Начало / Герои / Чудовището на Франкенщайн
чудовището на Франкенщайн

Чудовището на Франкенщайн

Отново е сряда и отново е време за поредицата ни Хорър икони, част от рубриката Герои. Тази седмица продължаваме с популярните създания на „Юнивърсъл„, а именно чудовището на Франкенщайн. То няма чак толкова голяма „медийна“ слава като Дракула, но е не по-малко известно от него.

Какво представлява чудовището на Франкенщайн?

Чудовището на Франкенщайн, което често е реферирано само като Франкенщайн, колкото и да е грешно, е дело на писателката Мери Шели и се появява за първи път през 1818 г. Нейното име обаче се свързва с новелата чак през 1832 г. Създанието е плод на експеримент на брилянтен учен, който впоследствие губи ума си. В книгата то си няма име. Наричано е с множество обидни имена, но реално не е кръщавано. С годините обаче, поради множество недоразумения, то си спечелва названието на своя създател – Виктор Франкенщайн. В своята същност то не е зло, просто е недоволно. Разбира каквo съществуване му е отредено и не е очаровано от тази идея. Ужасният му външен вид, съставен от части от различни трупове, плаши хората, които единствено следват инстинкта си за самосъхранение и защита. В резултат то прави същото.

Чудовището на Франкенщайн - Борис КарлофБорис Карлоф в ролята на чудовището на Франкенщайн

Първата адаптация е през 1910 г. и е късометражна версия, а през 1915 г. следва и по-дълъг филм. Истинският “бум” обаче настъпва през годината, през която се появява и Дракула на „Юнивърсъл“ – 1931 г. Виновници са същото студио, а режисьор е Джеймс Уейл. Пак тук се ражда и една от най-емблематичните прояви на създанието – превъплъщението на Борис Карлоф, и до ден днешен остава един от най-ярките образи. Този образ продължава да следва тази тенденция в повечето комикси, анимации, че дори и в нови кино и телевизионни интерпретации.

Филмът има огромен финансов и комерсиален успех, поради което не закъсняват продълженията “Bride of Frankenstein” и “Son of Frankenstein” през същото десетилетие. И в двете ленти Карлоф отново слага грима на чудовището, за да плаши местните селяни. През следващите десет години „Юнивърсъл“ продуцират още пет филма, в които се появява образът на чудовището под една или друга форма, като в една от версиите (“Frankenstein Meets the Wolfman”) Бела Лугоси изпълнява прочутата роля.

Чудовището при Хамър

Чудовището на Франкенщайн - Кристофър ЛийКристофър Лий в ролята на чудовището на Франкенщайн

Следвайки вече изпитаната тактика, „Хамър“ също не закъсняват със своята интерпретация. През 1957 г. те пускат “The Curse of Frankenstein”, в който за пореден път се изправят един срещу друг Питър Къшинг, в ролята на доктора, и Кристофър Лий като чудовището. Успехът е неизбежен и продълженията не закъсняват: “The Revenge of Frankenstein”, “The Evil of Frankenstein”, “Frankenstein Created Woman”, “Frankenstein Must Be Destroyed”, “The Horror of Frankenstein” (единственият, в който не участва Къшинг и не е режисиран от Терънс Фишър) и “Frankenstein and the Monster from Hell”, с който приключва поредицата на „Хамър“.

Чудовището на Франкенщайн, подобно на много други създания преди и след него, е безсмъртно. Освен това то е и може би най-лесното за съживяване, защото методът позволява най-проста експлоатация. Независимо как бива унищожено, винаги намира начин да се завърне. То е образ, който се е превърнал в икона. Грозната му физиономия е плод на стотици фигурки, комикси и анимационни прояви, освен тези на голям и малък екран.

Наследството на създанието

От по-модерните версии може би най-много си заслужава да се споменат няколко филма. Сред тях е версията на Роджър Корман от 1990 г., която се нарича “Frankenstein Unbound” и е по новела със същото име на Браян Алдис. Тук фантастиката се смесва с фентъзито и интерпретира измислена версия за това как Мери Шели е сътворила цялата си история.

Чудовището на Франкенщайн - Робърт Де НироРобърт Де Ниро в ролята на чудовището на Франкенщайн

Кенет Брана също не остава безпристрастен и прави своя версия с Робърт Де Ниро в ролята на чудовището през 1994 г. Филмът е малко муден на моменти, но има изключително силна атмосфера и доста прилично изпълнение в лицето на Де Ниро и Брана, който изпълнява ролята на обсебения учен. За съжаление, обаче критиката не е особено позитивна, а и лентата не се представя много добре на родна земя.

През 2004 г. се появява телевизионна версия, която е режисирана от Маркус Ниспел и продуцирана от Мартин Скорсезе, но не сме я гледали, за да можем да коментираме.

Бъдещето обаче все още е светло за изтерзаното създание, защото съвсем наскоро студиото обяви и новото завръщане на цялата плеяда чудовища. Вече писахме по темата тук. От статията може да разберете, че Хавиер Бардем е избран за следващия актьор, който ще изпълни иконичната роля. „Юнивърсъл“ планират римейк на „Bride of Frankenstein“, който трябва да се появи по екраните през 2019 г. Остава ни да чакаме и да видим как ще се представи испанският актьор. Друга информация все още няма, но със сигурност скоро ще се появят новини.

Каквото и да кажем, все ще бъде недостатъчно, за да представим този образ. Сигурни сме, че всеки е гледал поне една версия, поне един епизод или е виждал картинка на чудовището на Франкенщайн. Подобно на Дракула, той е неразделна част от поп културата на нашето време и още дълго ще тероризира измъчените ни умове. Скоро ще се завърне. Запознайте се с него тук:

Следващата седмица е и последната, за този момент, статия от поредицата ни „Хорър икони“. Ще ви запознаем с Човека вълк. Той е третото най-популярно създание в свитата на „Юнивърсъл“.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Димитър Копарански

The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown. So... fear me since you don't know me!