Начало / Гейминг / FANTASY GROUNDS – Как да водим онлайн D&D като Dungeon Master
Dungeon Master

FANTASY GROUNDS – Как да водим онлайн D&D като Dungeon Master

Тадааам! Щом четете това, значи навярно вече знаете за програмата за ролеви игри онлайн Fantasy Grounds от предишните две части. С какво ще продължим днес? Ами как с какво, именно за опциите на Водещия (The Dungeon Master) не сме казали още нищо! Хубавото на тази яка платформа е, че в нея не просто може да се играе, а и да се води много яко. За целта пичовете от SmiteWorks са разделили най-главните опции на две. Една за включване в игра на играчите (Join Game) и една за естаблишмънт на самата сесия, която се нарича Load Campaign, която пък се зарежда само и единствено от Водещия, на когото е тази „кампания“.

Това е ЧАСТ III от серията статии, посветени на програмата Fantasy Grounds за игра на D&D Ролеви игри в мрежата. За предишната ЧАСТ I ТУК и за ЧАСТ II ТУК!

Все пак, считайте зареждането на кампания като опция за правенето на самата игра (сесията), осигурена от Dungeon Master-a. Именно той „хоства“ играта и кани играчите в неговата игра. Днес с Вас ще си говорим обаче за самото водене в платформата, а опциите по създаване на една „истинска D&D кампания“ (а те са много!) ще оставим за следващия път. Сега да продължим!

И така, първо дайте достъп на играчите и им укажете какво точно да четат!

Fantasy Ground не просто допуска играчи на Водещия в програмата, а дава възможност на Водещия да СПОДЕЛЯ БЕЗПЛАТНО D&D книги на същите тези играчи. Погледнете Картинка 1. На нея ще видите примерен списък с модули на Водещия (да, далеч не само приключения!) и в него към всяка база данни с продукт има две опции Load и червено хиксче или зелена отметка. Как точно работи принципът тук? Да кажем, че в нашия случай Водещият си е закупил за ползване D&D Player’s Handbook (макар че има възможност и да си въведе сам в програмата най-важните неща от книгата, но това е друга тема).

Картинка 1 – Екранът с наличните модули на DM

И така, ако Водещият иска ДА ПОЛЗВА тази книга в своите сесии (за PHB говорим в момента, виж Картинка 1), той може да даде Load или Unload на книгата и така да я отвори или затвори, според неговата собствена визия. Ако реши да я отвори, ЦЯЛАТА КНИГА на Wizards of the Coast се намира в ръцете му по начин, по който той може да я играе в програмата. Aко в нея има раса, тя се избира, ако в нея има класове – те се появяват, ако в нея има магии, те се виждат, ако има оръжия и предмети – те се ползват по героите и т.н. Общо взето, в Player’s Handbook го има всичко това, че дори и повече. Но в същия момент Dungeon Master-a може да ползва и Dungeon Master’s Guide (логично, нали?) и да се зарине (буквално) с още 1001 нови опции за игра. Но да се върнем обратно на иконите под всеки продукт.

Ако Водещият прецени, че желае НЕГОВИТЕ ИГРАЧИ да се насладят и да ПОЛЗВАТ БЕЗПЛАТНО Наръчника на играча, той му слага зелена отметка и така книгата се появява в акаунта на играча. Tой пък от своя страна – пак чрез програмата – може да ползва PHB изцяло по свое лично усмотрение, да разглежда умения или магии, да си прави герой, да се екипира с оръжия, да разглежда предмети или чете истории и т.н. Всичко Е БЕЗ ПАРИ, достатъчно е играчът да има позволение от неговия, хъх, “хабиби” Водещ!

Водещият може и да ЗАБРАНЯВА достъп до ресурси, например Dungeon Master Guide!

Да, Водещият очевидно ще си ползва със здраве книгата на играчите и книгата за водене, но докато указва достъп до PHB, с червеното хиксче той може да ЗАБРАНИ достъпа на играчите до Книгата за Водещи. По този начин той ще е сигурен, че играчът ще научи всичко за играта си от PHB, но няма да ползва например непозволени магически предмети от DM Guide (а такива в DM Guide много!). В същия момент Водещият си запазва правото да гледа и търси в базата и в двете книги и ако поиска (но само ако поиска), той може да сподели даден магически предмет от DM Guide (дам, от забранената книга).

Картинка 2 – Библиотеката с ресурси на Водещия

След идентификация от страна на играча (да, има и това, защото, ако не го идентифицира, в дневника на играча „лековитата отвара“ се явява като „бутилка с непозната течност“ J J J!) същият този играч вече ще може да ползва предмета, дори и без да разполага с целия DMG. Разбира се, това пак става с благословията на неговото Божество The Dungeon Master – Водещия, който даже му хоства играта.

