Начало / Гейминг / IndieZone / Recettear: An Item Shop’s Tale
Recettear: An Item Shop's Tale

Recettear: An Item Shop’s Tale

Ако ще животът ми да зависеше от това, не мога да си спомня как преди 6-7 години попаднах на Recettear. Но пък прекрасно си спомням как с удоволствие прекарвах по 4-5 часа, методично почиствайки от мобове етаж след етаж в Obsidian Tower – последния dungeon в стори моуда на играта. След което играта крашва, а аз стоя и гледам тъпо, мъчейки се да не закрещя или заплача, защото е 4 ч. сутринта и нормалните хора спят. За щастие, оригиналната версия на играта, която е и една от първите, с които се сдобих някога в Steam, няма този проблем. Recettear e дело на японското инди студио EasyGameStation, излязла в Япония през 2007 г. по време на 73-тото издание на Comiket. През 2010-а бива преведена на английски за световния пазар от скромното преводаческо дуо на CarpeFulgur.

Историята

Recettear: An Item Shop's Tale

Recette Lemongrass обича да си поспива до късно и да сънува сладки работи. Тя води сравнително безгрижен живот в семейната къща на един от хълмовете в Pensee. Преди време баща ѝ решава да стане герой и заминава на приключение. Това, което не ѝ казва, е, че е ипотекирал къщата, за да го финансира. Тук се запознаваме с феичката Tear. Макар и не по-голяма от педя, Tear е специалист по събиране на кредити. И визитата ѝ в дома на Recette е от служебно естество. По една или друга причина, Tear се смилява над Recette и вместо да я остави на улицата, разработва план за погасяване на ипотеката на седмични вноски. Така на бял свят се появява и едноименният магазин – Recettear.

Геймплеят в Recettear се върти около няколко основни дейности. Основната и най-важна, разбира се, е търговията. За стоката в магазина си ще можете винаги да разчитате на няколко източника. Най-надеждни са търговската Гилдия и градския Пазар, които почти винаги ще намерите добре заредени. От време на време клиентите на магазина ви също ще предложат да ви продадат по нещо. Ако пък сте любители на риска, можете да се впуснете в приключение из дълбините на някой dungeon с надеждата, че ще намерите нещо ценно и ще се измъкнете живи и здрави. А освен богатствата, в dungeon-ите ще можете да се сдобиете и с материали за Fusion, с чиято помощ да превърнете най-обикновено наметало в безценен плащ.

Дните в Recettear са разделени на четири сегмента. Посещение на една или повече от локациите в града ще придвижи часовника ви с един сегмент, а приключенията в dungeon ще отнемат два. Освен на пазар и на приключение, в града можете да посетите и Кръчмата, Църквата и Градския площад. Когато името на съответната локация присветва, то там ви очаква потенциален диалог. Понякога това е обикновен гражданин на път за вкъщи, с когото ще размените няколко думи. Често обаче ще се срещате с нови персонажи, включително нови приключенци, които да заведете на лов за богатства.

Recettear: An Item Shop's Tale

Търговията

Първата ви задача в Recettear ще е да снабдите новоизлюпения си магазин със стока. На разположение имате ограничен бюджет и достъп до Търговската гилдия. Стандартната цена на всички предмети в Гилдията и Пазара е 70% от базовата им стойност. С други думи, дори да продадете нещо на клиентите си без надценка, вече имате 30% печалба. А пък надценките, които клиентите ви могат да си позволят, варират между около 105% и 135%, като при надвишаване на предвидения от тях бюджет ще започнат да се пазарят за по-ниска цена. Когато пък купувате от тях, можете да сваляте цената до около 50%.

Като всяка истинска икономика обаче и тук пазарът подлежи на вълнения. Периодично, в началото на даден времеви сегмент, ще бъдете поздравени от новина за най-новата тенденция на пазара. Внезапна мания за шапки или пълна липса на интерес към метални изделия. Пазарът е голям и печалба дебне отвсякъде. Поскъпналите предмети, маркирани в червено, могат лесно да бъдат продадени при близо 250% от базовата си цена, а поевтинелите да бъдат изкупени само за около 40%. Capitalism, ho! и още как.

