Нова година, нов късмет. След изминалото събитие, време е с Христо Петров, Николай Еленков и Стефан Стоименов отново да си съберем главите и да синтезираме последните ни впечатления от EcommCongress 2019. Както може би знаете, екипът на Technology.bg за втори пореден път е медиен партньор на събитието, а целта на тези материали е да представим впечатленията си не като такъв, а да споделим потребителската гледна точка. В края на краищата една от мисиите в нашия проект е именно тази – да създаваме съдържание „от хората за хората“.
Съдържание
- 1 Петото издание на EcommCongress – какво се случи?
- 2 Впечатления от EcommCongress 2019
- 2.1 Как оценявате нивото на организация на събитието? Плюсове и минуси?
- 2.2 Кои лекции избрахте да посетите и защо? Колко полезни бяха?
- 2.3 Как се представиха лекторите?
- 2.4 Научихте ли нещо ново? Ако да – какво?
- 2.5 Оправдаха ли се очакванията Ви от събитието? Ако не – какви препоръки бихте оставили?
- 2.6 С какви хора Ви срещна събитието? Създадохте ли нови контакти?
- 2.7 Бихте ли посетили събитието отново?
- 3 Заключение
Петото издание на EcommCongress – какво се случи?
Интересни данни бяха изнесени за развитието на онлайн търговията в страната и по света.
Българските потребители пазаруват годишно за 523 евро от български и международни онлайн магазини. За разлика от Румъния и Гърция, където потребителските покупки за година са в размер на 1800-1900 евро. Това показа обзорът на електронната търговия през 2018 година, който бе представен от председателя на Българската е-комерс асоциация Жанет Найденова на петото издание на eCommCongress. Събитието се проведе на 19 април в Sofia Event Center.
Данните на проучването, което бе изнесено пред посетителите на конгреса за електронна търговия, показаха и че в България се купува предимно от онлайн магазини в страната – 88 % от всички направени за периода.
Съвети за ангажиране на потребителите, емоционално воден дизайн и още
На събитието, което събира онлайн търговци, логистични компании, както и фирми, които изграждат и поддържат сайтове на електронни магазини или се занимават с техния маркетинг, бяха представени и съвети от Василена Вълчанова за ангажирането на потребителите. В специална сесия тя обобщи в 6 стъпки какво да се прави, за да харесват клиентите не само продуктите или услугите, но и бранда като такъв.
За възможностите, които дава емоционално воденият дизайн, говори Георги Ангелов, дизайнер IDIT. Той даде практични съвети за редизайн на съществуващи сайтове или как да бъде изграден визуално новият сайт така, че купувачите да не изоставят продукти в количката си, както и лесно и удобно да се продължават стъпките по покупка при внезапно прекъсване на процеса.
Всички, които посетиха конгреса, имаха възможност да чуят кои са 10-те важни неща за онлайн магазина, които пазят интереса на търговците, в лекцията на адвокат Биляна Димитрова. Тя даде практични съвети за съставянето на общи условия, политиката за защита на личните данни и условията за маркетинговите съгласия. В презентацията ѝ важно място заеха и уточненията за начина на пазаруване – кой купува, от кой момент важи поръчката и какви са правата му.
Практически примери, Наредба Н18 и дискусия с НАП
Много примери от практиката, както и успешни истории в различни сфери на работа по и за електронната търговия бяха представени от компании с дългогодишен или по-краткотраен опит. Зорница Добрева от We are Pentagon представи маркетплейсите като възможност за по-лесно навлизане в нов пазар. Според нея те са подходящи за първоначално тестване, защото се работи със съществуващ трафик и доверие, като изтъкна и че съществуващата платформа е адаптирана към местния потребител. Сред рисковете, които съществуват пред желаещите да започнат работа по този начин, тя посочи необходимостта за съобразяване с местните правила и регистрации, трудностите по логистиката и връщане на стоките локално, издаването на местни банкови сметки/портфейли, обмяната и промените в курса на съответната валута.
