Дисни и войната на онлайн стрийминг платформите

Дисни и войната на онлайн стрийминг платформите

Преди няколко дни в офисите на Дисни се проведе традиционният „earnings call“, в който CEO-то на компанията говори с борда на директорите и основните акционери, и им представи мини отчет за това какво е извършено и какви са бъдещите планове на компанията. Естествено, Боб Айгър – изпълнителен директно на Дисни, не навлезе в подробности, но спомена няколко доста интересни детайли, които говорят доста за това какво ни очаква.

Както вече би трябвало да е известно, Дисни разработва собствена онлайн стрийминг платформа. Нейната цел е да се конкурира с Netflix, Hulu и Amazon, трите най-популярни видео платформи в момента. Тези платформи са толкова популярни в страните, в които са налични, че много хора се отказват изцяло от кабелната телевизия, разчитайки изцяло на тях за своите ТВ и филмови нужди.

Какво прави една стрийминг платформа успешна?

Логично, една стрийминг платформа е успешна, когато има много клиенти. Но как да събереш клиенти? В самото начало, Netflix разчиташе на голям набор от телевизионни предавания, които хората да могат да гледат. Те сключиха договори с редица компании и ТВ канали за достъп до техния каталог, което им даде голямо предимство.

С течение на времето обаче, конкурентните платформи на Hulu и Amazon също се появиха и се договориха със студия и ТВ компании за достъп до техните каталози. И стана ясно, че хората не робуват на имена на канали или компании, ами искат да гледат определени предавания, конкретни сериали и филми. И който може да предложи това, което търсят хората, той ще има по-голям дял от пазара.streaming wars

И трите големи стрийминг платформи осъзнаха, че реално техният успех е в ръцете на създателите на филми и сериали, и затова се насочиха към създаването на оригинални предложения. И всяка една от тях имаше успех с това – Netflix създадоха „Stranger Thigns„, Hulu спечелиха награда ЕМИ за „The handmaid’s tale„, а Amazon дадоха живот на „The man in the high castle“ и „American Gods„.

Но този напън за създаване на оригинални заглавия върви ръка за ръка с големи инвестиции. Само за пример – Netflix наскоро обявиха, че ще инвестират $8 милиарда долара за създаване на нови продукции. Amazon пък отделиха $250 милиона долара, само за да вземат правата за сериал по „Властелинът на Пръстените“.

Дисни излиза на сцената

disney epic entrance

И тук се намесва Дисни. През годините те купиха Pixar, Marvel и Lucasfilm, което включва пълния каталог на тези студия, както и правата за техните образи и герои. В следващите години филмите от тези студия, издадени под шапката на Дисни, се превърнаха в най-касовите филми по света. Анимационните филми на Pixar са донесли на компанията над $665 милиона долара. Всеки един от комикс филмите на Marvel изкарва средно над $840 милиона. А последните два филма от Star Wars вселената – „The force awakens“ и „Rogue one„, заедно са докарали над $3 милиарда долара.

С този каталог от заглавия, Дисни нямат нужда да създават оригинално съдържание, те вече имат това, което хората искат. И след като обявиха, че ще действат по създаване на тяхна стрийминг платформа, обявиха и че в най-скоро време ще изтеглят своя каталог от Netflix, с които имаха договор за излъчване. Можете да сте сигурни, че те нямат да търсят нов договор, ами ще направят това съдържание достъпно само чрез тяхната платформа.

И в допълнение към това добавете факта, че те в момента са в преговори за придобиване на 20th Century Fox – филмово студио с над 80 годишна история и гигантски каталог от филми и телевизионни предавания. А именно Fox държат правата на X-men и Fantastic Four, два от най-популярните супергеройски екипи, които само могат да обогатят вече доста голямата Marvel кино вселена.

И ако всичко това не достатъчно – по време на гореспоменатия конферентен разговор, Боб Айгър спомена, че Дисни са се договорили с Райън Джонсън за изцяло нова Star Wars филмова трилогия.

Но дори това не е краят – освен нова филмова трилогия, в скоро време ще видим и игрален Star Wars сериал. Той няма да е единственият сериал, който Дисни ни готвят – освен него, в процес на разработка е и нов Marvel сериал, както и сериал във вселената на Monsters Inc.

Както сами виждате, Дисни в най-скоро време ще имат готов филмов и ТВ каталог, както и изцяло нови сериали в Star Wars и Marvel вселените, които гарантирано да привлекат фенове.

И за пълен финал – още една реплика на Боб Айгър относно цената на бъдещата стрийминг услуга. Без да изпада в конкретика, той каза:

Мога да кажа, че нашият план е да имаме цена, която да е осезаемо по-ниска от тази на Netflix.

За да имате идея какво значи това – в момента най-популярният план на Netflix струва целите $11 долара на месец.

Ще станем ли свидетели на Дисни монопол?

disney monopoly

Като потребители, ние искаме да имаме най-добрата услуга за най-малко пари. Ако планът на Дисни сработи, има сериозен шанс конкуренцията в сферата на онлайн стрийминга да оредее сериозно. А където има сериозна липса на конкуренция, няма сериозни причини за подобряване на качеството. А когато няма усилия за предоставяне на по-добра услуга, страдаме ние като потребители…

В момента Дисни произвеждат най-касовите и най-търсените филми на пазара. Скоро ще започнат да излъчват през своята платформа и някои от най-търсените сериали на пазара. С толкова много приходи те могат да си позволят директно да закупят конкурентите си (като Fox), вместо да се опитат да предложат по-добрата услуга.

И ако компания като Fox е готова да продава едно от четирите най-големи филмови студия в Холивуд, какво ли говори това за бъдещето на други, не толкова успешни такива?

За пример – за последните 3 години, Sony са издали цели 66 филма, които заедно са изкарали по-малко пари от последните два Star Wars филма. А Sony са едно от най-големите студия. Колко време ще отнеме на Дисни да се опитат да купят и тях?

В краткосрочен план ни очакват интересни времена – всяка една платформа ще се опитва да се пребори за вниманието на феновете. В дългосрочен план – има голям шанс след няколко години Дисни да са най-големият кино и ТВ производител в света, далеч напред преди всички останали.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Виктор Янков

Виктор Янков е изестен като Lopi и пише неща в интернедите вече повече от 10 години. Подвизава се като маркетинг/копирайтер в Ancient Media, а когато не работи кара колело / сноуборд, гейми и гледа сериали и кино.