В годишното си писмо от 2018 г. основателят и главен изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос повтори правилото си, че PowerPoint е забранен на заседанията на изпълнителния борд. Това, което предлага той, осигурява още по-ясна визия за предприемачите и лидерите.
В писмото си бизнесменът разкри, че „наративната структура“ е по-ефективна от PowerPoint. Според Безос, новите ръководни кадри са в културен шок по време на първите си заседания в Amazon. Вместо да чете точки от слайд на слайд, всеки седи тихо за около 30 минути, за да прочете „шест страници, които са наративо структурирани с реални изречения, глаголи и съществителни“.
След като всички ги прочетат, те обсъждат темата. „Това е много по-добре от типичната презентация на PowerPoint по толкова много причини“, добавя изпълнителният директор. И обяснява защо точно е така.
-
Нашите мозъци са тясно свързани с разказа
Разказът може и да не е бил толкова критичен за оцеляването ни като храната, но е доста съществена част от живота. Антрополозите казват, че когато хората са придобили контрол над огъня, това е било значителен крайъгълен камък в човешкото развитие. Нашите предци са били в състояние да приготвят храната, което било голям плюс. Но има и второ предимство. Хората седели около лагерните огньове, разменяйки си истории. Историите служили като инструкция, предупреждение и вдъхновение.
-
Историите са убедителни
Аристотел е бащата на убеждаването. Преди повече от 2000 години той разкрил трите елемента, чрез които всички аргументи могат да бъдат ефективни. Той нарекъл тези елементи „призиви“. Те са: етос, логос и патос. Етос е характер и достоверност. Логос е логиката – аргументът трябва да се обръща към разума. Но етос и логос са без значение в отсъствието на патос – емоцията.
Емоцията не е лошо нещо. Най-големите движения в историята са предизвикани от оратори, които са можели да правят рационални и емоционални изказвания: Ейбрахам Линкълн, Мартин Лутър Кинг и Джон Ф. Кенеди, например. Те съчетават наука и емоция, за да вдъхновят.
Невроучените откриват, че емоцията е най-бързият път към мозъка. С други думи, ако искате вашите идеи да се разпространят, историята е най-доброто средство, което може да предаде една идея на друг човек.
„Аз всъщност съм голям фен на анекдотите в бизнеса“, каза веднъж Джеф Безос на лидерски форум, като обясни защо чете имейли на клиенти. Често той казва, че клиентските смешки са по-проницателни от данните.
-
Буквите са най-малко ефективният начин за споделяне на идеи
Просто казано, мозъкът не е създаден така, че да задържа информация, която е структурирана като „куршуми“ по слайдове. Визуализациите са много по-мощни от текста сам по себе си. Ето защо, ако изберете да използвате диапозитиви, си осигурете повече снимки, отколкото думи.
И това е. Просто историите информират, просветляват и вдъхновяват – всичко, което предприемачите се стремят да правят.