Движението, подтикнало брандовете-гиганти да оттеглят своите рекламни кампании от Facebook, се нарича #StopHateforProfit и призовава рекламодателите да бойкотират компанията заради „повтарящият се провал да адресират широкото разпространение на реч, подбуждаща омраза в своите платформи с нужното внимание“.
В началото на юни изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг си навлече гнева на хората с това как се отнесе към подтикващ към омраза пост на президента на Щатите Доналд Тръмп, който промотираше използването на груба сила срещу протестиращи за граждански права. Зукърбърг първоначално защити бездействието си относно публикацията на Тръмп, но след това обяви, че той и управата на компанията ще преразгледат политиките за съдържанието на платформата. Facebook открай време е критикуван за липсата на яснота и прозрачност относно това какво може и не може да бъде публикувано от потребителите.
На 17.06, няколко организации за защита на гражданските права и неправителствени организации се обединиха и поискаха от големите компании да прекъснат своите платени реклами във Facebook и в Instagram.
160+ големи компании се отказват от рекламите във Facebook
В резултат на това Coca-Cola спря платените си реклами във всички социални мрежи в световен мащаб за поне 30 дни, считано от 1.07, гласи изявление на изпълнителния директор на компанията – Джеймс Куинси. „Ще използваме това време да преосмислим нашите рекламни стандарти и политики, за да определим дали има нужда от вътрешни мерки и какво още можем да очакваме от социалните мрежи, за да бъдат премахнати от платформите омраза, насилие и неподходящо съдържание. Ще изискваме по-добра отчетност, действия и прозрачност от тях.“
Много други големи имена като Verizon (най-големият рекламодател във Facebook), Starbucks (шестият най-голям рекламодател във Facebook), Vans, Viber, Hershey’s, Ben and Jerry’s, Microsoft, Patreon, Upwork, Unilever са част от вече близо 160 компании, бойкотиращи Facebook поне за целия юли месец.
Случайно или не, Марк Зукърбърг обяви редица промени в политиките на Facebook, които изглежда адресират критиките към компанията относно липсата на модерирането на заплахи, реч на омразата и дезинформация, публикувана от президента на САЩ – Доналд Тръмп и други акаунти и страници.
Важният въпрос обаче е:
#StopHateforProfit може ли да нарани значително Facebook?
Отговорът е: И да, и не. Вероятно боли, когато мултимилионните рекламодатели се откажат от Facebook, дори Instagram, заради движението #StopHateforProfit. Дупката в джоба на Марк Зукърбърг обаче не е толкова значителна, имайки предвид, че голямата част от приходите на неговата компания идват от малките и средни бизнеси, които сериозно разчитат на рекламата в платформата.
Идеята на този бойкот на рекламодателите е да постави компанията под финансово напрежение да промени своите политики. Все пак само през 2019г. Facebook генерира 69.7 милиарда приход от платени реклами.
Вижте още: Колко пари изкарват дневно най-богатите хора на света?
Според Pathmatics телекомът-гигант Verizon е похарчил 850 000 долара за реклама във Facebook през юни. Големите брандове оттеглящи се от платформата определено може да се отразят зле на приходите на социалната платформа в дългосрочен план.
Вие какво мислите? Има ли смисъл от този бойкот и какъв ефект ще има? Как бихте отговорили на мястото на Facebook? Споделете мнението си с нас в групата ни Технологичното общество на България, а ние ще се погрижим да Ви информираме при последващо развитие на ситуацията.