Съдържание
Какво е Gwent
Напоследък Gwent (https://www.playgwent.com) се споменава като потенциален сериозен конкурент на Hearthstone. Разработчикът – CD Projekt RED, определено има капацитета и мениджмънта, необходими за подобен проект – доказано с това, че успяха да създадат нещо толкова епично, каквото е Witcher 3: The Wild Hunt.
За момента Gwent е публична бета и няма официални планове кога ще бъде окончателно готова, но пък е достатъчно развита, за да може да се играе. Понеже веднага си проличава опитът им за позициониране в същия бизнес модел като Hearthstone, в тази статия ще се опитам да ги сравня и съпоставя – но преди това малко исторически увод.
CCG – (collectibe card game) са игри на карти, в които сами създавате тесте (дек) от картите, които притежавате в колекцията си. Иматe голямо разнообразие от карти, които печелите с игра или си купувате в „буустер“ пакети, пълни със случайни карти. Първообраз и класика в този жанр е Magic the Gathering, създадена през 1993 от Wizards of the Coast.
За съжаление, с навлизането в дигиталната ера, Wizards of the Coast имаха поредица от неуспешни опити да пресъздадат играта в онлайн вариант. Tова се дължи до голяма степен и на сравнително сложните правила на играта, които не могат да се променят, главно заради масата от заклети фенове. Последният такъв опит е Magic Duels, който е по-сполучлив от предходните, но все още изглежда някак „неоптимизиран“.
Интерфейсът е сравнително неудобен, ходовете се случват бавно (и това невинаги е заради сложността – когато опонентът просто няма карти или няма с какво да блокира, ненужно трябва да изчакваш всички таймери). Дори анимацията на отварянето на буустер пакетите е дървена. Въобще, изглежда „евтинко“ и неподхождащо за позицията наследник на Играта (с главно И). На всичкото отгоре, проектът е официално обявен за изоставен – ръководството на Wizards of the Coast създават ново студио, което работи върху нова платформа на играта, за която нищо не се знае, освен името, с което те си я наричат – „MDN – Magic Digital Next“.
И така, през 2014 година Blizzard, с типичния си фокусиран стил и ценз за изпипване на детайлите, навлязоха в сравнително девствената CCG територия с Hearthstone. Само 3 години по-късно, там има 70 милиона играчи! Самото заглавие пък е нарицателно за световния пазар на CCG игрите през 2017, който е оценяван на впечатляващите 1.4 милиарда долара (според уикипедия). Голяма печалба с толкова малка инвестиция – мечтата на всеки голям разработчик. В резултат има стотици опити за подобни игри, всички обречени на посредственост и забвение – къде поради липса на оригиналност от самото начало, къде поради липса на постоянство на инвестицията.
А дали Gwent ще е поредната боза, или най-после ще имаме достойна конкуренция?
Ето някои съпоставки, които може да помогнат за изграждането на мнение.
Правила и сложност
Слоганът на Hearthstone беше: Deceptively simple. Insanely fun. (Подвеждащо Проста. Невероятно Забавна). Gwent се цели в същото, но със съвсем различни и оригинални правила.
И двете игри са със сравнително прости правила и механики, които лесно могат да се обяснят, влизайки спокойно в casual категорията. Въпреки това, разиграванията понякога стават доста сложни и умението определено има значение.
(Тук ще спомена за сравнение Magic the Gathering – където картите-същества, освен своите пасивни и triggered способности, имат и „activated abilities“, които можете да задействате по ваше желание и по всяко време, включително и при хода на противника.)
Докато Hearthstone е основно игра на темпо и има повече случаен елемент (RNG), Gwent има повече стратегическо планиране и ресурсен мениджмънт (тъй като получавате почти всичките си карти от началото на играта, може повече да планирате как да ги разиграете).
И в двете игри има богатство от triggered abilities – eфект, който се проявява автоматично – например когато карта-същество „умре“, когато бъде изиграна от ръка, когато влезе в игра, когато получи щети, или всеки ход и така нататък. И в двете игри има концепцията за Hero/Leader Power.
В Gwent има по-специфични механики за отделните фракции – например Spy/Reveal за Nilfgaard – докато в Hearthstone разликата между различните класове идва от самите карти. От тази гледна точка, картите в Gwent са малко по-трудни за балансиране, оценяване и сравняване.
Типове карти и размер на дековете (тестета)
Hearthstone:
Има карти-същества, магии, оръжия и тайни/изненади.
Дековете са с фиксиран размер – точно 30 карти. Можете да имате само по 2 повтарящи се нормални, редки и епични карти. Легендарните не могат да се повтарят.
