NoTraffic – Израелски AI стартъп, ще използва Jetson платформата на nVidia, за да управлява трафика по кръстовища. Модерните трафик сензори често са заровени под земята, което ги прави трудни за обслужване. NoTraffic ще използват AI – изкуствен интелект, който обработва данни в реално време, подадени от радар и визуални данни. Това не само прави обслужването и настройката по-лесни и евтини, но отваря вратите и към даване на предимство на различни превозни средства или дори пешеходци. Дали следваща година няма да имаме робо-таксита, които се карат сами и са свързани към изкуствен интелект, който независимо ги регулира?
Хардуерът
Идеята на израелския AI стартъп е да използва AI сензори, насочени към всички посоки в кръстовището. Тези сензори са базирани на Jetson платформата и използват GPU-ускорение за анализ на данни в реално време. Според компанията, това ще се случва грубо около 15 пъти в секунда.
Въпросните сензори ще бъдат снабдени с още две ключови технологии – DSRC и CV2X. DSRC (dedicated short-range communications) е технология, позволяваща интеграцията на „свързани“ (към информационна мрежа) превозни средства. CV2X (cellular vehicle to exerything) се използва за връзка между самите „свързани“ превозни средства, елементи в инфраструктурата (като сензорите на NoTraffic) и други.
Значението
Подобна информационна инфраструктура би дала възможност за разпознаване на трафика. Когато имате много „свързани“ превозни средства, можете да ги насочите към желани от вас кръстовища. Леки коли да се движат по пътища без товарни автомобили, да речем. Или пешедхоците да получават по-дълги разрешаващи сигнали на кръстовища, които са в натоварени зони. Възможностите, както винаги с AI, са неограничени.
Не можем да подминем и момента със сигурността, говорейки за AI. Някои хора са твърдо убедени, че изкуственият интелект ще ни надмине, докато други твърдят обратното. Във всеки случай по-важното е дали след това задминаване ще бъдем управляващите или управляваните? Това повдига и редица философски въпроси, като тези за свободната ни воля, но не за това говорим днес.
А според вас какви рискове крие подобна автоматизирана, интелигентна и самообучаваща се система? Виждате ли бъдещето, обсипано с автономни автомобили, регулирани от самообучаващ се трафик-интелект? Ще се радваме да чуем долу в коментарите или в дискуя в групата ни – Технологичното общество на България.