Няма спор, че последните години бяха едни от най-трудните в 128-годишната история на Nintendo. Последната конзола на компанията – Wii U, беше провал, a опитът за навлизане на пазара на игри за мобилни устройства чрез Super Mario Run се оказа финансов неуспех. На фона на това Nintendo Switch излезе през 2017 година с надеждата, че не само ще промени позицията на японската компания, а и целия конзолен пазар.
Промяната идва с малките неща
Преди края на 2016 г. Nintendo играеше ролята на боксова круша в конзолния пазар. Компанията току-що беше спряла производството на Wii U, от която се продадоха малко над нищожните 13 млн. копия. Излизането на Switch промени тази тенденция и накара хората отново да говорят за Nintendo. Конзолата реализира над 10 млн. продажби само в първата година от излизането си, а прогнозите до края на март 2018 г. са за 14 млн. бройки. Това е значително повече от първоначално планираните 10 млн.
Какво обаче стои зад тези солидни цифри? Със сигурност първото, с което Switch изпъква, е мобилността на устройството. Всички знаем колко тежко е чувството да зарежем игра, която напълно ни е погълнала, за да излезем по задачи. Switch до голяма степен решава този проблем. Гъвкавостта на конзолата има и друга добавена стойност. По-бързото изиграване на една игра кара геймърите още по-бързо да минат на друга. Това пък е добре дошло за разработчиците на софтуер. Тази иновация превърна новата конзола на Nintendo в един от топ гаджетите на 2017 г., а списание Time я включи в своята класация „The 25 Best Inventions of 2017“.
Но всички знаем кой е най-важният фактор за всяка една гейминг конзола – игрите. За по-малко от година собствениците на Switch бяха истински разглезени. Първо беше The Legend of Zelda: Breath of the Wild, която се превърна и в Игра на годината. После дойдоха Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2 и великолепната Super Mario Odyssey (Най-добра семейна игра за 2017 и кандидат за още куп годишни награди). Освен страхотните ексклузиви, все повече third-party игри също намират място на Switch платформата.
По бурни води
Nintendo със сигурност не бързат все още да отварвят скъпото шампанско. Силният старт на Switch трябва да бъде поддържан, а това няма да е никак лесна задача. Както вече казахме, собствениците на Switch са разлгезени от селекцията игри, която излезе през 2017 г. Реалистичните очаквания за 2018 г. обаче не са същите. Задава се много силна колекция от инди игри, както и някои AAA third-party заглавия, като Wolfenstein 2: The New Colossus, но ексклузивите не са много обещаващи. Особено след като стана ясно, че Metroid ще остане за 2019 г.
Сериозно притеснение буди изявлението на Nintendo, че поради технически причини компанията ще отложи разпространението на 64-гигабитови Switch картриджи за 2019 г. Разработчиците разчитаха сериозно на тези картриджи, тъй като сегашните с размер 32GB са недостатъчни за повечето ААА игри.
Към притеснителните новини можем да добавим и факта, че Nintendo отложиха и старта на тяхната услуга Switch Online, която трябваше да започне през февруари тази година. Заедно с това от японската компания трябва да решат бъдещето на другата си портативна конзола – 3DS, за която все по-рядко излизат стойностни игри. Освен това, от Nintendo ще трябва да започнат да възвръщат инвестициите си от разработването на игри за смартфони, където има потенциал за големи печалби.
Както и да се развият нещата, 2017 година ще бъде запомнена като годинатa на Switch. Конзолата ще остане завинаги в историята като поредната успешна иновация на Nintendo, а японците най-после отново играят с power. Nintendo Power!
* Oт легендарното списание Nintendo Power, излизащо от 1988 до 2012 г.