В началото на играта започвате с 3 карти, които подлежат на мълиган (връщане) всяка поотделно. Всеки ход теглите по една от дека. Картите имат цена за изиграване – точки мана (магическа енергия). На първи ход имате 1 мана, а всеки следващ получавате по 1 повече, докато стигнете 10.
Gwent:
Има карти-същества, магии, перманентни промени на атмосферните условия, както и легендарни герои, които по правило не се влияят от магии и специални ефекти. Картите „същества“ нямат кръв и атака, а просто „сила“.
Местоположението им има голямо значение и има много механики, свързани с него – разполагат се в 3 редици – пехота, стрелци, обсадни машини/поддръжка.
Дековете се състоят от 25 до 40 карти. Има лимит за максимум от 4 златни и 6 сребърни (съответствието им с легендарни и епичните в Hearthstone). Обикновените „бронзови“ могат да присъстват в дека по 3 пъти, сребърните и златните само по един път. Нови карти не се теглят всеки ход.
Играта се състои от 3 рунда. В началото започвате с 10 карти, от които 3 подлежат на мълиган (подмяна). В началото на втория рунд теглите още 2, а в началото на третия рунд – още една, като всички те също подлежат на мълиган. И това е. Край. Няма повече.
Ако изиграете прекалено много карти в първия рунд – сигурно ще го спечелите, но ще загубите играта, защото няма да има какво да играете във втория и третия. Всеки ход можете да играете само по една карта и сте длъжни да го направите. Ако искате да „пропуснете“, тогава се отказвате от правото си да играете до края на рунда, докато опонентът ви може да играе колкото карти прецени, че иска да инвестира, за да спечели текущия рунд.
Още в началото на играта знаете с какво разполагате и съобразявате стратегията си с това. Също така, дори от първия ход можете да играете и най-силната си карта. Като казвам силна, трябва да се отбележи, че липсата на „мана прогресия“ обезсмисля наличието на „малки“ карти за началото на играта. Съответно ще забележите, че повечето карти имат сравнително голям и съизмерим „ефект“ – например магията Scorch унищожава безусловно всички същества с най-голяма сила (освен легендарните).
Геймплей
Ето едно видео от един от най-популярните стриймъри.
https://www.youtube.com/watch?v=mFdur7mk7lY
Продължителност и скорост на играта
Gwent: игрите имат консистентна продължителност от около 7-8 минути.
Heartstone: бързо темпо – играят се по няколко карти на ход, като продължителността варира между 5 и 20 минути, в зависимост от това дали играете агро срещу агро или контрол срещу контрол.
Софтуер
Стационарни: И двете игри имат добри клиенти – работят непретенциозно, стабилно, плавно и изглеждат чудесно. Gwent има версия и за XBOX ONE и PS4.
Мобилни: – Hearthstone работи плавно на Android, но е малко бавен. Gwent няма мобилна версия.
Според мен е въпрос на време CD Projekt да направят мобилна версия на Gwent, но има риск да не стане едновременно толкова красива и толкова бърза, колкото PC версията.
Арт/Графика
Heartstone: Дребни рисунки с не повече от необходимия минимум детайл. Анимираните версии на картите са със приятен златен обков, но анимациите са елементарни „облачни“ ефекти, насложени върху статичната картинка, даващи идея за движение. Тематично насочен към WoW (World of Warcraft), но с добавена още по-шеговита окраска.
Gwent: По-добра графика от Hearthstone. Анимациите са истински изрезки от видео, а не ефект върху статична картинка. Тематично насочени към Witcher 3. Не са шеговити. Повечето същества са войници, агенти, обсадни машини или конкретни хора от сюжета на играта.
Музика/Звук/Глас
Hearthstone: Забавни, запомнящи се и шеговити. Качествен, омекотен звук и добри гласови актьори.
Gwent: Добра музика, звукови и гласови ефекти – повечето директно извадени от Witcher 3. Виковете не са омекотени и малко дразнят, но все пак е beta и вероятно това ще бъде оправено.
Ресурси/Общество
И двете игри си имат добри сайтове за обсъждане на карти, декове и стратегии – http://www.hearthpwn.com/ и http://gwentify.com/.
Разнообразие от карти
Hearthstone: В стандартния режим на игра участват приблизително 400 базови и класически карти + тези от експанжъни за текущата и предходната година. За момента Blizzard планират да пускат 3 експанжъна с по около 135 карти на година. Иначе казано – базата, с която разполагат играчите, ще бъде около 535 в началото на годината и към 800 в края. Тази бройка ще бъде запазена поради излизането на старите експанжъни от игра.
(За сравнение, към момента в Magic the Gathering Duels има 1328 карти.)
Gwent: В момента не е официално готов и е версия 0.9.8 отворена бета. Предлага 317 карти (без да броим анимираните версии). Няма официални данни каква стандартна наличност целят CD Projekt RED, но имат намерение да пускат по 20 нови карти на всеки 2 месеца. За излизане на карти от игра изобщо не се говори още.
