Отново е сряда и отново е време за поредицата ни Хорър икони, част от рубриката Герои. Тази седмица продължаваме с популярните създания на „Юнивърсъл„, а именно чудовището на Франкенщайн. То няма чак толкова голяма „медийна“ слава като Дракула, но е не по-малко известно от него.
Какво представлява чудовището на Франкенщайн?
Чудовището на Франкенщайн, което често е реферирано само като Франкенщайн, колкото и да е грешно, е дело на писателката Мери Шели и се появява за първи път през 1818 г. Нейното име обаче се свързва с новелата чак през 1832 г. Създанието е плод на експеримент на брилянтен учен, който впоследствие губи ума си. В книгата то си няма име. Наричано е с множество обидни имена, но реално не е кръщавано. С годините обаче, поради множество недоразумения, то си спечелва названието на своя създател – Виктор Франкенщайн. В своята същност то не е зло, просто е недоволно. Разбира каквo съществуване му е отредено и не е очаровано от тази идея. Ужасният му външен вид, съставен от части от различни трупове, плаши хората, които единствено следват инстинкта си за самосъхранение и защита. В резултат то прави същото.
Борис Карлоф в ролята на чудовището на Франкенщайн
Първата адаптация е през 1910 г. и е късометражна версия, а през 1915 г. следва и по-дълъг филм. Истинският “бум” обаче настъпва през годината, през която се появява и Дракула на „Юнивърсъл“ – 1931 г. Виновници са същото студио, а режисьор е Джеймс Уейл. Пак тук се ражда и една от най-емблематичните прояви на създанието – превъплъщението на Борис Карлоф, и до ден днешен остава един от най-ярките образи. Този образ продължава да следва тази тенденция в повечето комикси, анимации, че дори и в нови кино и телевизионни интерпретации.
Филмът има огромен финансов и комерсиален успех, поради което не закъсняват продълженията “Bride of Frankenstein” и “Son of Frankenstein” през същото десетилетие. И в двете ленти Карлоф отново слага грима на чудовището, за да плаши местните селяни. През следващите десет години „Юнивърсъл“ продуцират още пет филма, в които се появява образът на чудовището под една или друга форма, като в една от версиите (“Frankenstein Meets the Wolfman”) Бела Лугоси изпълнява прочутата роля.
Чудовището при Хамър
Кристофър Лий в ролята на чудовището на Франкенщайн
Следвайки вече изпитаната тактика, „Хамър“ също не закъсняват със своята интерпретация. През 1957 г. те пускат “The Curse of Frankenstein”, в който за пореден път се изправят един срещу друг Питър Къшинг, в ролята на доктора, и Кристофър Лий като чудовището. Успехът е неизбежен и продълженията не закъсняват: “The Revenge of Frankenstein”, “The Evil of Frankenstein”, “Frankenstein Created Woman”, “Frankenstein Must Be Destroyed”, “The Horror of Frankenstein” (единственият, в който не участва Къшинг и не е режисиран от Терънс Фишър) и “Frankenstein and the Monster from Hell”, с който приключва поредицата на „Хамър“.
Чудовището на Франкенщайн, подобно на много други създания преди и след него, е безсмъртно. Освен това то е и може би най-лесното за съживяване, защото методът позволява най-проста експлоатация. Независимо как бива унищожено, винаги намира начин да се завърне. То е образ, който се е превърнал в икона. Грозната му физиономия е плод на стотици фигурки, комикси и анимационни прояви, освен тези на голям и малък екран.
Наследството на създанието
От по-модерните версии може би най-много си заслужава да се споменат няколко филма. Сред тях е версията на Роджър Корман от 1990 г., която се нарича “Frankenstein Unbound” и е по новела със същото име на Браян Алдис. Тук фантастиката се смесва с фентъзито и интерпретира измислена версия за това как Мери Шели е сътворила цялата си история.
Робърт Де Ниро в ролята на чудовището на Франкенщайн
Кенет Брана също не остава безпристрастен и прави своя версия с Робърт Де Ниро в ролята на чудовището през 1994 г. Филмът е малко муден на моменти, но има изключително силна атмосфера и доста прилично изпълнение в лицето на Де Ниро и Брана, който изпълнява ролята на обсебения учен. За съжаление, обаче критиката не е особено позитивна, а и лентата не се представя много добре на родна земя.
През 2004 г. се появява телевизионна версия, която е режисирана от Маркус Ниспел и продуцирана от Мартин Скорсезе, но не сме я гледали, за да можем да коментираме.
Бъдещето обаче все още е светло за изтерзаното създание, защото съвсем наскоро студиото обяви и новото завръщане на цялата плеяда чудовища. Вече писахме по темата тук. От статията може да разберете, че Хавиер Бардем е избран за следващия актьор, който ще изпълни иконичната роля. „Юнивърсъл“ планират римейк на „Bride of Frankenstein“, който трябва да се появи по екраните през 2019 г. Остава ни да чакаме и да видим как ще се представи испанският актьор. Друга информация все още няма, но със сигурност скоро ще се появят новини.
Каквото и да кажем, все ще бъде недостатъчно, за да представим този образ. Сигурни сме, че всеки е гледал поне една версия, поне един епизод или е виждал картинка на чудовището на Франкенщайн. Подобно на Дракула, той е неразделна част от поп културата на нашето време и още дълго ще тероризира измъчените ни умове. Скоро ще се завърне. Запознайте се с него тук:
Следващата седмица е и последната, за този момент, статия от поредицата ни „Хорър икони“. Ще ви запознаем с Човека вълк. Той е третото най-популярно създание в свитата на „Юнивърсъл“.