Запознайте се със създателя на The Last Guardian, Fumito Ueda

Всяко конзолно поколение се характеризира с ексклузивните заглавия, излезли по време на същото това поколение. В момента, в който си помислите за Playstation 3 или Xbox 360, първото нещо, което вероятно изниква в умовете Ви, са игри като The Last of Us, God of War, Halo и Gears of war.  Днес ще Ви запознаем с Fumito Ueda, създателят на една от определящите настоящото конзолно поколение игри – The Last Guardian.

За Fumito Ueda

Fumito Ueda e японски дизайнер на видеоигри, роден в град Татсуно, префектурата Хього. Ueda е най-известен като създателя на един от най-култовите ексклузиви за PS2, Shadow of the Colossus. Преди да започне да се занимава с игрови дизайн, той придобива магистърска степен по модерни изкуства. Не след дълго обаче осъзнава, че развлекателната индустрия го привлича много повече от изкуството.  Малко след като се дипломира, Ueda купува първия си компютър. Като подарък към него, той получава и базов софтуер за създаване на изображения и анимация. Самият той признава, че в началото анимирането не представлява сериозен интерес за него, но постепенно започва да осъзнава, че то му се отдава. Така, след като създава първия си кратък филм, Ueda го изпраща на бъдещите си работодатели от WARP.

Fumito Ueda 2

Престоят му там не продължава дълго. Едва година и половина след като се присъединява към WARP, Fumito Ueda напуска компанията. Каква е причината за това ? Ueda иска да създаде собствен продукт, чието естество по това време все още е неясно. Единственото, с което той разполага, е образ на момче и момиче, които са хванати за ръце. Впоследствие, тази идея прераства в проект, озаглавен ICO. Първоначално, Ueda се двоуми в избора на платформа за реализацията на проекта. Колебанието на японеца се свежда до две форми – филм или видеоигра. В крайна сметка, той се спира на втората опция, като според него видеоигрите предоставят по-голяма възможност за творческа реализация.

ICO

Сбъдната мечта

След като напуска WARP, Fumito Ueda започва да работи върху осъществяването на своята мечта. Скоро обаче, спестяванията му свършват и той се принуждава да си намери работа. Така попада на обява за аниматор в Sony. След като бива одобрен, той поставя едно-единствено условие пред Sony – да не бъде назначен на пълен работен ден. Sony биват изненадани от това и искат да разберат каква е причината. Отговорът на Ueda e много елементарен. Тъй като работи по собствена игра, той не може да отделя по повече време за работа. Разбирайки този факт, Sony му предлагат да разработи ICO за тях.

Shadow of the Colossus

След критичния успех на ICO, Fumito Ueda, заедно с екип от тридесет и пет души, започва работа по следващата си игра – Shadow of the Colossus. Кодовото име на проекта е Nico (Ni значейки две на японски и Ico). Както става ясно от името на проекта, Shadow of the Colossus бива замисляна като продължение на ICO. Самият Ueda обаче споделя, че никога не е възнамерявал да направи директно продължение на ICO. Според него, Shadow of the Colossus изпълнява ролята на предистория на ICO, а не на продължение.

Чрез Shadow of the Colossus Ueda предизвиква традиционните разбирания за ролята на босовете във видеоигрите. Той прави това, като фокусира вниманието на играча върху колосите и игровия свят. За разлика от останалите игри по това време, единствените противници на играча в Shadow of the Colossus са босовете. Същевременно, всички усилия на разработчиците са съсредоточени върху тяхното изграждане. По този начин, всеки колос бива създаден с максимално внимание към детайлите, придобивайки уникално излъчване.

Shadow of the Colossus

Друга отличителна черта на Shadow of the Colossus е взаимодействието между главния герой и неговия верен спътник – конят Агро. Чрез него, Ueda се опитва да пресъздаде мотива за партнъорството и сътрудничеството от ICO. За да бъде поведението на Агро по-автентично, той бива програмиран да игнорира част от командите на играча, точно както би направил и истински кон, който не изпълнява всяка команда на ездача. По-късно, тази идея се превръща в интегрална част от следващата игра на Ueda – The Last Guardian.

Shadow of the Colossus също така притежава отличителен стил на осветление, който умишлено цели да предизвика усещане на самота и безнадеждност, подсилвайки мотива за „самотния герой“. За Fumito Ueda това играе важна роля в презентацията на историята.

Критичен хит

За разлика от ICO, Shadow of the Colossus притежава много по-голям бюджет за маркетинг, като това води и до по-силното ѝ представяне на пазара. Близо 80% от бройките в Япония биват разпродадени в рамките на два дни. Играта също така се превръща и в хит сред критиците, получавайки предимно позитивни ревюта. Не след дълго тя става култов хит, задължителен за библиотеката на всеки геймър.

The Last Guardian

Историята около разработката на The Last Guardian е перфектен пример за заглавие, заседнало в т.нар. „development hell“. Разработката на играта започва през 2007 г. под кодово име Project Trico. Имайки предвид времето, за което миналите две заглавия биват създадени, Fumito Ueda смята, че разработката на The Last Guardian няма да отнеме дълго. По ирония на съдбата се случва точно обратното.

Играта бива официално представена на сцената на Е3 през 2009г. Зад завесите обаче работата върви бавно. През 2015 г.  президентът на Sony, Shuhei Yoshida, споделя, че показаният през 2009г. трейлър е обработен, за да върви с повече кадри в секунда, докато всъщност играта върви значително по-бавно на Playstation 3. Студиото, отговорно за разработването на играта – Team Ico, е по-малко от останалите студия на Sony. С цел подобряване на производителността, през 2011г. на помощ идват и други студия на Sony, като например Santa Monica Studios.

The Last Guardian

В навечерието на 2012 г. , малко преди обявяването на Playstation 4, разработката на играта все още тече мудно. В следствие на това, от Sony решават да изместят платформата за разработка от PS3 към PS4.

Друг фактор, който значително забавя излизането на играта, е напускането на Fumito Ueda през 2011г. Въпреки това, той съблюдава разработката на играта до последно, като също така помага при дизайна на героите и създаването на анимациите. След почти десет години в „development hell“, The Last Guardian излиза на 06.12.2016г.

Нешлифован диамант

С оглед на излизащите напоследък ексклузиви, твърдението, че Тhe Last Guardian е един от най-добрите сред тях, може би звучи пресилено. Да – още след излизането му той бе пълен с технически проблеми, спадове в кадрите и мудно управление. Да – графиката определено бе по-близка до миналото конзолно поколение и не бе нищо впечатляващо. Но въпреки всичко това, с The Last Guardian Fumito Ueda успя да постигне нещо, което никой игрови дизайнер не бе правил.

The Last Guardian 2

Той успя да вдъхне живот на виртуално създание и да направи поведението му достатъчно „истинско“, за да заблуди възприятията ни. Това, което прави The Last Guardian един от най-брилянтните ексклузиви на нашето поколение, е автентичността на взаимоотношенията между главния герой и Trico. Всеки, който някога се е грижил за домашен любимец, би разбрал това в момента, в който стартира играта. В комбинация с минималистичния стил на повествование, характерен за игрите на Ueda, The Last Guardian се превръща в задължително заглавие за всеки притежател на PS4.

За всичко, свързано с гейминга и света на технологиите, следете Technology.bg.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Димитър Неделчев

Психолог ентусиаст, прохождащ автор и най-вече порода геймър. Към настоящия момент работя в социалната сфера, като прекарвам свободното си време излизайки с приятели, четейки книги и тренирайки.