Миналата седмица приключи шестнайсетина финалът на четвъртия сезон на турнира по Старкрафт Afreeca Starleague (ASL4). В този кръг се състезаваха 24 съперници (Round of 24) в шест групи. От всяка група се класираха по двама играчи, т.е. в следващия кръг преминаха общо 12. Там към тях ще се присъединят четиримата, класирани на челните места по време на предишния сезон – Flash, Shine, Bisu и Soulkey.
Afreeca Starleague се провежда два пъти в годината, а началото му беше поставено през 2016 г. Той се организира от корейския сайт AfreecaTV и телекомуникационната компания KT. Старкрафт има статут на национален спорт в Южна Корея, играчите тренират по десет часа на ден и имат впечатляващи способности. Професионалните играчи на Старкрафт например могат да извършват по време на игра от 200 до 500 действия в минута.
Съдържание
Това е първият Afreeca Starleague сезон, който се провежда на StarCraft Remastered
Игрите бяха с различна продължителност, а топ играчите показаха перфектно владеене на макро и микромениджмънта (управлението на икономиката и армията). В една от PvT (protos vs terran) игрите имаше нетипичен билд – корсари от страна на протоса (Rain) и гоустове от страна на терана (Sasin), което обаче не помогна особено на Sasin. Може би най-голяма изненада в този кръг беше отпадането на Best и Last, едни от топ играчите, съответно протос и теран.
Интересно е, че четиримата топ играчи, наричани на корейски TaekBangLeeSsang все още са в играта. Това са Kim Taek Yong (Bisu), Bang (друг псевдоним на Stork) и двамата Lee: Lee Jae Dong (Jaedong) and Lee Young Ho (Flash). Flash беше победител в предните два сезона на ASL. Заради многото му победи в историята на състезателния Старкрафт някои го наричат „Богът на Старкрафт“.
Коментатори на английски език в този сезон са Tasteless и Artosis, които също са професионални играчи на Старкрафт, преместили се да живеят от САЩ в Корея. Те са превърнали коментирането на игри по Старкрафт в своя професия. Tasteless играе с протос, а Artosis – с теран.
Игрите с противници от една и съща раса са едни от най-техничните
Късметът изигра най-голяма роля в мачовете с противници от една и съща раса – TvT, PvP и ZvZ. И трите вида игри могат да продължат много дълго, но като правило най-кратки са ZvZ (две зергчета), по-дълги са PvP (две протосчета) и най-дълги TvT (две теранчета), където понякога се стига и до строене на батълкрузъри. В ZvZ игрите пък се строят основно три единици – зерглинги, муталиски и скърджове, което се наблюдва в почти всяка игра на зерг срещу зерг. В началото на PvP игрите пък се правят основно драгуни и рийвъри, а по-късно се добавят зилоти с ъпгрейд за скорост.
Балансът между расите се постига в голяма степен с помощта на картите
Картите, използвани в турнира, са Tau Cross, Fighting Spirit, Gladiator, Gold Rush и Crossing Field. Те са специално разработени за турнири, като някои от тях съществуват отпреди StarCraft Remastered, а други са направени специално за този сезон на турнира. Такава е например Gold Rush, която има череп в средата на картата, затова коментаторите я прекръстиха на Skull Desert. Fighting Spirit пък е една от най-популярните карти в онлайн игрите.
Шестнайсетина финалът се игра в продължение на шест дни
Във всеки ден се провеждаха по пет мача с участието на четиримата играчи в съответната група. Схемата, по която се играе в Afreeca Starleague, се нарича Dual Tournament и е алтернатива на традиционния формат при групите, при който всеки играе срещу всеки.
В следващия кръг преминаха три протоса, четири терана и пет зерга. Заедно с Flash, Shine, Bisu и Soulkey те се разпределиха в четири групи по четири играча по специална схема, в която всеки играч избираше следващия в група си.
Нека им пожелаем късмет.
P.S. Специални благодарности на Ники Николов за помощта в писането на статията.