Към дискусията, в която участваше говорителят на НАП Росен Бъчваров, бе проявен силен интерес и след приключването ѝ. Докъде са стигнали дискусиите за наредба Н18, дали различните софтуерни платформи, които са основа за голяма част от онлайн магазините, са СУПТО и какво да се направи за плащанията в брой и картовите плащания, бяха част от темите, които се обсъдиха на сцената в панела. Представителите на бизнеса и на държавната администрация потвърдиха, че има напредък по отношение на разбирането на регулацията и че благодарение на наредбата най-накрая има дигитални касови бележки, което е огромен позитив за всеки бизнес.
В рамките на последния дискусионен панел евангелистът на Magento Бен Маркс, управителят на eMag Андрей Попеску и Любо Чолаков от Isobar Commerce обсъдиха бъдещето на електронната търговия. В заключение те казаха, че в страната онлайн продажбите се развиват прогресивно и очакванията им са за още по-големи възможности за работа.
13 компании представиха своите услуги в сферата на електронната търговия в експо зоната, която беше с безплатен достъп за посетители.
Впечатления от EcommCongress 2019
Всяко събитие има както своите положителни, така и отрицателни моменти. От вече скромния ни двугодишен опит с чиста съвест можем да кажем (даже и с ръка на сърцето), че качеството на технологичните събития в България се покачва постоянно. Плюсовете стават все повече, а минусите – все по-малко. Както и да е, за да не Ви отегчаваме, навлизаме директно в темата, а именно какво се случи и какви са нашите впечатления от EcommCongress 2019. За улеснение създадохме набор от въпроси, на които всеки участник отговори. Ето ги и тях – надяваме се да Ви бъдат полезни!
Как оценявате нивото на организация на събитието? Плюсове и минуси?
Ицо: Всичко ми хареса. Само бих препоръчал да има включена тема за новостите в законодателството. Казвам го не само за да се рекламирам, а защото хората питат. Да, често водя този модул по други сходни събития. Не знам дали обърнахте внимание, че в частта, където имаше представител на НАП, залата беше препълнена. Някои хора дойдоха само за този модул. За всичко останало – организацията е чудесна, мястото е супер, всичко е идеално, но залата беше малка и част от времето стоях прав.
Стефан: Събитието беше организирано на ниво. Имаше достатъчно места за паркиране, но щеше да е добре да напишат на сайта, че в паркинга на открито може да ти излезе точно 2 пъти по-евтино престоя. Вместо в подземния. (Данчо ме светна на този лайфхак). На сайта се зареждаше първо английски език (през мобилен телефон поне). На него програмата я нямаше и щеше да е супер да я покажат на един телевизор примерно или да я напечатат за всеки. Мястото е много яко и удобно, под него има food court и обядът е лесен с голям избор. Предпочитам така пред кетъринг.
Имаше кафе, чай и вода, които според мен бяха достатъчни. Големината на залата беше оптимална, макар че не впечатляваше с размер и ми се стори, че няма много хора. Често се изпразваше, което показва, че някои от лекциите не им бяха интересни и се наблегна на нетуъркинга. Имаше много хора от бранша и интересни теми. Графикът беше добре направен.
Ники: Залата беше малка, стоях прав като кон през 3-те панела, на които присъствах. Но беше идейно да се съберат работещите хора от бранша, за да обменим инфо кой как се движи.
Кои лекции избрахте да посетите и защо? Колко полезни бяха?
Ицо: За мен беше важно да следя в каква посока се развива бизнесът. Всички теми бяха ОК. Разочарован съм от Росен Бъчваров от НАП, който не каза нищо по същество.
Стефан: Почти всички изгледах и стоях до края. Изпуснах Никола Минков, за което ме е яд, но бях се заговорил с някого навън. Другите ги слушах и имаше полезни неща. На мен лично лекцията с адвокатката и НАП ми бяха най-полезни. Момчето с cocosolis е интересен субект, обаче много се беше сдухало и не можа да направи добра презентация.