Този принцип за „СПОДЕЛЯНЕ НА БАЗАТА ДАННИ“ между Водещ, играч и обратно е ЗАЛЕГНАЛ В ЦЯЛАТА ПРОГРАМА ЗА АБСОЛЮТНО ВСИЧКО!

Дотук с Вас просто си говорихме за двете книги PHB и DMG, но същият принцип работи с буквално всичко друго! Готови приключения, писани от Водещия или дори играчите техни мисии, скрити карти, нови допълнения по правилата (например „Volo Guide to Monsters“ позволява на героя да играе не просто човек, елф или джудже, а Oко на съгледвач – Beholder), трол, полуорк, великан (Giant), дори коболд или минотавър. Сами се сещате, че тези раси не са предвидени в Player’s Handbook и пак от Водещия зависи дали ще ги допусне и вкара в игра, или както се казва, „да има“. Нови магии и нови предмети от допълнителни гейм аксесоари, например Водещият може би ще разполага с „Елементална магия“ (Еlemental Magic), това са списък от стотици заклинания от четирите елемента – огън, вода, въздух и земя.

Картинка 3 – Всички официални DnD книги са в програмата

Но желае ли Водещият да ги включва в приключението си? Ако току-що започва да води и играчите му не са наясно дори с магиите от PHB (а те са всъщност МНОГО!), от какъв зор да ги измъчва и да им дава достъп и до заклинанията с елементи, много ще им стане. Още един пример – Водещият решава да си закупи D&D сетинг, например този на Sword Coast. Ако си купи човек книгата от Amazon, ще види, че тя е разделена на секции за Играчите и секции за Водещия.

Съответно, ако Водещият си закупи същия сетинг електронно във Fantasy Grounds, той автоматично добавя на един, а цели два модула – сетинга за играчи и този само за Водещи! Логично, следва и той да даде достъп до базата данни за играча (което пък отваря опциите към нови раси, нови класове и нови магии именно в Sword Coast, които ги няма в Player’s Handbook, яко, а?!). Но пък ще сложи червено кръстче на книгата от сетинга, която е за Водещи (всички карти, сценарии и история).

По този начин, вече и сами се досещате, Водещият контролира всичко, което иска да се види от играчите в играта – без значение дали е картинка, текст, карта, раса, клас, магия, оръжия, или предмет! ВСИЧКО!

С една дума, Водещият може да нагласи така цялата програма, че тя да му дава достъп до всичко, което самият той желае да ползва, но да показва на играчите му само онова, което той желае да видят. Това е генералната идея за водене в тази страхотна програма, а с нея Водещият става не просто Dungeon Master, а Режисьор, Сценарист, Архитект и дори Суфльор на играта и на играчите си. А най-хубавото от цялата работа е – дори без да плаща човек допълнително, още с базовата програма Водещият получава достъп до няколко и напълно достатъчни книги на Wizards.

Картинка 4 – ВСИЧКИ чудовища от Monster Manual са налични във FG

Те се предлагат безплатно от тях както в програмата, така и на официалния им сайт http://dnd.wizards.com/, с които Водещият може да нагласи играта както си иска, с едно уточнение – ще знае, че ползва безплатен ресурс. А ако после иска и да закупува книги и лично да оформя всичко, то той може да си поделя разходите с играчите. На практика всяка нова закупена книга от Водещия все някога може да влезе в работа и на самите играчи! Така че, играчи, вместо пица, подарете му нова D&D книга в Steam!

Дотук с Вас разгледахме най-най-важното относно Водещия в играта!

Но останаха още десетки нови опции, които са включени за Разказвача! Хвърляне по рандъм таблици, менажиране на битките и чудовищата, управление по сценария на приключението и мисиите, въвеждането на собствени модули и авторски мисии, както и други невероятни неща. За всички тях ще си говорим с Вас следващия път в последната ЧАСТ IV на тази статия, която ще се казва ЧАСТ IV: Как да създаваме D&D кампании във Fantasy Grounds. А засега останете с нас! Приключенията ни очакват!

Не забравяйте да разгледате внимателно картинките към тази статия – всяка една от тях показва различни опции, които по принцип са включени само за Водещите. Все пак познатото „червено драконче” работи безотказно и тук, стига Dungeon Master-a да иска да сподели даденото инфо с играчите си!

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Дамян „Yann Gamgee” Христов