„Умните“ домове все още не са станали популярни и достъпни. Разбира се, има напредък в тази насока. Всеки един от нас може да се сдобие с крушки, които да контролира чрез смартфона си. На пазара дори съществуват „умни“ електроуреди, с които да си комуникираме. Въпреки това цялостната технология е все още далечна и прекалено скъпа, за да стане масова. Една компания се е заела да реши повечето от тези проблеми. Това е Ikea.
Съдържание
Ikea и „умните“ крушки
Засега продуктовата линия на Ikea, насочена към „умните“ домове, е ограничена до няколко осветителни тела. В момента няма нищо интересно и вълнуващо при тях. Но ако се вгледаме по-внимателно в това как компанията оформя своята линия Trådfri LED, ще видим как гигантът може да „освети“ пътя към бъдещо осъществяване на потенциала на „умния“ дом. Техните продукти са евтини и достъпни. Те са лесни за сглобяване и употреба. И най-важното – в най-скоро време ще могат да комуникират с продукти като HomeKit, Alexa и Google Assistant. За никого не е изненада, че шведският производител се опитва да държи неутрална позиция, без да се обвързва ексклузивно с някоя от платформите. Все пак в процеса на работа останалите производители вероятно ще последват пътя на Ikea. Поне се надяваме това да се случи.
„Умният“ дом на Ikea показва силните страни на мебелния гигант. С името си „Home Smart“ те показват минималистичния подход към своята цел. Линията Trådfri пропуска възможността да предложи пълна функционалност и бляскав външен вид. Тези крушки не сменят цвета си и не могат да се контролират от другия край на света. Ако това представлява значим недостатък за Вас, вероятно не сте в целевата клиентска група, към която те насочват своите продукти.
„Концепцията за „умния“ дом е възможна от доста време, но пред нея стоят две основни пречки.“ – коментира Björn Block, оглавяващ дивизията Home Smart на Ikea. „Тя е прекалено усложнена и прекалено скъпа. Нека я направим изключително проста за монтиране и разбиране на цена, която не сте виждали преди.“
Лесно и просто
В този ред на мисли, крушките от серията Trådfri нямат нужда от настройки. Единственото, което трябва да направите, е да ги монтиране на фасонката, сложете батерии на дистанционното, което е в комплекта, и… това е! „Умно“, но просто и лесно. Разбира се, можете да закупите и устройство за комуникация и да свалите програма на телефона си, за да го контролирате по този начин. Повечето потребители вероятно ще го направят. Все пак имаме опцията да се придържаме към базовия минимум, без да се натоварваме с усложнения и повече продукти, отколкото искаме.
Придържане към осветителни тела като начало също е добър ход от страна на Ikea. Простотата и лесното боравене с тези продукти е просто подчертаване на силните страни на продуктите на шведския производител. Това е най-достъпният и лесен начин за един потребител да започне навлизането си в ерата на „умните“ домове. Бавният и бюджетен начин, по който да се тръгне по пътя на „умните“ устройства, ще се хареса на повече потребители.
Малко полезни подробности около техническата част на Trådfri продуктите. Те използват стандартния протокол Zigbee Light Link, за да комуникират с останалата част от „умния“ дом. Това им позволява да работят с доста широка гама от продукти, включително умни крушки от други потребители, както и да бъдат контролирани от други програми като Philips Hue.
Един странен, но логичен подход
Пътят към работа с по-широка гама продукти, дори от други производители, е доста странен в днешния пазар на „умни“ устройства. Това е ценна територия с потенциал за много растеж и… печалби. Въпреки това Ikea избира да работи открито, без ограничения. В един идеален свят всеки производител би трябвало да работи така, но уви.
„Още в началото бяхме наясно, че няма да успеем в това начинание сами.“ – коментира Block. „Никога не сме имали намерение да създадем ограничена система, която да изолира потребители с други продукти.“ По думите на Block Ikea винаги е следвала подобен модел на работа. Техните мебели лесно могат да се комбинират с други продукти на други производители. Те плануват да поддържат същата политика и в този сектор на бизнеса си.
Като следствие на тази си политика, Ikea обяви, че ще продължи в същия дух и в работата си с различни гласови асистенти. След серия от обновления на софтуера на техните продукти няма да има значение дали потребителите притежават Google Home, Amazon Echo, или и двете. Комуникацията с осветителните тела ще може да се осъществява чрез всички домашни асистенти.
И все пак това е Ikea
Най-голямото предимство на Ikea е размерът на техния бизнес. Всяка година през вратите на 400-те им магазина преминават над 900 милиона потенциални потребители. Това позволявана на Ikea не само да продава, но и да образова. Засега не знаем следващата стъпка на компанията относно „умните“ устройства, но плановете им изглеждат доста добре обмислени. Компанията се надява да води пазара на достъпни, „умни“ домашни устройства напред и да покаже на масовия потребител защо това си струва и как може да влезе в домовете на всеки. Никой няма да спечели повече от навлизането на Ikea в пазара на „умни“ устройства от самия пазар.