насилие сред децата

Доналд Тръмп атакува гейминг индустрията като виновник за насилие сред децата

Доналд Тръмп не вижда проблем да въоръжи учителите в страната си, но пък яростно въстана срещу видеоигрите. Според държавния глава на САЩ, именно те са главен виновник за насилие сред децата. Снощи той беше домакин на кръгла маса в Белия дом с представители на индустрията на видеоигрите.

Според наблюдателите тази среща въобще не е била с цел дискусия – а напротив – засада. Общественикът Дейв Гросман, който присъства на срещата, описа видеоигрите като „симулатори на убийства“. Той заяви, че експерти, които отричат ​​връзката между видеоигрите и насилието сред децата, „трябва да бъдат разглеждани като морален еквивалент на отричащите Холокоста“.

Отвличане на вниманието ли е казусът „насилие сред децата“?

И тъй като Белият дом очевидно се опитва да отклони вниманието от призивите за по-строг контрол върху употребата на огнестрелни оръжия в САЩ, администрацията на Тръмп се обърна към най-удобната изкупителна жертва. Геймърската индустрия със сигурност е по-подходяща за тази цел. Особено на фона на мощното лоби в подкрепа на оръжията от страна на Вашингтон.

Четвъртата среща по въпросите на насилието във видеоигрите бе планирана толкова набързо, че Асоциацията на развлекателния софтуер (ESA) не беше поканена до понеделник, а списъкът с очакваните участници бе пуснат едва вчера сутрин. И след като първоначално призова репортерите да присъстват, Белият дом изведнъж затвори събитието за пресата само няколко часа преди началото.

Имена и позиции

На срещата взеха участие някои водещи имена като Робърт Алтман, изпълнителен директор на ZeniMax Media, издателите на франчайзите Fallout, Doom и Wolfenstein, Майкъл Галахър, ръководител на ESA, изпълнителния директор на Take-Two Interactive Щраус Зелник, който е и собственик на Rockstar Games, разпространителите на Red Dead Redemption и Grand Theft Auto и други. На събитието присъстваше и Патриша Ванс, президент на Board Entertainment Rating Board. Това е рейтингова организация, създадена след серия от изслушвания в Конгреса за съдържанието на видеоигрите, проведени през 1992 и 1993 г. Тези изслушвания впрочем бяха последвани от заплаха от страна на федералното правителство, че ще регулира индустрията по-строго. Други ключови фигури на заседанието бяха сенаторът Марко Рубио, чийто регион обхваща неотдавнашната стрелба в Паркленд, и представителят на републиканците Марта Роби, които обаче не дадоха гласност  на всички публични виждания по темата. Много от най-активните противници на индустрията също присъстваха и изказванията им съвпаднаха с тези на президента.

Сред тях беше по-горе споменатият Дейв Гросман, автор на книга, наречена „Поколение на убийството: Видеоигри, агресия и психология на престъпленията“. Тя е издадена през 2016 г. и в нея авторът твърди, че видеоигрите създават цяло едно поколение от убийци, което може да бъде спряно посредством повече оръжия. По време на годишната конференция на Националната оръжейна асоциация през 2017 г.  той каза: „Може ли някой да отрече, че сме създали най-порочното поколение убийци, което светът някога е виждал? Те ни дадоха престъпления, за които децата никога не са помисляли. Болните филми и болните видеоигри създават болни хора“.

Ожесточена съпротива

На среащата говори също Брент Бозъл, основател на Центъра за медийни изследвания, който от десетилетия се бори срещу насилствените видеоигри. През 2011 г. той не призна решението на Върховния съд в полза на производителите на видеоигри  по казуса Brown v. Entertainment Merchants Association, като написа: „Да, свободата на словото означава да се позволи свободата на отвратителните идеи“.

Конгресменът Вики Харцлер сподели притесненията си и коментира призивите за контрол на оръжията, наричайки ги „опростен отговор“. И заяви: Трябва да имаме смислен диалог за проблемите на психичното здраве и други възможни културни и обществени предпоставки в насилственото поведение“.

Всичко това отразява мнението, което споделя президентът на САЩ, дългогодишен скептик по отношение на видеоигрите. Той и екипът му твърдят, че са необходими повече ограничения, които биха затруднили достъпа на децата до игри с насилие.

ESA посочи в изявление, че приветства възможността да се срещне с Тръмп и други общественици и че оценява всеобхватния подход на президента. „Обсъдихме многобройните научни изследвания, установяващи, че няма връзка между видеоигрите и насилието сред децата. Говорихме за това как нашата индустрия ефективно помага на родителите да правят информиран избор за развлечения“. ZeniMax Media и Rockstar Games не са коментирали срещата все още.

Закони

Исторически, законът е на страната на гейминг индустрията. През 1994 г. бе създадена рейтингова система, която посочва какво съдържание не може да има в една игра (насилие и секс). Върховният съд обаче е постановил, че такива ограничения – когато се прилагат от държавата – са противоконституционни.

Според ESA в 65% от американските домакинства има членове на семейството, които редовно играят видеоигри. Това прави индустрията една от най-мощните (и всеобхватни) в страната. Така че макар вчерашната среща да беше повече едностранна и очевидно пристрастна, всяка потенциална регулация вероятно ще бъде относително слаба.

Затова след бурна седмица в Белия дом по теми като насилие сред децата и видеоигрите нищо не се е променило. И вероятно няма да се промени.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Катя Димитрова

Журналист със солиден за възрастта си опит. Ревностен застъпник за свободата на словото, за чието съществуване понякога се лъжем само от добро възпитание. Почитател на футуристичните и смели идеи не само в бизнес аспект, но и във всяка една човешка микровселена. Смелост и поглед напред - там е ключът! Тук съм, за да споделям с вас всичко най-важно и актуално от света на технологиите и да ви докажа, че добрите новини не са непостижима задача в бранша. А интересите ми са свързани основно с всички форми на изкуството, с пътуванията и футбола. И искам да имам котка.