Ники: Лекцията на Митко х3 + тази с присъствието на Росен Бъчваров. От Митко х3 нещата вървяха много леко и приятно, просто беше кеф да ги слушам. Панела за Н18 беше крайно важен, за да разбера докъде са стигнали от първо лице диалозите с НАП.
Как се представиха лекторите?
Ицо: С изключение на Росен Бъчваров, Cocosolis и Василена Вълчанова – всички бяха на много високо ниво, с отлична подготовка и чудесни материали.
Стефан: Общото ми впечатление от всички е добро. Многото събития си личат на по-опитните лектори и техните презентации бяха по-добри. За съжаление обаче, те говорят много често едно и също и ако посещаваш подобни събития често, не е толкова интересно. По-неизвестните лектори имат по-интересни лекции, но презентирането им не е много на ниво.
Ники: Пристигнах по обяд, лекциите на панела със “спедиторите” ми беше слаб, както и този на момчето с Cocosolis. Останалите, които гледах, бяха на ниво 🙂
Научихте ли нещо ново? Ако да – какво?
Ицо: Опитните хора в бранша научават малко нови неща и това е нормално. Не научих нещо ново. Но за пореден път съм разочарован от представители на НАП, които говорят общи приказки и нищо по същество. Всичко се върти за бъдеще време: ще правим, ще мислим, нещо си ще обявим понеделник и трябва всеки ден да следим дали са измислили нещо ново.
Стефан: Научих някои тънкости за общите условия на онлайн магазините и че в общи линии “Колкото и малоумно да е едно нещо, ако го няма в общите условия, може да страдаш”. Научих и от НАП, че уж са измислили решение за онлайн магазините с отворен код, но съм много скептичен.
Ники: Научих, че държавата не желае да поеме ангажимент да изгради “фрий” супто, както и това, че регулация ще има. НО опенкарт, магенто, wp и прочие няма как да се лицензира. Ще се лицензира “конектора / импортера”, което е някакъв “въздух” за клиентите, но все пак ще трябва да се плаща за тези неща.
Оправдаха ли се очакванията Ви от събитието? Ако не – какви препоръки бихте оставили?
Ицо: Да, оправдаха се. Организацията от Любо беше добра, знам колко много усилия коства подобно събитие. Основна цел за мен на такива събития е да се видя с хората от бранша. Да питам кой какво ново е стартирал, с какво можем да си помагаме. Виждам, че всички се развиват и всеки се бори. И на мен ми липсваше кетъринга – в началото имаше малко минерална вода, после изчезна 🙂
Стефан: Добре беше организирано. Имаше някои дребни проблеми, които не ми пречеха особено. 1. Липсваше инфо за паркирането; 2. Липсваше програмата на видимо място; 3. Имаше технически проблеми и липсващи презентации (на petmall).
Ники: Да, огранизацията на Любо и колегите му беше добре, липсваше ми “кетъринг”, тип нещо за ядене.
С какви хора Ви срещна събитието? Създадохте ли нови контакти?
Ицо: Да, с някои от лекторите не се познавах досега.
Стефан: Запознах се с Митко от „Стеник“, Велизар Балабанов от групата за онлайн магазините и се видях с доста познати.
Ники: Да, запознах се с Емил от „Озон“, както и с Митко от „Стеник“.
Бихте ли посетили събитието отново?
Ицо: Категорично ДА!
Стефан: Да, бих.
Ники: Да, с удоволствие.
Заключение
Както вече споменахме, с течение на времето положителните неща в събитията доминират над отрицателните, затова е и някак нормално нашите впечатления от EcommCongress 2019 да не правят изключение от тенденцията в този случай. Ние ще отидем отново и догодина. Ако ни видите там, не се колебайте да кажете „здрасти“! Споделете Вашите впечатления в коментарите под този материал или в нашата официална фейсбук група – Технологичното общество на България. До скоро!