Съдържание
- 1 Пореден скандал разбуни духовете в гейминг средите и отново в центъра на събитията е Electronic Arts.
- 2 Бъдещето на multiplayer мода – сблъсък на портфейли.
- 3 Battlefront II – Героите се раждат купуват на бойното поле.
- 4 Портфейлите говорят по-силно от думите.
- 5 Изпитани методи.
- 6 Коренът на проблема и как да се преборим.
Пореден скандал разбуни духовете в гейминг средите и отново в центъра на събитията е Electronic Arts.
От години вече името на Electronic Arts се споменава в почти всеки разговор за некоректни бизнес практики в гейминг индустрията. Най-много епитети вероятно са хвърлени по посока на микротранзакциите, които присъстват във всички техни игри – намерение, което компанията гордо обяви още през далечната 2013 година. Не по-малко лоша слава им печелят и множеството изкупени и скоро след това закрити студия. Практика, която позволява на любимците ни да придобият правата над вече успешно заглавие и да поемат контрола над разработката на възможни следващи части. Неоправдани очаквания за печалби са сред основните причини за затваряне на множество от студията.
Като един истински титан на гейминга, EA не биха могли да се задоволят с общи обиди, засягащи цялата индустрия, и в последните години се постараха да засегнат поотделно различни групи фенове. Сред последните такива бяха феновете на Mass Effect, които останаха потресени от състоянието, в което беше пусната Mass Effect Andromeda. Малко след като най-фрапантните бъгове в играта бяха оправени, студиото обяви, че спира работа по singleplayer режима на играта, но пък ще продължи с ъпдейтите в multiplayer.
Фокусът над multiplayer модовете в игри, които не са типично такива като жанр или история, както се досещате, не е случаен. Микротранзакциите са най-успешни в multiplayer, където мотивацията да си закупите рядко оръжие/скин/герой/анимация/друго е много по-силна, защото няма да си ги гледате само вие, а ще можете да се похвалите и пред всеки съотборник или опонент, когото срещнете. Нито едно от по-горе изброените престъпления на Electronic Arts обаче дори не се доближава до бурята от негодувание, която се разрази около дългоочакваната Star Wars Battlefront II.
Бъдещето на multiplayer мода – сблъсък на портфейли.
Един от първите удари, които EA нанесе, беше интервюто с PressStart на David Robillard, в което той обяви, че campaign мода на играта ще трае между 5 до 7 часа в зависимост стила на игра. Разочарованието на феновете беше голямо, но бързо беше засенчено от втория удар – новините за лотарийно базираните loot box-ове, в които освен чисто козметичните скинове, чат емоджита и анимации, се съдържат и силно отразяващите се на геймплея Star Cards.
Тези карти ви позволяват да ъпгрейдвате героите или корабите си, като в по-високите нива ви дават немалко преимущество пред играчите, които не разполагат с такива. По-долу youtuber-ът LevelCap дава пример със своя напълно ъпгрейднат A-Wing, който благодарение на картите завива по-бързо, стреля по-бързо и прави повече демидж на изстрел. Хмммм…
Battlefront II – Героите се раждат купуват на бойното поле.
Окрилени от сравнително кроткия ропот на фен базата до този момент, от EA решиха да влязат в комбо и да нанесат третия си удар, предназначен да нокаутира всякаква надежда за светлото бъдеще на ААА игрите. Оказа се, виждате ли, че някои от най-култови герои в света на StarWars, като Дарт Вейдър или Люк Скайуокър, са заключени зад цени от по 60,000 кредита, а Принцеса Лея и Чубака – по 40,000. Да поставим цената в някакъв контекст – времето, което би ви отнело да съберете достатъчно кредити за Лорд Вейдър, се равнява на приблизително 40 часа игра. Разбира се, бихте могли просто да ги купите.
