъж създадено от някого, може да се използва от всеки един, който притежава програмата и качи съответния файл в прилежащата му папка. В официалните форуми на Fantasy Ground (www.fantasygrounds.com/forums/) има цели общности на хора, които създават авторско съдържание за програмата. Дори, ако сте особено добри да го правите, вие можете да ПРОДАВАТЕ това съдържание на странични компании, водещи или просто юзери, макар че повечето създатели на такова съдържание пускат всичко безплатно в името на играта и самата общност, за да може тя да се развива.

Разбира се, отново напомняме, че говорим за съдържание на английски език или поне на латиница. Програмата засега не поддържа кирилица! И все пак, за какво точно „собствено съдържание“ си говорим и на база на какво то „ей така може нещо да се създава”? Ще разберем и за това след малко, а сега да се спрем на основните PRO функциите за водене и Водещи в програмата.

Научи се да водиш D&D БИТКИ във Fantasy Grounds, Like A Boss!

Повечето Водещи не се занимават толкова да вкарват съдържание, колкото да ползват FG като един усъвършенстван модел, с който те са свикнали още в roll20.net. Да, става дума за битките, но какво точно позволява програмата по тази част? Само за Водещия съществува интерфейсът за битка и именно пак той решава дали ще го ползва само за себе си, или ще го предостави изцяло на играчите си, за да ги улесни максимално.

В този интерфейс Водещият следи прогреса на цялата битка, следи кой е подред с инициативата, следи това кой колко останала кръв има, следи специалните удари на чудовищата, следи използваните ефекти (кой е отровен, кой е паднал на земята, кой е в безсъзнание и др.). Като цяло знае във всеки един момент какво точно се случва на бойното поле. В същия момент, докато всеки един герой си има само своя дневник със статовете, Водещият пък ще разполага с генерален интерфейс на ЦЯЛОТО ПАРТИ с включени всички герои в него, по всяко време!

Тук Водещият може да следи статовете на всички герои едновременно и да си води статистика (кой има най-много Strength, кой е останал с най-малко кръв, колко ОБЩО ЗЛАТО има целия отбор, кой какво точно носи в инвентара си и други). В този панел Водещият може да пуска и общи атаки или изпитания по целия отряд едновременно. Например – изненадваща атака, която никой не знае от къде идва, или кой се е спасил или кой се е удавил, ако цялата група внезапно се озове под водата. Спасителни хвърляния (Saving Throws) се правят много лесно с този интерфейс, като Водещият може да хвърли само онова, от което има нужда и му трябва в момента.

Всеки един Водещ ще разполага с най-различни таблици за хвърляне и за рандъм генериране

Такива таблици ще има много, доста от тях са в Player’s Handbook, повечето са (доста повече) са в Dungeon Master’s Guide, а самият Водещ може да си създава сам каквито си таблици и за каквото си иска, например:

  • Таблици-генератор за рандъм предмети
  • Таблици-генератор за случайни пари
  • Таблица за рандъм заклинания
  • Таблица за „събития“, вкл. такива, които е вкарал и самият Водещ
  • Таблица за различни ефекти (например магически, или за отчитане на времето) и всякакви други!

Самата работа по тези таблици-генератори (защото по своята същност те са точно това – начин да се открие и да се падне или да се отсее едно конкретно нещо от стотици, а понякога дори хиляди други варианти!) е много лесна и доста елегантно измислена. Таблицата се появява на „картонче” пред играча и той може да кликне на зара горе в ляво, за да генерира измежду всичките различни възможности.

Това, което се падне, или самият играч успее да си хвърли, се появява в полето на чата и отново е видимо за всички играчи и Водещия. И както в хартиената игра на живо, Водещият може да усложни или напротив, да улесни падането на шанс, или изобщо – да си създаде свободно съдържание на точно тази таблица, която той си иска! Например да създаде генератор на кръчми или дракони.

Всеки един Водещ ще разполага и със своите собствени „Stories” за споделяне

Става дума за самите приключения и онова, което трябва да се каже или напише на играчите. „Авторското съдържание“, за което споменахме по-горе, обикновено се крие именно тук. Водещият може да създава каквито си истории иска, да слага в тях картинки с карти или илюстрации на сгради, герои, континенти или чудовища. Например, (и това е нещо много яко) Водещият може да напише 10 различни куеста (а има и специални опции за „куести”), след което да ги „разбърка“ с генераторите и да позволи на самите играчи да хвърлят зар, за да разберат какво точно им се случва.

В същия момент, когато създава такова съдържание на истории, той може да добави в него заглавия, препратки към играчите (да бе, текстът от тях се изписва в полето на чата и всички герои го виждат директно!), рандъм генератори, които могат да се комлектоват и задействат един в друг. Или пък може да са зададени по конкретно написан скрипт, който се пише много лесно и трябва само Водещият да е наясно какво прави и какъв краен ефект иска и цели да получи. Също може да добавя арт от всякакъв тип по текста, а после да споделя този зададен арт (заедно с текста или поотделно) с един клик върху него. И като цяло да се забавлява до безкрай с една постоянно изненадваща във всичко и всички програма! Няма друга такава онлайн програма до момента, която да върши и да е способна да изпълнява всичко това, описано от нас в четирите свързани статии!

Така завършва тази последна част за страхотната онлайн програма Fantasy Ground. Все пак искаме да уточним, че платформата има свои тайни и още по-специални функции! Тях пък изобщо не успяхме да засегнем, защото и без това тази част стана много дълга. Като цяло, пускаме отново линка на програмата в Steam и топката вече е у Вас! Купете си и оформете по Ваш вкус цялата програма!

Променете начина, по който водите D&D досега и открийте сами истината за Fantasy Grounds!

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Дамян „Yann Gamgee” Христов

Discord: Yann Gamgee#5713, E-mail: info@dungeon-factory.net