D&D последна, 4-та част

D&D: Историята зад легендата продължава и след Милениума!

Най-популярната ролева игра в света вече се държи от Wizards of the Coast (Част IV)

Тази статия за феномена Dungeons & Dragons (D&D) – играта, родоначалник на всички ролеви игри, е продължение на предишните три статии по темата, които можете да откриете тук (1-ва част), тук (2-ра част) и тук (3-та част)!

В предишните публикации по темата с вас разгледахме произхода и пътя на една игра от нов тип, където вече не е важно къде по таблото се намираш, а какво се случва в ума на играчите. Зародила се през 1974 година в едно мазе в щата Уисконсин (Средния запад на САЩ), през 1999 година тя отбелязва своя 25-ти Сребърен юбилей, а неин собственик и държател по онова време става компанията, известна с мултиуспешната си игра с карти Magic: The Gathering.

Wizards of the Coast няколко години (от 1996 до 2000) изчаква феновете да възприемат промяната след предишния собственик. За всичките тези години TSR не спира да съществува, а реално действа едновременно с Wizards като неин филиал. Всички D&D продукти по онова време отчитат едновременно и WotC и TSR като компании. Но всичко това приключва през 2000 година, когато WotC изцяло „рестартира“ серията в най-новото си, трето поред D&D издание, а TSR практически изчезва от пазара.

Новото, 3-то D&D издание е изцяло отроче на Wizards of the Coast и се възприема неедностранчиво от феновете навсякъде по света!

Първата генерална промяна е тоталното „късане“ със старата версия и премахване на слогана „Advanced“ от предишните D&D издания. „За напреднали“ е термин, останал от разногласията между старите създатели на D&D Гари Гайгъкс и Дейв Ърненсон, но за 2000 година той вече просто е ненужнен. Ето защо третото издание се казва просто Dungeons & Dragons 3rd Edition, а негови автори са Монте Кук, Джонатан Туит и Скип Уилямс. От всички тях единствено Скип Уилямс е от Лейк Жeнева (старияt офис на D&D) и реално е работил по AD&D преди това.

Първият обаче, Монте Кук, ще направи завидна кариера в игрите след това, a днес той е известен като автора на Tides of Numenera. През 2000 година тримата автори застават гордо с имената си в новото D&D издание. Следва приятна изненада! WotC дори си прави труда да покани Гари и Дейв в качеството им на „консултанти“ на 3-то издание и така реално ги реабилитира, тъй като (за разлика от TSR) започват отново да им се отчитат приходи по правата на играта. Разбира се, дори като „консултанти“ и „праводържатели на системата“, фактически Гари и Дейв са нямали думата за почти нищо.

Това, което се е искало от тях, е било: 1/ имената им да фигурират в новото издание, 2/ двамата да попрегледат първоначалния текст и да дадат добър отзив за тройката, основно по медиите и гейм събитията. Но това, което трябва да знаем за Гари и Дейв, е че извън „основните 6 D&D показателя“, генерално „тяхното старо D&D“ е нямало почти нищо общо с „новото” и вече 3-то издание.

И нещо доста любопитно за Гари Гайкъс приживе. Макар да е бил платен консултант на 3-то издание, Гари пише в мейл до автора на тази статия през 2005 година (тогава е бил все още жив) следното: „Разбирам, че имате интерес от интервю с мен, но аз вече не мога да кажа нищо хубаво за D&D, особено за 3-то издание. Не играя 3-то издание, не пиша приключения по него и като цяло нямам нищо общо, ето защо не мога да съм Ви полезен с нищо!„. Толкова по въпроса с Гари.

Dungeons & Dragons 3rd edition – същината на нещата

С 3-то издание обаче Wizards пускат и Open Game License (OGL). Това ще рече, че за пръв път в света компанията-праводържател пуска възможност на трети лица и издателства да пишат и издават материали, засягащи в частност света и правилата на D&D, без самите те да плащат на компанията-майка. Целта е била D&D да се промотира по възможно най-много начини и пътища, за да достига до играчите. Все пак „безплатният D&D лиценз“ не е включвал основните книги. Не е включвал и промени по системата, а по-скоро е можело да се пишат „нелицензирани модули“ и приключения от странични издатели и фенове-ентусиасти. Всичко това вече е било безплатно.

