grim dawn

Grim Dawn – Ashes of Malmouth, нов експанжън на един ARPG бисер

Наскоро Crate Entertainment пуснаха експанжън „Ashes of Malmouth“ на своя ARPG бисер – Grim Dawn. Но преди да ви кажа за него, може би трябва да отделим няколко думи за това кои са те и какво е Grim Dawn. Някога искало ли ви да е мрачната атмосфера на Диабло 3 да беше малко по-детайлна? И по-мрачна? Доста по-мрачна? Crate Entertainment са малко и неизвестно студио, но с първата си игра – Grim Dawn, дават сериозна заявка да осъществят тази мечта. Grim Dawn стриктно следва жанра ARPG и заслужава внимание, защото още от излизането на бета версията си, това заглавие се нареди до еталоните на този жанр – Diablo 3 и Path of Exile – проекти на несравнимо по-мащабни производители.

Grim Dawn – Историята

Grim Dawn е именуванa на апокалиптично бедствие – една сутрин етерни същества започват масово да обсебват човешки тела – без значение от степента им на увреждане. За няколко часа светът вече е далеч от цивилизован. Има случайни оцелели, повечето бандити или окултисти от набиращия сила култ към Хтон, почитащи и търсещи силата на демонични същества от друго измерение. Историята и диалозите с NPC-тата са рудиментарни – точно толкова, колкото в Diablo, но успяват да събудят въображението достатъчно, за да си проправите път сред ордите от гадини до края на играта и то няколко пъти. В заглавието има 10-тина фракции, с които може да влизате в добри или лоши отношения – в зависимост какви гадове биете. Например – Order of Death’s Vigil са смъртни врагове с Kymon’s Chosen и ако спечелите доверието им, те ще ви позволят да си купувате техни ексклузивни предмети.

Ето малко геймплей, за да усетите стила на играта:

 

Продължителност на играта

След кампанията, прогресията на екипировката и уменията дават необходимата комплексност, визуално богатство и геймплей разнообразие, за да изиграете Grim Dawn и на следващите две трудности. След това идва Грайндингът,  събирането на предмети и сетове, рестартирането на умения и съзвездия, хакването на инвентара и сейв файловете,  онлайн играта със случайни партита или приятели. Моментът на омръзването е силно субективен, но да кажем, че спокойно може да се насладите на стотина часа игра, дори да не обичате „цикленето“.

Него е добре да го правите в мултиплейър режима на играта, който е до 4 човека. Те се връзват към един от тях и играят – също както в Diablo. Хостът е облагодетелстван от факта, че за него няма лаг. Има подземия, в които се влиза с ключ и са подходящи за групов фарм.

А ето и геймплей трейлъра от новия експанжън, който добавя още съдържание.

Ще ви споделим няколко думи за играта като цяло:

Графика и пърформънс

Значително по-детайлна и добра от Diablo 3, като база за сравнение. За съжаление, играта не е много добре оптимизирана и ако пуснете всички детайли на максималното възможно ниво, успява да затормози дори и висок клас графични карти – лесно падайки под 50fps. Затова пък изглежда добре.

Класовете

Основните класове са пет – Shaman, Soldier, Occultist, Nightblade, Demolitionist. А с новия експанжън се добавят още Некромант и Инквизитор. Забавният елемент в играта е, че след достигането на определено ниво, човек, избрал да играе Shaman например, може да избере втори клас. Да речем Soldier, и съответно получаваме изцяло нов клас – Warder. Ето и подробно описание и списък на класовете и техните комбинации – http://www.grimdawn.com/guide/character/masteries.php.

Като златно правило – всички комбинации със Soldier са по-лесни, но изключително скучни за игра. Има дори „пасивен“ билд, в който ходите като бронирано кубче с бодли и чакате гадовете да се самонаранят, докато се опитват да ви нахапят през непробиваемата броня. Комбинациите между 2 магически класа като правило имат много активни умения, но са слаботелесни и изискват много по-планиран стил на игра, отплащайки се с повече контрол. Има и задължителния „пастир“ клас – в случая Друидът, който разчита на миньоните си и просто се мотае наоколо, докато те свършат работата.

