Начало / Гейминг / Electronic Entertainment Expo (E3) – генезис и история
Electronic Entertainment Expo

Electronic Entertainment Expo (E3) – генезис и история

Electronic Entertainment Expo, за по-кратко наричано E3, е най-голямото събитие в света за компютърни, видео и мобилни игри, както и за свързани с гейм индустрията продукти. Изложението обединява най-добрите и иновативни компании, издатели на видео игри и производители на аксесоари, които представят новите технологии и непоказвани още на пазара продукти.

Какво представлява Е3

Entertainment Software Association (ESA) организира събитието, провеждащо се ежегодно в рамките на 3 дни в Лос Анджелис, обикновено в края на май или началото на юни. Конгресният център Los Angeles Convention Center (LACC) е по традиция домакин, като там се осъществяват и събития като автомобилното изложение на Лос Анджелис и Аниме Експо. Организаторът ESA е търговска асоциация, защитаваща правата и интересите на видеогейм индустрията, базирана във Вашингтон. Основана през 1994 като Interactive Digital Software Association, към момента в нея членуват най-известните гейм издатели като: Capcom, Electronic Arts, Konami, Microsoft, Bandai Namco Entertainment, Nintendo, Sony Interactive Entertainment, Square Enix, Take-Two Interactive, Ubisoft и Warner Bros.

Изложението включва предимно конференции и едночасови презентации на големи хардуерни и софтуерни разработчици като Microsoft, Sony, Activision, Ubisoft, Nintendo и други. Чрез тези събития компаниите обявяват и рекламират предстоящите си продукти за текущата година. След презентациите изложбените зали на шоуто се отварят, което позволява на присъстващите да говорят и обменят опит с представителствата на фирмите. Предвидено е и място за демонстрационни станции, благодарение на които присъстващите могат да изпробват игри, нови конзоли и да играят на живо пред публиката.

Electronic Entertainment Expo през 2017 година

Тази година изложението се състоя в периода от 13 до 15 юни. То събра водещите компании за компютърни и видео игри, партньори и медии в лицето на финансови и индустриални анализатори, софтуерни разработчици и програмисти, търговци, производители, дистрибутори, изследователи и обучители, и не на последно място – най-големите гейм фенове от цял свят. Всички участници са задължени да спазват правилата от политиката на ESA. Например – наличие на професионална връзка с гейм индустрията; да имат навършени 17 години; да не правят фотографии, видеозаписи или друг записи от мястото на провеждане на изложението преди началната му дата, и други. По-различното тази година беше, че за първи път шоуто бе отворено за широката общественост и масовата публика. През 2018 г. събитието е планирано да се проведе от 12 до 14 юни.

История на E3

Преди стартирането на Electronic Entertainment Expo издателите на игри използват други търговски изложения, за да покажат новите или предстоящите си продукти, като например Consumer Electronics Show (CES) и European Computer Trade Show. След разрастването на гейм индустрията от CES заявяват, че не могат да осигурят отделно пространство за разработчиците на видео и компютърни игри. Появява се дори конфликт между Том Калиншке, изпълнителен директор на Sega America, и организаторите на CES. На изложението през 1991 Калиншке е възмутен от отреденото за представяне на компанията място – палатка, върху която се излива проливен дъжд и поврежда новата им Genesis система. Калиншке обявява, че CES отдава прекалено малко признание на гейм индустрията, отколкото се предполага. В резултат на това Sega America отказва участието си на изложението CES през следващата година, като примерът бива последван и от други компании.

Гейм индустрията основава през 1994 г. своя асоциация –Interactive Digital Software Association, преименувана на Entertainment Software Association през 2003 г. Посочва се необходимостта от събитие, което да презентира нововъведенията в отрасъла и да помага на търговците да направят по-интелигентни решения за купуване, взаимодействайки си с широк кръг от разработчици и бизнес лидери. Пат Феръл, създател на GamePro – собственост на Международната информационна група, замисля идеята за стартиране на специализирано търговско изложение за видео игри. Interactive Digital Software Association се заинтригува от идеята да използва позицията си в индустрията, за да създаде търговска изложба, специализирана във видео игрите, заедно с помощта на Международната информационна група.

Опитите се увенчават с успех, когато през 1995 година се провежда първото събитие на Electronic Entertainment Expo в дните между 11 и 13 май в Los Angeles Convention Center. Участниците наброяват около 50 хил. души. След първата си година E3 вече се смята за най-голямото събитие в гейм индустрията. Виждайки потенциала във формата на E3, Interactive Digital Software Association получава пълните права на собственост на търговското шоу, като Международната информационна група остава да се грижи само за изпълнението му.

Акценти през годините

  • През 1996 година се прави опит за японска версия на E3 в Токио (като E3 Tokyo ’96). Въпреки че Sony Computer Entertainment е оригинален спонсор на шоуто, компанията оттегля подкрепата си в полза на PlayStation Expo. Наблюдава се и липсата на подкрепа от японските производители на игри, а слуховете за E3 в Сингапур и Канада не се реализират.
  • Поради неуспешни преговори за пространството в Конгресния център в Лос Анджелис, изложенията на E3 през 1997 и 1998 се провеждат в Световния конгресен център в Атланта, Джорджия. Шоуто се завръща в Лос Анджелис през 1999 г.
  • Едно от първите световни първенства в офлайн състезанията – турнирът Quake Red Annihilation, се провежда на изложението през 1997 г.
  • През 2005 г. е първият път, когато E3 е излъчено по телевизията. Всички бъдещи изложения са излъчвани в мрежата на G4. E3 2005 привлича около 70 000 участници.
  • На 31 юли 2006 г. ESA обявява, че изложението ще бъде преструктурирано поради огромното търсене от страна на изложителите. Това се налага, след като се установява, че E3 – първоначално смятано за събитие, отворено само за професионалисти в областта на гейм индустрията, през последните години вече се е разширило, включвайки по-голям брой блогъри и присъстващи, които не са индустриални специалисти. Много от тези лица са изключени от ревизираното събитие, след като Асоциацията въвежда участието само чрез покани. В началото се предполага, че поради тези промени независимите разработчици ще бъдат изключени, отдавайки повече предпочитания на по-големите игрални компании. В крайна сметка ESA осигурява покани за независимите разработчици чрез щанда „The Indie Games Showcase“. Този ход е широко критикуван от онези, които се намират в и извън игралната индустрия, включително от дизайнера на игри Уил Райт. Като резултат от това през 2007 година шоуто привлича само 10 000 участници, поради ограниченията за участване.
  • През 2009 г. изложението се връща към предишния си формат преди преструктурирането му през 2007 г. Шоуто е значително разширено по отношение на размера от предишни години, а производителите на игри радушно приветстват отново събитието след разочарованията им от E3 2007 и E3 2008

Какво ще е бъдещето?

Electronic Entertainment Expo 2017 беше първото по рода си E3, което беше отворено за широката общественост. То е посетено от 68 400 души, с което се отбеляза най-голямото присъствие на E3 в историята досега. Чакаме с нетърпение и тазгодишното експо, за да научим за най-новите и предстоящи заглавия, както и за любимите си игри и поредици. Когато настъпи моментът, ще ви държим информирани, а дотогава – следете Technology.bg за новостите в гейминга.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Никола Гайдов

Геймър до мозъка на костите си, книжен човек, завършил Книгоиздаване в СУ, в свободното си време пише сценарии за късометражни филми и се занимава със семейния пчеларски бизнес. RPG - маняк, умира си за добра и оригинална история, независимо под каква форма. Любител на качественото фентъзи, фантастика и приключенска литература.