Едно от първите гейминг студия в България тази година ни зарадва с игра, достойна за AAA ранг. Surviving Mars е 17-ата поредна игра на Haemimont Games – студиото, което преди 18 години ни дари с първата българска стратегия – Tzar. Сърдечни благодарности на Haemimont Games за предоставеното копие от играта.
Haemimont Games е известно с проектирането на игри тип стратегии и симулатори. С издаването на Surviving Mars, мисля, че затвърди този жанр като запазената си марка. Играта чупи рекорди по продажби в Steam, но за сметка на тези продажби, изглежда, в гейминг обществото има разногласия относно качеството на заглавието.
Surviving Mars, най-просто казано, е city builder. Играта представлява симулатор, в който вие явно сте Елън Мъск. Мисля, че от заглавието си личи, че няма да произвеждате електрически коли, а по-скоро ще се фокусирате върху друг аспект от живота на Мъск – а именно колонизирането на Марс. Човечеството напредва технологически и вече обръща поглед към Червената планета, която реалистично погледнато е най-добрият ни избор за първа колония. Естествено има го проблема с липсата на вода, кислород и въобще какъвто и да е жив организъм. Докато Мъск представя теории за тераформирането на Марс с ядрени оръжия, играта има по-различна представа за колонизирането на планетата.
Започвате с ограничено количество ресурси и една дузина роботи. Te са основната ви работна единица в играта и могат да се движат свободно из цялата планета. Стига да не им свърши батерията. Идеята на човечеството в играта е да изпрати тези роботи, които да построят всички необходими за колонистите машини и съоръжения. За съжаление, на този етап първите марсианци се налага да живеят в огромни куполи, които са доста ограничаващи. Липсата на кислород и вода също ограничават развитието на вашата колония.
Съдържание
Геймплей
В играта няма лоши и добри в нормалния смисъл на думите. Лошият и добрият сте Вие. Вие решавате дали с ресурсите, които имате, ще построите соларен панел за повече електричество, или ще построите водна помпа, за да има вода за колонистите. Играта буквално ви кара да играете срещу себе си. Всяко решение, което вземете, ще има позитивен ефект върху една част от базата Ви и тотално негативен – върху друга част. С две думи, добре дошли на позиция главен мениджър на базата. Роботите, колкото и да са умни, не могат да свършат повече от две задачи самостоятелно. За всичко останало разчитат на вашите насоки.
Surviving Mars е нещо като тренинг курс по микромениджмънт и оцеляване в неблагоприятни условия. Няма противникова база, няма извънземни, зомбита или орки. Играете против ужасните атмосферни условия на планетата, оскъдните ресурси, метеорични дъждове и психиката на първите ви заселници. Преди да започнете колонизация на планетата, Вие можете да изберете държавата, или коалицията, която спонсорира Вашата мисия. Това е един вид избор на трудност. Щатите имат най-много ресурси и отделят най-много финанси за мисията Ви. Русия, от друга страна, се е покрила и се чуди как с възможно най-малко милиони да стъпи на Червената планета. В 10-те часа, които прекарах в играта, така и не се осмелих да се пробвам с петолъчката.
Избрали сте си вече държавата и се впускате в играта. В началото разполагате с една ракета, която играе ролята на основен команден център за вашата база. Ракетата е предварително заредена с ресурси, които ще са Ви от първа необходимост. Основните неща, от които се нуждае всеки себеуважаващ се марсиански колонист, са метали, електроника, полимери, бетон, резервни машинни части, вода, храна и електричество. Бетонът и електричеството доста бързо се намират. Изненадващо, на Червената планета бетонът се добива директно от земята, малко странно, но айде, ще си затворим очите. За електричество са ви нужни соларни панели или вятърни мелници, които изискват бетон и метали за построяване.
Всичко останало свършва доста бързо и трябва да си го набавите незабавно. Проблемът е, че метални залежи почти няма, а производството на такива е невъзможно в първите няколко часа от развитието на Вашата база. За щастие, ракетите явно са собственост на SpaceX, защото могат да бъдат използвани отново, когато заредят достатъчно гориво, за да се върнат на Земята. Чрез тях можете да се презапасявате с ресурси, които трудно се откриват на Марс. Стига да имате нужните финанси (ох, Русия…).
Храна и вода са ви необходими в малко по-късен етап. Те влизат в сила, когато след часове игра сте абсолютно сигурни, че сте изградили една годна за хора база.
Механики
Играта изглежда симлипстична на пръв поглед, имате не повече от 5-6 постройки, които са основата на базата ви. Surviving Mars има доста интересен аспект във връзка с електричеството и водата. За да захраните дадена постройка, трябва да бъде пуснат кабел и ако е необходимо – водопровод, за да оперира нормално. Кабелите и тръбите естествено заемат място и не може да се строи над тях, което означава, че трябва много да внимавате как ги поставяте. Ако просто шарите напред-назад в един момент това ще се окаже огромен проблем за базата Ви. Проблем е, защото роботите, както споменах по-рано, имат батерии и обсег на работа. В един момент базата ви става твърде голяма, за да се управлява само от шепа работници. Може да създавате сгради тип миникомандни центрове за роботите, в които те се презареждат и чрез които се увеличава обхвата им.
