Всеизвестен факт е, че в бъдеще безпилотни автомобили (без шофьор), натъпкани с IT компоненти, ще разрешат проблемите с трафика. Представяме ви идеята на швейцарското тунинг ателие Rinspeed за това как ще изглежда общественият транспорт. Проектът ще се нареди сред звездите на изложението за потребителска електроника в Лас Вегас. Концепцията е кръстена Snap. Шасито на този автобус е изключително устойчиво към износване и може автоматично да се отделя от пътническата клетка. Само по себе си то наподобява огромен скейтборд. Двете части могат да се ползват отделно, когато автобусът е в престой. Горният модул се преобразява на търговски павилион, на просторен навес за къмпинг или на шикозна беседка. Освен това пътниците в кабината са напълно свързани и всеки разполага с тъч-скрийн, за да може да се забавлява или общува с близките си, докато пътува.
Всички бързоостаряващи IT части на шасито скейборд подлежат на рециклиране след няколкогодишна интензивна употреба, докато купето пътническа кабина има по-дълъг живот, защото не търпи такова натоварване при движение. То, разбира се, също може да бъде рециклирано.
Проблемът с непрестанните ъпдейти на навигацията е решен. Задвижването на този автономен безпилотен бус е електрическо, като тук в проекта са се включили специалистите от ZF. Джантите са 7×18 Borbet, изработени от алуминиеви сплави и обути в гуми с размер 225/35-18.
В автобуса все пак има персонален асистент – хуманоиден робот, който с радост помага на всеки.
Придвижването в града се случва с помощта на система от сензори, а американската компания Gentex се е погрижила за скенер, който разпознава ириса на всеки от пътниците. Същата система можем да открием и в Boeing Dreamliner. Шасито скейтборд е разработено от партньорите Harman Autonomous Drive Platform и също е богато снабдено със сензори. Бусът комуникира със света посредством облачна платформа Harman Ignite. С помощта на 5G, Car2X, радио тунер, BT и WiFi автобусът покрива пълната гама от възможности за безжично ползване на мрежи. Лидерът в сферата на навигацията, TomTom, осигурява HD карти за благополучното автономно придвижване.
Системата на Harman ‘True Level 5’ HMI се грижи за вземането на пътниците с автономното МПС, като са възможни три нива на удостоверяване на потребителите според желаната персонализация. Жетон отключва превозното средство и настройва индивидуално дисплеите. Всеки от пътниците разполага с лично съдържание в облак, налично след идентификация и разпознаване на лицето. Като резултат на тези процедури гласово контролиран интелигентен личен асистент се запознава с предпочитанията и навиците на всеки от пътниците и им препоръчва ресторант. Има и допълнително трето ниво с биометрична идентификация, ако е наложително да се съберат и анализират данни за здравословното състояние на някой от пътуващите.
Всеки от пътниците разполага с по три дисплея. Snap използва шест проектора за комуникация с външния свят. Два от тях са разположени на челното и задното стъкло. Чрез тях се изпращат пълноцветни съобщения от типа – „Внимание, деца!“. Интериорът на Snap пресъздава една уелнес обстановка, седалките са тапицирани с мека кожа, не липсват поставки за чаши, безжични зарядни за телефони, портативни багажни отделения. Пътниците ще могат да пият чай, приготвен в автобуса, а в специални контейнери на борда ще се отглеждат истински мента и ягоди за вкусни шейкове.
Автобусът Snap е уникална концептуална разработка и предлага доста интересни технически и дизайнерск решения. След представянето му на изложението CES в Лас Вегас автобусът ще дебютира и на родна швейцарска сцена – а именно – по време на Автомобилен салон Женева 2018 през март.