Recettear: An Item Shop's Tale

Merchant Level

Всяка успешна транзакция ви носи определен брой точки опит. Започвайки от 2 точки, за всяка покупка или продажба, която завършите без пазарене от страна на клиента, опитът се удвоява. Максималното постижимо комбо е 128 точки опит. Съществуват обаче и допълнителни бонуси за умели търговци, които познават добре клиентелата си. Ако успеете да уцелите цена в рамките на 5% под или над предвидената от клиента, ще получите Near Pin бонус от 15 точки опит. А уцелите ли в рамките на 0.5%, получавате Pin Bonus, който ще ви награди с цели 30 точки.

Колкото повече опит трупате, толкова по-бързо ще придвижите нагоре своя Merchant Level, като с всяко следващо ще разширявате търговските си хоризонти. Някои от по-осезаемите ефекти са например отключването на по-голям брой и по-скъпи предмети, с които да търгувате след постигането на 4-то ниво. Започвайки със 7-о пък ще започнете да приемате предварителни поръчки. Важното тук е да запомните от какво имате нужда, за да изпълните поръчката, и да не забравите да отворите магазина в уречения ден, за да може клиентът да я прибере. За сложни задачи като помненето можете да разчитате на Tear, която ще е винаги на разположение за въпросите ви.

Recettear: An Item Shop's Tale

По-нататък пък ще получите достъп и до разширения на магазина ви, с което ще увеличите и стоката, която да изложите в него. Ще можете да смените тезгяха, килима, стените и дори пода, за да създадете желаната от вас атмосфера в магазина. Тук е редно да споменем, че атмосферата на магазина ви никак не е без значение. Повечето от персонажите в играта могат да бъдат стимулирани да посещават по-често магазина ви при наличието на предпочитана от тях атмосфера. Или пък да бъдат държани настрана, ако така предпочитате. Стоката, изложена в магазина, също афектира атмосферата, но в значително по-малка степен.

Fusion

Постигайки пето ниво Merchant Level ще получите достъп до Fusion опцията в Търговската гилдия. Fusion ви позволява да комбинирате различните стандартни предмети, които могат да се намерят в Гилдията или на Пазара, с материали, намерени по време на dungeon приключения. В Recettear има общо 5 нива на Fusion, всяко от тях предоставящо достъп до множество редки предмети. Рискът тук е, че не всички крайни резултати ще надвишават сумарната стойност на съставните си части. Това обаче няма как да разберете, преди да създадете поне един предмет от даден вид. И докато някои от тях биха могли да ви донесат петорно по-висока печалба от съставките си, то други лесно могат да ви оставят на загуба.

Освен за продан, предметите, получени с Fusion, често могат да бъдат идеална добавка към екипировката на някой приключенец поради по-високите си статистики спрямо нормалните предмети. Така ви дават по-голям шанс да се върнете благополучно от някой dungeon. А с малко повечко планиране и доза късмет, бихте могли дори да му продадете нужната екипировка.

Recettear: An Item Shop's Tale

Dungeon crawling

По време на втория ден в играта Recette и Tear посещават градския Adventurer’s Guild. Там е и първата им среща с младия Louie, чиято мечта е да не умре от глад из улиците на Pensee. Louie също така се опитва да пробие като приключенец, но не разполага с нужната екипировка да премине теста на Гилдията. Като че събрани от съдбата, тримата решават да си помогнат взаимно и се отправят към първия си dungeon – The Hall of Trials.

Recettear разполага с общо шест различни dungeon локации, като четири от тях ще можете да преборите по време на story мода. Разделени са на етажи, а дизайнът им е сравнително прост, състоящ се от малки стаи, свързани помежду си с коридори. Етажите се генерират на случаен принцип при всяко ново приключениe. Ще намерите разпръснати тук-таме сандъци, които могат да крият както съкровище, така и капан.