Механиката на героя

Ами, тя е усложнена в сравнение с Diablo 3, а дори и с Path of exile. Има доста характеристики на героя, които в първия момент няма да разбирате как работят и как се стакват. Нещо, в което играта леко наподобява Path of exile, са камъните/компонентите (components), които можем да наслагваме върху оръжия и броня в Grim Dawn. Тези компоненти, освен че могат да засилват ефекта на вече избрани скилове и пасивни умения на даден клас, могат също така и да предоставят изцяло нови магии и умения (пасивни и активни), без значение от класа.

Това, наред със така наречените „съзвездия“, които също boost-ват или дават допълнителни скилове, в комбинация със самите класови умения и екипираните предмети, предоставя неограничени възможности и мнооооого, ама много билд вариации.  Във форумите на играта има инструмент, с който играчите могат да споделят своите билдове, и срам не срам ми се наложи да прибегна до търсенето на идеи там.

Като един финален съвет трябва да добавим, че е добре човек да започне с някаква базова представа за играта. Не е задължително, просто е съвет от гледна точка на това, че макар да има система за нулиране и сменяне на скилове и точките от едно умение към друго могат да се прехвърлят, излиза доста скъпо и времеемко. Смяна на вече сложени умения с други става само срещу Iron (валутата в играта), но ако искаме да сменим точките, които сме сложили на дадено съзвездие, излиза невероятно скъпо откъм ресурси и Iron. Друг вариант е да оставим точките, натрупани за съзвездия за по-късен етап на играта, когато вече имаме идея какво играем и какво бихме искали да играем като цел. Може например сравнително лесно да се изкара до lvl 20 и след това да се употребят първите точки за съзвездия, защото все пак самите противници в играта стават все по силни и макар балансът да е добър, в един момент без помощта на съзвездията играчи могат да бъдат и oneshot-вани!

The Loot – плячката!

В Grim Dawn има изобилие от плячка. Кликът на мишката върху предметите на земята не е толкова „мазен“, както е в Diablo, което на моменти дотяга. Както и в Диабло сериите, предметите са различни, normal, magic, epic… Колкото по-високо ниво и по-редки са предметите, толкова по-детайлни и красиви са. Има сравнително голямо количество легендарни сетове, които са доста впечатляващи като графика и постпроцесинг ефекти. Падат планини от обикновени предмети, които и нямат никаква стойност, дори парична. Следователно няма никаква полза след 25-то ниво да ги събираме, и тук е добрата новина – има филтър за предметите! Намира се в долния ляв край на екрана, точно до кръвта на героя. Може да се зададе ФИЛТЪР, който показва вместо всички предмети, само тези, които са Magic or aboveSpecial Magic or above или Epic and above. Сташът е крайно ограничен и човек трябва да събира само това, което може да продаде/използва/счупи.

С напредването на кампанията на играта може да си купувате повече „торби“ – капацитет за инвентара. Рециклирането на предмети в играта също няма смисъл – изисква повече или по-трудно придобити ресурси (динамит), за да счупиш даден предмет, отколкото да намериш съответните части, които същият този предмет ти дава при счупването си, докато избиваш орди Aetherials из картата.

Забележки

Много търчане в търсене на произволно позиционирани куестове. На места е ТВЪРДЕ мрачно – наистина, тъмно подземие с черни базалтови стени, които не отразяват светлината, изморява очите. Макар че точно в този мрак е и донякъде чарът на играта.

Трябва да отбележим, че сейв файловете не са защитени и са хакваеми – съответно няма икономика на предметите и те нямат стойност в реални пари. Като крайна фаза на забавление можете да си дюпнете всички лъскави дрешки и оръжия и да им се насладите , което за мен е по-скоро плюс.

В заключение

Още много може да се каже за тази игра, но подробни инструкции за начинаещи могат лесно да бъдат открити, както във форумите на Grim Dawn, така и в youtube. Съветите за вече готови билдове в интернет са чудесни и доказано работят, но ние бихме ги препоръчали само за начинаещи играчи, като идеята е да се ползват тези гидове, докато човек усети сам играта и механизмите в нея – след това всичко е въпрос на въображение и желание.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Георги Тонев

Бивш геймър. Древно създание и пазител на легенди. Любопитен изследовател на безполезни факти и още по-безполезните взаимовръзки между тях.