През 2000 година по екраните в целия свят излиза и новият филм Dungeons & Dragons the Movie, в който участва и самият Джеръми Айрънс в ролята на един злокобен магьосник. За съжаление, от New Line Cinema отчитат касов провал с филма, а фактът, че в него има чернокож герой (да си го кажем направо „негър“), който на финала умира, още повече насърчава подигравките за филма. За жалост, в онези години феновете още не бяха гледали „чернокожия“ в Епизод VII (а чак след 16 години).

В 2001 година WotC хвърлят всички усилия да популяризират новото „3-то D&D“, а за представянето на играта през лятото на същата година в Лондон (Европа) на гейм събитие е поканен да води и участва самият Уорик Дейвис „Уилоу“. WotC всячески искат да направят добро впечатление за 3rd Edition.

  

През 2002 година шефът на Wizards Питър Адкисън лично закупува правата на GenCon и го мести занапред в родния си град Индианаполис. В същата година BioWare прави нова онлайн мултиплеър игра по 3-то издание в света на Забравените царства, която днес всички знаем като Neverwinter Nights. Играта има стабилен успех и няколко разширения, но системата AD&D вече е напълно забравена.

През 2003 година Wizards отново обновяват версията и налагат новата D&D 3.5. Старото 3rd Edition не е чак напълно забравено, но сякаш повечето приемат промените и заиграват на най-новата версия, която ще остане да се играе чак до 2008 година. Все пак, от WotC отчитат, че доста от по-старите играчи, които още си милеят за старите ревизии на Гари и Дейв, просто спират да играят и като цяло бойкотират новите 3 и 3.5 издания.  Реално така повечето играчи на D&D по онова време са предимно нови или току-що чули, и ако трябва да сме честни, WotC просто стартират цялата D&D мания отново.

В 2004 излиза най-новият сетинг за D&D, наречен Eberron. Неговият автор и създател Кийт Бейкър печели състезание през 2002 година за написването на изцяло нов и оригинален D&D сетинг. Интересното е, че същият този Кийт Бейкър ще дойде в София през 2010 година, където ще заиграе с български фенове в рамките на 4 дни и дори ще посети едно българско село. Не, не се бъзикаме 🙂

Не пропуснахме ли нещо? Да! През 2004 също така се навършват 30 години от създаването на D&D през 1974. По този повод от WotC пускат на пазара луксозна ретроспективна и изцяло цветна и дебела книга по случай юбилея на системата, а в нейния преговор се изявява самият Вин Дизел! По случай 30 години D&D в календара се насрочва новата дата 16 октомври като Световен гейм ден за D&D!

Това е доста тъжно…

През следващите години се случва нещо нечувано – пуска се D&D Online, първата D&D MMORPG компютърна игра! Но тя прави една голяма грешка, развива се в света на Еберон, а него все още никой не го познава и играе извън Америка. Ето защо, макар да се разшумява, феновете в един момент спират да я играят. Над компютърните D&D игри тегне някаква прокоба, а лицензът, който вземат Atari за направата на нови игри за PC, стои неизползван с години. Ето защо, напоследък има бум на ролеви игри за компютър и телефон, но те не са по D&D. Това е защото лицензът за D&D е „златен“ и никое от гейм студията не желае да го плаща; затова и новите RPG игри за компютър са със свои собствени системи. Всички по-нови игри от съвремието: WoW, LoL, Pillars of Eternity, Numenara и т.н. разполагат с изцяло своя собствена механика и на практика нямат нищо общо с D&D. Това е доста тъжно.

През 2006 година WotC прави контест за кратък филм-реклама на D&D. За съжаление, в това състезание могат да участват само американци и канадци. Резултатите са противоречиви и по-скоро смешно-трагични. Феновете наблягат на забавните моменти и филмчета им са по-скоро пародийни.

