Sheltered

Sheltered – семейна постапокалиптична одисея

Докато повечето сървайвъл игри ни поставят задачата да опазим жив един човек или група от хора, в Sheltered нещата са малко по-лични. Тук задачата ни е да осигурим оцеляването на собственото ни семейство. Или поне това семейство, което си създадем в началото на играта. Пиксел графиката не е по вкуса на всеки, но ако това не ви спира, то Sheltered би могла да е точно за вас.

You d̶o̶n̶’̶t choose your family

Противно на десетките цитати по темата, в Sheltered изборът на семейство е напълно ваш. Мама и тате, тате и тате, мама и мама идват във всички цветове и кройки. Освен родители и деца, ще трябва да изберете, разбира се, и домашен любимец. Котка, куче, кон, змия или рибка. Всички идват както с бонуси, така и с отговорности по грижата за тях. Котката например ще реши всичките ви проблеми на мишия фронт. Ще предостави и значителен отдушник за стреса и психологическите травми на героите ви. Все пак, кой не би забравил проблемите си, докато пухкава топка косми мърка в скута му. Но пък от друга страна котката трябва да бъде хранена поне един път на два дни, което би могло да затрудни семейния бюджет в условията на безмилостния постапокалиптичен свят. А пък как се чисти след нея…

Sheltered

Подобно на други игри в жанра, и тук всеки герой има набор от статове, които трябва да бъдат развивани или следени. Сред първите са интелект, харизма, перцепция, сръчност и сила. Интелектът влияе върху способността на героя да се справя с по-сложни задачи в убежището ви, като правене на лекарства или куршуми. Харизмата определя доколко вероятно е апелът ви за търговия с непознат да бъде успешен. По-високите нива перцепция ще ви позволят да намерите повече полезни ресурси при тършуването си из пустошта. А сръчността и силата ще повлияят на успеха ви в битка с неприятел. Всеки един от тези статове може да бъде развиван, като извършвате дейности, свързани с него. Например всяка успешна сделка ще повишава харизмата на героя ви, а всеки победен враг ще увеличава сръчността и силата му.

Вторият набор от статове в Sheltered, които ще трябва да следите, се състои от жажда, глад, умора, хигиена, стрес, травма и… ходенето до тоалетна. При лоша хигиена например, членовете на семейството ви може да се сдобият с хранително натравяне. А при високо ниво на травма, героят ще изпадне в кататония и ще има нужда от грижите на близките си, докато се възстанови. Така че не забравяйте да почиствате убежището си и да давате почивка на семейството си.

Sheltered

Убежището

В Sheltered семейството ви ще започне одисеята си в спартанските условия на първото, поставило се на пътя им, убежище. Първоначално на свое разположение ще имате ограничено количество ресурси, работилница, радио, както и едва функциониращи генератор за електричество и филтри за въздух и вода. Допълнително ще разполагате и с минимално оборудвана аптечка и малко складирани храна и вода. Оттук нататък ще трябва да разчитате на себе си, за да подобрите условията за живот на семейството си. Постепенно, тършувайки из пустошта за нужните ви ресурси, ще умножите запасите си от храна и вода. Ще увеличите комфорта им, построявайки легла, душ, тоалетна или дори джубокс машина. С подобряването на генератора и филтрите ще можете да подслоните повече хора в убежището си, да филтрирате по-бързо и повече вода, и да оптимизирате консумацията си на гориво.

Sheltered

Други възможни подобрения са фризерите за месо, които ще ви позволят да опазвате за по-дълго време уловените от капаните ви животинки. В по-късен стадий рециклаторът също ще докаже стойността си, позволявайки ви да превръщате купчини боклуци в ценни ресурси. Всичко това ще изисква помещения, които ще трябва постепенно да построите, разширявайки по този начин убежището си.

Освен очевидните походи в търсене на ресурси из пустошта, радиото ще ви позволи и да привиквате търговци към убежището си. Сканирането на честотите е времеемко, но потенциалните облаги оправдават инвестицията. Освен търговци, към убежището си ще можете да привличате и нови потенциални членове, както и посетители, които ще ви предложат да изпълните определена задача срещу заплащане. Постепенно ще работите и върху поправката на своята каравана. Тя ще ви е изключително нужна, ако решите да  преместите семейството си в друго убежище.

Sheltered

Сред множеството непознати срещу вас в пустоща, ще се натъкнете и на човек, разполагащ с информация за местонахождението на ваш близък. Информацията ще ви струва скъпо, а може и да се наложи да напуснете настоящото ви убежище с всичките му удобства. За щастие, караваната ви дава цели 72 места за ресурси, които да вземете със себе си, за да направите старта в следващото си убежище по-лесен.

Пустошта

В пътешествията си ще срещнете множество непознати, които ще предпочетат да премерят сили с вас, пред това да отстъпят плячката. В случаите на конфликт, битките са устроени походово. Всеки от участниците в битката ще има ред, в който може да атакува, да се защитава или да побегне. Ако изберете да отстоявате позицията си, ще можете да избирате между директна атака, опит за поваляне на противника, обезоръжаване или кражба от инвентара им. Макар и по-лесни, убийствата водят до повишени нива на травма в героите ви, което идва със своите последствия. Затова балансирана диета от нокаути и дипломатичност би могла да се окаже доста по-безопасна.

Sheltered

За и против

Първоначално изплувала на хоризонта като Kickstarter проект, Sheltered вече има няколко значителни ъпдейта зад гърба си. А приятелите ни от Unicube, автори на играта, продължават да работят над ново съдържание.  Доста очакван е и новият 1.7 пач, който ще добави визуално обновени локации към играта, както и нови механики и препятствия. Наскоро играта беше портната и за AndroidСега всеки привърженик на мобилния гейминг би могъл да се наслади на Sheltered в цялата й, мобилна прелест.

Макар и изключително забавна в умерени дози, Sheltered става малко скучна и повтаряема в по-дълги гейминг сесии. Цикълът от обикаляне за ресурси и поддръжка на системите на убежището може да дотегне след известно време. За сметка на това пък самата игра не е никак натоварваща. А възможността да запазите прогреса си и да я спрете по всяко време, я прави много подходяща за лек вечерен гейминг след работен ден. Донякъде дразнеща е липсата на възможност да се противопоставите на враговете, успели да проникнат в убежището ви. Веднъж разбили вратите ви и преодолели вашите защити и капани, нападателите имат пълната власт да колят и бесят. Няма значение с колко хора разполагате и как са въоръжени. Но пък Sheltered предлага множество варианти да укрепите убежището си.

Никоя игра не е без проблеми и Sheltered не е изключение. На промоция или като част от бъндъл обаче, тази определено си заслужава.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Иван Иванов