Шокирани и разярени, феновете споделиха недоволството си в Reddit, където представители на Electronic Arts любезно обясниха, че целта е да се вдъхне на играчите „чувство за гордост и постижение“ при отключването на дадени герои. За по-малко от денонощие отговорът им се превърна в коментара с най-много негативни вотове в историята на социалната мрежа и със сигурност за дълго ще остане ярък спомен в колективната памет на интернет. Разочарованието на феновете бързо се материализира във формата на вълна от refund-и, а както добре знаем, езикът на парите е родният език на EA.
Портфейлите говорят по-силно от думите.
Виждайки накъде духа финансовият вятър, Electronic Arts побърза да обърне платната – цените за отключване на герои рязко паднаха с впечатляващите 75%, или от 60,000 на 15,000 кредита за Люк и Дарт Вейдър и от 40,000 на 10,000 за Чубака или Лея. Триумфът на малкия човек над голямата корпорация беше славен… но кратък. Със спадането на цените за любимите ни герои спадна и добивът ни на кредити. Наградата за завършване на campaign мода на играта беше намален от 20,000 кредита на 5000, а ако по някаква случайност се радвате на Arcade мода в играта, то не бойте се – количеството кредити, които можете да спечелите от него за даден период от време, е ограничено.
Тази маневра на Еlectronic Аrts обаче не успя да мине незабелязано покрай феновете и вълната от refund-и не просто не спря, но продължи да набира сила. Към този момент не разполагаме с официална бройка и едва ли някога ще получим такава, но липсата на всякаква борба от страна на EA support кадрите подсказва, че цифрата никак не е малка.
Изпитани методи.
От EA решиха да почерпят вдъхновение от крилатата фраза „няма човек – няма проблем“ и я адаптираха по своему, „преборвайки“ проблема с неспирните refund-и на Battlefront II по следния начин: премахнаха refund бутона от интерфейса на клиент портала си с надеждата, че по-дългата от 60 минути опашка за чат наживо със support агент би разколебала разгневените геймъри. Е, ако сме научили едно нещо от гейминга, то е да подхождаме креативно към решаването на представените ни проблеми. Услужлив потребител в Reddit веднага сподели кратък гайд в няколко стъпки за refund-ване на играта без използването на липсващия бутон. Говорейки за изпитани мъдрости, криенето на бутони е стар EA-ски трик, последно (доколкото знаем) използван при скриването на cancel subscription бутона за Star Wars – The Old Republic, малко преди да изтече първият месец от пускането на играта и акаунтите на играчите да бъдат таксувани за следващия.
Коренът на проблема и как да се преборим.
Няма спор – коренът на проблема е в стремежа на големите компании максимално да възвърнат и умножат парите, инвестирани в разработката и рекламата на всяка игра. Но почвата, в която се вият тези алчни корени – това сме ние! В края на миналия месец гейм дизайнерът Manveer Heir, работил няколко години за EA в BioWare Montreal основно върху multiplayer мода на Mass Effect 3, обясни в свое интервю, че multiplayer картите в играта са били толкова успешни финансово, че са се превърнали в причината игри като Dragon Age да имат multiplayer. Без да дава конкретна цифра, той сподели, че е бил свидетел как отделен играч дава над $15,000 за multiplayer карти в ME3. Или с други думи – 15,000 причини вкарването на multiplayer и микротранзакции да си е заслужавало.
Знаейки че крайната цел са максимални печалби, следва да заключим – подходът на Battlefront II феновете е правилният. Масовите refund-и дадоха глас на недоволството им на език, който Electronic Arts разбира. Резултатът от настоящия скандал около Star Wars Battlefront II има потенциала да повлияе не само на бъдещето на самата игра, но и на тенденциите в индустрията. Ако играта се превърне в масивен финансов провал за EA, можем да храним надежда, че ако не те, то поне някой друг от големите играчи в индустрията ще се поучи и ще опита различен подход. Ако ли не – поне знаем, че при следващата подобна изцепка можем да ги ударим, където боли – в портфейла!