С изключение на The Hall of Trials, всеки пети етаж на dungeon крие бос или Gauntlet ниво. Някои босове в Recettear могат да бъдат побеждавани при всяко посещение. Други, подобно на разбойничката алкохолик Charme, ще се причислят към жителите на Pensee и дори ще ви предложат услугите си като приключенец.

Gauntlet-ите пък представляват сравнително малки и бързи за преборване етажи, състоящи се от 4-5 различни групи от нагъсто събрани мобове от един тип. Това дава възможността да наваксате нивата на някой нов приключенец, като се възползвате от chain kill аспекта на битките в Recettear. А именно – за всеки пореден убит моб от един вид количеството опит, който получава приключенецът ви, се увеличава. Нормалните етажи също позволяват да тичате напред-назад в търсене на еднакви мобове, но размерът им може да направи стратегията доста времепоглъщаща.

Recettear: An Item Shop's Tale

Трудността в dungeon-ите се вдига постепенно с всеки следващ етаж. И макар да е примамливо да продължавате все напред в търсене на все повече богатства, важно е да помните, че ако приключенецът ви падне в бой, с него ще паднат и всички събрани предмети. Максималният брой предмети, които можете да изнесете със себе си, зависи от вашия Merchant Level. В началото на играта това ще са общо 20 свободни места, а в по-високите нива – 35.

Replayability

Веднъж приключили story мода на Recettear, ще получите достъп до New Game+ и Endless Mode. New Game+ е точно това, което подозирате. Повторение на Story mode, но като бонус запазвате всичката стока, която сте събрали предния път. Endless Mode можете да започнете, като просто заредите някой от save файловете си със завършен Story mode. Оттук нататък никакви вноски, играйте както и колкото искате. Тук ще можете да преборите двата най-сурови dungeon-а, които светът на Recettear може да предложи – Lapis Ruins и Crystal Nightmare.

А за тези, които преодолеят всички 100 етажа на Lapis Ruins, ще се отключи и Survival Mode. Survival Mode ще постави на истинско изпитание вашия вътрешен капиталист. Тук седмичните вноски не спират. Никога. Но затова пък продължават да нарастват с всяка следваща.

Recettear: An Item Shop's Tale

Заключение

Едно от нещата, които харесвам в Recettear, е фактът, че не насилва играча в определен стил на игра. Ако не си падате по dungeon crawling, не е нужно дори да подушите dungeon извън посещението до The Hall of Trials. Механиките на търговията и флуидността на пазара дават повече от достатъчно възможности да изплатите дълга си, без да губите време в приключения. Ако пък сте в другия лагер, можете да правите и по две приключения на ден, стига да не забравите все пак да се завъртите около магазина достатъчно, че да съберете за седмичната вноска.

Друг положителен за мен фактор е, че макар и да разполага с множество механики, които придават дълбочина на геймплея, Recettear не наказва неопитните играчи, ако не умеят напълно да се възползват от тези механики или просто не са запознати. Разбира се, ако не можете да вържете една продажба като хората, няма да стигнете далече, но пък манипулирането на атмосферата в магазина и целенето в Near Pin бонуси са неща, без които можете да оцелеете. Като цяло играта оставя чувството, че е създадена така, че никой да не получи „Game Over“, а при неуспех да платите някоя вноска, започвате наново от втори ден на Story mode с всички придобити предмети преди фаталната вноска.

Един от малкото минуси на играта е максималната поддържана резолюция, която е 1280×960 при аспект 4:3, но не оставяйте това да ви разколебае. Негатив е и фактът, че пазаренето с клиенти реално работи против доста по-важната механика на прогресивно нарастващия бонус опит от безупречни продажби. Но пък пазаренето така или иначе е придружено от мусене и негативни емоции, така че можем да минем и без него.

Ако желаете да изпитате бизнес нюха си, безплатната демо версия на Recettear можете да намерите в страницата на играта в Steam.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Иван Иванов