След като прекарате известно време в строене на базата Ви, ако всичко върви по план, неизбежно ще стигнете до момент, в който трябва да построите първия си купол и да посрещнете първите колонисти. Тук нещата загрубяват и от игра, в която трябва да следите за спукани тръби и прегазени кабели, се превръща в игра, в която трябва да следите за психическото здраве на колонисти, на които им е мъчно за Земята.
Surviving Mars – от архитект до психолог
Видите ли, технологичният прогрес и самият факт, че колонизирате друга планета, явно не е достатъчен за тези смели хора. В един момент решават, че вече не са смели и не им се стои и се опитват да си тръгнат. Играта в това отношение всъщност е доста задълбочена. Хората имат различни статистики, които ви подсказват в какво са добри и какви проблеми могат да създадат. Преди да изстреляте първата си ракета с хора, можете с доста големи детайли да направите подбор. Можете да избирате тяхната възраст (която има голямо значение за продуктивността им), пол, специализация, както и добри и лоши страни. В менюто на играта можете дори да изберете между алкохолик и гений, съответно в реда на нещата – за Вашата мисия се записват много повече алкохолици, отколкото гении от какъвто и да е тип.
Вашите колонисти са човешки същества и вие малко или много трябва да се грижите за тяхното физическо и психическо здраве. Осигурили сте им вода и храна, но къде е киното, къде са парковете за разходка, къде е казиното? Без майтап, хората веднага започват да развиват всякакъв тип проблеми, ако им липсва нещо земно. Съответно играта Ви дава възможността да построите всички гореспоменати развлечения, но сами осъзнавате, че ако трябва да избирате между повече сонди за вода и казино, вие ще изберете сондите. Въпреки че, реалистично погледнато, това е по-добре за вашата колония, хората няма да ви разберат и ще ви се сърдят.
Играта няма край, аз поне не съм го достигнал. Краят се изразява в това да имате една добре смазана база, която да се нуждае от доста малко мениджмънт. Звучи Ви като играта да няма цел? Не е точно така. За 10-те часа, прекарани в играта, аз опитах да построя база 4 пъти. Всеки следващ път беше много по-успешен от предишния. И именно в това се крие основата на геймплея. С всеки ваш провал започвате много по-бързо да разбирате от какво имат нужда вашата база и вашите колонисти. С времето играта Ви става доста по-лесна, но не твърде лесна, защото напредвате само толкова, колкото да ви провали нещо друго в бъдеще. И така се завърта един кръг, в който вие постепенно ставате все по-добър в колонизирането на Червената планета.
Има си негативи този тип геймплей. Доста повтаряем става и мотивацията да продължавате да играте, трябва да дойде от Вас и Вашето желание да станете един по-добър мениджър на Марсианска колония. Може би това е едно от нещата, оставили феновете малко разочаровани, но на мен лично доста ми допада.
Има нещо, на което искам да обърна внимание. В играта е заложена механика всяка сграда с времето да се амортизира, дори видимо може да видите как сградите ръждясват заради ужасните метеорологични условия. Роботите ви могат да поправят щетите, на цената на някои от ресурсите ви, но е необходимо вие лично да зададете ремонт на всяка една отделна сграда, за да може те да заработят. Разбирам, че в основата на играта е микромениджмънтът, но това е наистина досадно. Надявам се с някой бъдещ ъпдейт играта да ви позволява да ремонтирате повече от 1 сграда наведнъж, може би всички сгради от един тип да изискват една команда.
Музика и интерфейс
Исках да обърна специално внимание на саундтрака и интерфейса на играта. Музиката е страхотна и доколкото знам, е писана от българин. Интересен факт – можете да смените радиото, което слушате, докато строите базата си, и това радио може да промени цялата атмосфера на играта. Surviving Mars не е прекалено сложна, както вече споменах, но още в началото са Ви предоставени съвети как точно да построите базата си. Единственият проблем, който имам с интерфейса, е, че в началото ще трябва сами да разпределите копчетата по клавиатурата. По подразбиране играта няма никакви такива заложени. От една страна, това е хубаво, защото всеки може да промени копчетата както му е удобно, от друга – изглежда малко мързеливо от страна на разработчиците.
Теxнически аспект – как се държи играта
Аз лично не срещнах нито един бъг в играта, бил той откъм производителност или откъм механики. Играта все пак е доста модерна и изисква приличен компютър, но със сигурност не е тежка. Няма и нужда да достигате 60 кадъра в секунда, тъй като по екрана не се случва нищо изненадващо или бързо, което да изисква моментална реакция.
Обобщение
Surviving Mars е един страхотен поглед към нашето евентуално бъдеще. Играта се опитва да запази реализма, доколкото е възможно, и ни дава представа колко трудно всъщност е начинанието, поето от Мъск. Това неблагоприятно парче скала ще стане втори дом на човечеството рано или късно и Surviving Mars ни позволява да опознаем всички аспекти, с които евентуално нашите наследници ще се сблъскат. Играта е доста задоволителна, но признавам, не е за всеки. Геймплеят е доста муден и методичен и ще се хареса на избрана група хора. Въпреки това обаче, смятам, че Surviving Mars е едно издържано заглавие, което определено си заслужава парите и за което няма да спра да повтарям, че е дело на наши сънародници.
Играта може да бъде закупена от Steam за PC, а също така може да бъде играна и на PS4 и Xbox One.