Прогресия на колекцията
Когато играем с дек, който не ни е интересен, срещу опоненти, които не са ни интересни, само за да натрупаме ресурс за да си купим/спечелим една от много липсващи карти – то можем да наречем този процес „Циклене“.
Има един психологически парадокс – ако имаме всички карти още от самото начало, няма да им обърнем достатъчно внимание и няма да се отнасяме с чувство на значимост към тях. Ако ни карат да прахосваме несправедливо много пари или време, за да се сдобием с тях – тогава пък се чувстваме експлоатирани и прецакани.
Но в крайна сметка основното, което всеки играч сравнява, е количеството интересна игра срещу количеството неинтересна такава. Различните хора са различно склонни да циклят, за да получат някакви виртуални парички, и при избора на игра за събиране на карти, заложеното циклене е важен фактор.
Hearthstone:
Един буустер пакет струва около 1 евро (или 100 парички) и съдържа 5 карти, едната от които е рядка. Статистически, всяка карта има шанс да бъде и по-рядка – около 4.6% да бъде епична, или 1.2% да бъде легендарна. Шансът за златна (анимирана) легендарна е едва 0.1%.
Има дневни куестове, които дават около 50-60 парички средно. Веднъж седмично има и Brawl с наградка в размер на един пакет. Горе долу с 1 час игра на ден правите по 5 пакета на седмица. Доста бързо се сдобивате с всички нормални и редки карти, обаче след това се появява проблем – не можете да играете нормално без епичните и легендарните карти, а в същото време ги нямате. Падат ви се само такива, които вече притежавате. Извън дневсните куестовете и brawl-а – наградите са смешни – 10 парички за 3 победи.
Ако сте редовни и си правите дневните куестове за по час на ден ще правите по 5 пакета на седмица.
Можете да рециклирате дубликатите в прах (dust), от който после да си създадете тези, които са ви необходими. Средната стойност в прах на 1 пакет излиза около 100 dust (прах). Най-често е 40, но понякога се пада някоя епична карта, която да оправи баланса. Цената на една епична неанимирана карта е 400, а на легендарна – 1600. Иначе казано, 1 легендарна карта струва около 16 евро или 16 часа игра, разпределени в 3 седмици!
За пълна колекция – ако не сте роднина на Рокфелер, забравете. Ще ви трябват над 1000 евро, за да сглобите пълна колекция от всички обикновени карти и над 4500 евро за анимираните им версии.
Gwent:
CD Projekt RED са копирали почти до запетая концепцията. Пакетите се казват бъчви (kegs) и съдържат по 5 карти, една от които e рядка. Разликата е, че играта ви дава избор между три от тези бъчви. Отново може да има дубликати и отново може да ги рециклирате, получавайки горе долу същото количество ресурс като в Hearthstone, само че вместо прах (dust), тук се казва скрап (scraps).
Шансовете една карта да бъде сребърна или златна са абсолютно аналогични на тези за епични и легендарни в Hearthstone- 4.6% и 1.2%. Можете да си създавате необходимите редки карти – сребърните за 200, а златните – за 800, или точно 2 пъти по-евтино, отколкото в Hearthstone.
При всеки два спечелени рунда на ден получавате малка награда – 15 скрап или парички, които тук се казват „руда“ (ore) или лунен прах (служи за ъпгрейдване на картите в анимирани). 1 keg струва 100 ore или около 1 евро, също както в Hearthstone. При 6 спечелени рунда (3 спечелени игри), получавате 100 руда. При следващите 12 рунда, още 75 руда. Освен това, след всяка игра опонентът ви може да ви изпрати комплимент от 5 руда в знак на благодарност за добрата игра. Като цяло, три спечелени игри на ден са възнаградени със себестойността на около 1.5 кег /пакет, а 9 спечелени игри – около 3.5 пакета. Освен това има награди, когато растете в ранг – сравнително лесно е да получите 20-тина кега в самия процес на достигане на ранг, и още толкова накрая на сезона.
Въпреки разните сезонни награди и събития в Hearthstone, излиза че поощрителната системата на Gwent е над два пъти по-щедра, отколкото хартстоунската.
Gwent има 4 пъти по-бърза попълваемост на колекцията, отколкото Hearthstone:
- двойно по-ниска цена за създаване (crafting) на редки карти и нужда само от 1 копие на сребърните карти.
- двойно по-щедра система за награди.
В Заключение
Има голям шанс Gwent да се окаже дългоочакваната конкуренция, която да размърда малко и Hearthstone – особено ако потенциалният бъдещ мобилен клиент е лек и приятен. Така че ще следим CD Projekt RED с огромен интерес.