През 2007 година стартира услугата на WotC D&D Insider. Освен, че помага на играчите да менажират сесиите си, в нея се включва и абонамент за списанията Dragon и Dungeon, които СПИРАТ ДА ИЗЛИЗАТ на хартия завинаги и започват да се списват само онлайн. Интернет все повече си казва думата, а и феновете вече нямат пари (и място) за истинските списания. Предстои нова ера за D&D, защото на Gen Con вече се анонсира най-новото, 4-то издание на D&D!

И така, новото и 4-то поред издание става факт през 2008 година, а негов лийд дизайнер този път е Роб Хейнсо. Старият d20 лиценз се превръща в Game System License (GSL), който отново позволява да се създава съдържание (и най-вече приключения) от трети лица или от фенове-ентусиасти.

Макар че през следващата 2009 година D&D 4th се разраства с още нови книги и ресурси, WotC отчитат тотален неинтерес към играта си, която с 4-тото си издание се опитва да излезе на една нога заедно с големите MMORPG игри. Тук на помощ на играчите идват така наречените специални удари, които разширяват до безкрайност дневника, и тъй като за всеки отделен левел играчите трупат все нови удари и ефекти, играта вместо ролева, се превръща в едно безкрайно смятане и, да си го признаем, извращение. Слава богу, от WotC се усещат и през 2010 година се появява първата истинска бордова игра с ролеви елементи, която все пак става за играене, а именно – Castle Ravenloft. Следват я още нови!

Възраждане!

Все пак, от компанията отчитат, че D&D продължава да залита надолу. През 2012 година (само 4 години след излизането на 4-то издание), WotC анонсира D&D NEXT. Започват разработки за 5-то издание (!), но вече с подкрепата и желанието на всички фенове от всяка точка на земното кълбо (последното да се чете „онлайн“). Над 175 000 души се включват в проучванията на Магьосниците от брега, и в резултат на тези „проучвания“ през 2014 година (само преди 3 години!) на пазара излезе ПОСЛЕДНАТА версия на Dungeons & Dragons, която всички знаем, четем, играем и обичаме като 5th Edition.

Водещ дизайнер на петицата е баш шефът на системата D&D – Майк Маерлс, който отговаря в WotC именно за играта, а самата компания Wizards of the Coast днес е част от компанията за игри Hasbro, Inc. Интересното за 5-та ревизия e, че на сайта на D&D са пуснати БЕЗПЛАТНИ версии (без картинки!) на всички D&D книги и ако човек иска да поиграе ИСТИНСКО D&D, но без да плаща, то той може да си го свали и прочете без нито един разход. Разбира се, тези безплатни версии не са пълни, за пълните версии вече човек трябва да се бръкне, я през Amazon, я през друг онлайн магазин. Но е факт – D&D 5th Edition в момента се сваля като промоция от официалния сайт, макар само за основите класове и раси.

И за финал, какво друго да ви кажа – D&D вече не е това, което беше. Много истински D&D играчи вече се оплакват, че не могат да си намерят партньори за игра наживо. Но на помощ отново идва Интернет и от скоро, пак с благословията на WotC, в две големи платформи Roll20 и Fantasy Ground (roll20 чрез сайта им, а FG чрез Steam) се предлагат D&D ресурси за игри и играчи + водещи онлайн. Става дума за Virtual Table Top платформи (виртуални маси за D&D игри), където на екрана на лаптопа или компютъра могат да се срещат и играят цели партита от смели герои с дни или дори с години наред!

Така завършва славната история на най-великата ролева игра в света! Следва посвещение:

Тези 4 статии за D&D се посвещават на „бащите“ на Dungeons & Dragons Гари Гайгъкс и Дейв Ърнесон, които преди няколко години напуснаха този свят, за да отидат в един нов, но по-добър!

Гари и Дейв не просто създадоха нова игра, те създадоха цяла една нова култура и религия. Дано читателите на тези 4 свързани от мен статии да са се докоснали дори до малка част от магията, наречена Dungeons & Dragons: Авторът!

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Дамян „Yann Gamgee” Христов

Discord: Yann Gamgee#5713, E-mail: info@dungeon-factory.net