Напоследък все повече диспути възникват около темата за бъдещето на singleplayer игрите и нарочното накланяне на големите компании към multiplayer гейминга. Темата се обостри отново тази седмица, след като от EA затвориха Visceral. Това е студиото, стоящо зад поредицата Dead Space и разработката на Battlefront 2. ЕА обявиха, че стилът на Battlefront ще бъде променен, намалявайки single кампанията откъм съдържание и наблягайки на multiplayer опциите.
Въпросът е, защо EA и други големи компании започват да отделят все повече внимание на multiplayer гейминга. Отговорът е прост – повече и по-лесни печалби.
https://www.youtube.com/watch?v=tpFVUWDBavA
Не е важно какво искат геймърите
По-рано тази седмица, вече бившият служител на BioWare и главен геймплей дизайнер на Mass Effect: Andromedа – Манвир Хайе, гостува на подкаста на Waypoint Radio. Там той засегна темата за EA и защо този огромен издател натиска разработчиците да правят openworld игри с фокус върху multiplayer.
„Това нещо съществува в EA – те определено натискат за повече multiplayer игри. И причината е, че от тях могат да печелят повече. Думите, които се използваха там, бяха ‘да ги накараме да се връщат отново и отново (геймърите бел. ред.)’. Защо им пука за това на EA? Пука им заради микротранзакциите – продажбата на пакове в multiplayer режима на Mass Effect. За това добавихме пакове и в Mass Effect 3. Заради въпроса – как да накараме геймърите да се връщат отново и отново, вместо да играят 60 – 100 часа?“
„Проблемът е, че раздухме бюджетите си до 100 милиона долара и повече, а така и не направихме хубава линеарна singleplayer игра за по-малко от тези пари. Но защо да нямаме и двете? Защо трябва да е едното или другото? Защото EA и другите големи издатели се интересуват само от най-голямото връщане на инвестицията. Те всъщност не се интересуват от това какво искат геймърите, а се интересуват какво са готови те да платят.„
В последствие Хайер обяснява и колко важни за EA са микротранзакциите:
„Трябва да разберете какви са сумите, които са свързани с микротранзакциите. Не ми е позволено да споменавам числа, но трябва да знаете, че когато излезе multiplayer-а на Mass Effect 3, тези пакове, които продавахме, количеството пари, което правихме само продавайки тези пакове, е толкова голямо, че това стана причината Dragon Age да има multiplayer, други игри на EA да имат multiplayer, които не са имали преди, защото ние докарахме един куп пари. Това е повтаряем приход срещу еднократен приход. Виждал съм хора, които буквално харчат 15 000 $ за multiplayer пакове в Mass Effect.“ Следва въпрос от Хайер към водещите на предаването – „Видяхте кой е следващият франчайз на BioWare, който ще излезе, нали?“
– „Anthem„ – Отговарят от Waypont Radio.
„Tочно така! Това не е традиционно BioWare заглавие, нали? Ако виждаме това от място като BioWare, собственост на ЕА, място, където съм работил седем години; ако виждаме това от Visceral, които бяха затворени и преместени във Ванкувър – това означава, че линеарните singleplayer AAA игри на този етап са мъртви за EA.“
Твърдата тенденция
От Technology.bg припомняме, че тенденцията някои разработчици и издатели да залагат все повече на multiplayer гейминг с различно платено съдържание не е от днес. Blizzard бяха първите, които се ориентираха в тази посока и на практика преквалифицираха Activision oт студио с прекрасни singleplayer заглавия, в разработчик на игри с чисто онлайн насоченост.
В съвсем скорошно интервю, Дизайн директорът на Rockstar – Имран Сарвар потвърди, че въпреки първоначалните намерения, single player DLC-та за GTA V няма да има. Сарвар се оправдава със заетостта на компанията покрай Red Dead Redemption 2 и суперуспешната GTA Online, но е повече от ясно, че и тук мотивите са като при EА и Blizzard.
Разбира се, едва ли е моментът да слагаме надгробния камък върху singleplayer жанра. Докато големите акули са ориентирани само към лесната печалба, в днешни времена се появяват все повече инди студия, които произвеждат прекрасни игри. Нещо повече, благодарение на силни fundraiser кампании, тези независими студия вече успяват да пускат и AAA игри.
Същевременно много кадърни кадри напускат големите компании, разочаровани от тоталната липса на креативност. Тези хора създават свои собствени студия, които гарантират силно бъдеще за независимата гейминг индустрия. А който има излишни пари за шарена пушка или уникална бандана, нека си ги харчи!
https://www.youtube.com/watch?v=EJq7vcLCHpY&t=1373s