До 2025 година в България ще бъдат изградени 10 станции за зареждане на водородни автомобили. Това заяви заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов по време на представянето на водородни автомобилни технологии пред НДК.
По думите му към момента няма нито една зарядна станция в страната, а водородните технологии навлизат все по-усилено в ежедневието. „Поради тази причина правителството е одобрило национална програма за развитие на пазара на алтернативни горива”, каза Ангел Попов. Той обяви, че вече се проучват местата, където да бъдат изградени зарядните станции, като най-вероятно първата ще бъде в Бургас.
Инициатива
Заместник-министърът съобщи, че вече се работи по модифицирането на първия български кораб за превоз на пътници, който ще се задвижва с водороден двигател. Попов добави, че целта на днешната демонстрация на два автомобила с водородни двигатели, е да се покаже ефективността на тази изцяло екологична технология, която безспорно е бъдещето на транспорта в световен мащаб.
Това представяне беше част от събитията, свързани със Срещата на високо равнище по въпросите на водородните технологии. Тя се проведе на 28 май 2018 г. в НДК. Организатор на инициативата е Съвместното предприятие „Горивни клетки и водород”, което е европейско публично-частно партньорство, работещо за ускореното навлизане на пазара на технологиите, базирани на горивни клетки и водород.
Демонстрациите на водородни автомобили се организират с подкрепата на Българската академия на науките, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на образованието и науката, Столична община, Асоциацията на европейската индустрия „Водород Европа” и европейският народен представител Петър Курумбашев.
Горивните клетки са системи, които могат да се инсталират в автомобили, мотоциклети, кораби, автобуси, жилищни сгради, промишлени предприятия и други. Клетките могат да се захранват с водород, който от своя страна се произвежда от 100% възобновяеми източници. Вятърна или слънчева енергия, например. Излишната енергия, произведена от тези източници, може да се съхранява под формата на водород. Тя може да се ползва при недостиг на слънчева енергия или вятър.