Бързите темпове на технологично развитие в съвременната гейм индустрия направиха възможно сътворяването на видео игри с невиждани до момента мащаби. Тенденцията за създаване на все повече игри с отворен свят започна в средата на миналото конзолно поколение с игри като Assassin’s Creed, Red Dead Redemption, а по-късно – и GTA V. Те ни показаха, че изграждането на игрови свят с размерите на малък град е не само възможно, но е и нещо много повече! Световете в тези игри не бяха просто пусти виртуални площадки за игра, а истински населени места, обитавани от автентични герои със свои собствени мотиви. Тази тенденция се запази и при следващото конзолно поколение, обхващайки все повече жанрове, сред които и този на ролевите игри.
Но много преди това да се случи, този подход е използван в една от най-успешните ролеви поредици – The Elder Scrolls. Основен застъпник за използването му в играта е не кой да е, а изпълнителният продуцент и директор на Bethesda Game Studios – Todd Howard. В следващите редове ще ви запознаем с философията на талантливия гейм дизайнер и неговото влияние върху игрите с отворен свят.
Съдържание
За Todd Howard
Todd Howard e американски дизайнер на игри, директор и продуцент. Понастоящем той изпълнява ролята на изпълнителен продуцент и директор в Bethesda Game Studios. Howard e известен с работата си по две от най-успешните поредици на компанията – The Elder Scrolls и Fallout.
Toй е роден през 1971 г. в щата Пенсилвания, САЩ. От ранна детска възраст Howard развива силен интерес към компютрите и в частност към видео игрите. Докато е в прогимназията, той убеждава родителите си да му купят компютър, под претекст, че му е нужен за училище. Целта на Howard обаче е съвсем различна. Като всеки друг ученик по онова време, той се нуждае от компютър поради една единствена причина – игрите. Едни от първите игри, до които се докосва са Ultima III и Wizardry. Те го впечатляват с множеството възможности, които предоставят на играча, както и с размера на световете си. Тези аспекти силно повлияват философията на Howard като дизайнер, като това ясно си проличава в бъдещата му работа.
Академичен живот
След като завършва гимназия през 1989 г., Todd Howard бива приет в университета „Уилям и Мери“ в Уилиамсбърг, щата Вирджиния. Там записва две отделни магистратури по финанси и инженерство. Мотивът за този избор е много прост. За него това е най-лесният начин да се сдобие с университетска диплома и да продължи да следва своята истинска мечта – да стане гейм дизайнер.
Докато е в университета, той се възползва от всеки удобен момент да влезе в компютърната зала. Там уплътнява свободното си време с разновидни дейности, от които нито една не е свързана с академичния живот. Далновидният студент записва космическия симулатор Wing Commander на устройствата в залата, като същевременно краква други игри. Така се натъква на познат проблем от миналото. Въпреки възможността да използва университетските компютри за игра, Howard е ограничен от факта, че те са общи. Това означава, че всеки път, когато компютърът, на който е инсталирана играта му, е зает, той трябва да чака. Дълбоко фрустриран от това, още веднъж се обръща към родителите си с молба за компютър. Явно г-н и г-жа Howard са били наистина загрижени за бъдещето на младия Тод, защото отново удоволетворяват желанието му.
Сбъдната мечта
Голяма част от игрите, които Todd Howard играе, докато е студент, са разработени от бъдещите му работодатели в Bethesda Game Studios. Една от тях е Wayne Gretzky Hockey 3. Да, много преди Bethesda да се превърне в нарицателно за качествена ролева игра, студиото създава няколко не толкова амбициозни игри. Един ден, докато разглежда кутията на играта, Howard забелязва, че офисът на Bethesda е в близост до родното му място. Така той решава да отиде до там и да кандидатства за работа. За негово огромно нещастие големият му ентусиазъм не е достатъчен, за да бъде нает. Той бива отхвърлен с довода, че е твърде млад и първо трябва да завърши образованието си.
Отрезвителният шамар на съдбата не сломява решителността на Howard и след като се дипломира, той кандидатства още веднъж, но отново бива отхвърлен. Това обаче не е краят на флирта му с Bethesda.
След повторния отказ той започва работа в по-малко студио, намиращо се в Норттаун, щата Вирджиния. Въпреки че не е работата, за която е мечтал, тя му позволява да участва в CES и други игрови конференции. Там той посещава будките на Bethesda и създава контакти със служителите на компанията. В крайна сметка, след като няколкократно ги убеждава колко много би искал да работи за тях, през 1994 г. от Bethesda решават да му дадат шанс.
Влиянието на Todd Howard върху индустрията
През двадесет и четирите години в Bethesda Game Studio Todd Howard е работил като главен ръководител на едни от най-успешните игри в историята, трайно оставяйки своя отпечатък в гейм индустрията. Всяка от последните пет игри под негово ръководство е печелила награда за игра на годината, а през 2017 г. самият той бе приет в Игровата зала на славата (AIAS Hall of fame). Триумфалният успех на последното издание от ролевата поредица The Elder Scrolls, Skyrim, послужи като блестящ пример за бъдещето на гейминга и възможностите на отворения свят. Дори седем години след излизането на тази игра, тя продължава да се използва като еталон за качество и база за сравнение.
Философията зад работата на Howard винаги е целяла създаването на свят, който позволява на играчите да изживеят един друг живот, в една друга реалност. Нещо, което смеем да твърдим, се получава дяволски добре. Би било сдържано, ако кажем, че сме прекарали стотици часове, играейки TES и Fallout.
Игрите на Howard винаги са изпреварвали времето си – от масивно рандомизираните нива в The Elder Scrolls: Arena до повествованието в Fallout 3, което започва от момента, в който главният герой се ражда. Всяка от тях е успявала да ни удиви с мащаба си и със способността напълно да погълне вниманието ни. Каквото и друго да кажем за работата му, то ще бъде недостатъчно, за да опише огромното въздействие на Todd Howard върху сферата на гейминга и игрите с отворен свят.