Начало / Гейминг / Google Stadia – ранен обзор

Google Stadia – ранен обзор

Днес е време за ранен обзор на Google Stadia – най-новото от Google, гейм стрийминг. Това не е ревю, не е дори коментар относно този проект. Това са ранни впечатления, придружени с любопитни факти и кратки анализи.

Ранен обзор на Google Stadia

Google Stadia – „Бъдещето на гейминга не е кутия“. Според Google бъдещето „…е място“. И на това място има купчина кутии. Отвъд шегите, това е нова услуга от Google, която позволява стрийминг на игри. Накратко, ще имате нужда от машина, която може да се свърже с интернет и има инсталиран Chrome. „Бъдещето“ беше представено по време на GDC (Game Developing Conference), но предоставените детайли бяха свързани предимно с Google Stadia, а не с летящи коли и прозрачни екрани (също летящи). Google Stadia се очаква да бъде достъпна услуга по някое време тази година – няма повече яснота към момента на писане на тази статия.

Какви са изискванията?

Устройство с достъп до поне 25 Mbit/s интернет и инсталиран Google Chrome. Ако искате игрите ви да вървят при 4K 60 FPS, ранните предположения на Google са, че ще имате нужда от поне 30 Mbit/s скорост на връзката. Но за 1080 p летвата е леко надолу. Важно е да се отбележи, че говорим за неограничен достъп до интернет – гледането на един 4K филм в Netflix е около 3 GB/час. Цифрата се удвоява, ако говорим за игра на същата резолюция.

Защо е важно?

Отговорът е прост: защото средният клас от графични карти е застрашен. Нека разширим с малко детайли по това твърдение. В картинката по-долу се вижда каква производителност ще имате, ако си платите за Google Stadia абонамент. Интересен факт: графичната мощ, с която ще разполагате, е специална версия на AMD Vega 56, създадена за Google от AMD.

Характеристики на Google Stadia
Характеристики на Google Stadia, източник: Android Authority

Ако някой може да реши вечния (досега) проблем с високата латентност при стрийминга на игра, това е Google. Все още не знаем какво точно да очакваме в тази посока, но проблемът може да бъде сериозен. Google Stadia със сигурност ще трябва да го адресира, ако иска да промени пазара. Един начин, по който Google ще смекчи този проблем, е чрез свързване между новия им Stadia контролер директно към сървъра, на който вашата виртуална машина се намира. Google разчита на над 7500 сървърни „ферми“, за да бъде максимално близо до вас. Дали това допълнително ще смекчи проблема, предстои да разберем.

Новият гейминг контролер на Google - Stadia Controller
Новият гейминг контролер на Google – Stadia Controller, източник: Android Central

С появата на такава графична мощ и ниските изисквания (връзка с интернет и инсталиран Google Chrome), средният клас графични карти е може би застрашен. На всичко отгоре можете да се възползвате от Google Stadia, ако имате компютър, лаптоп, телефон или дори smart телевизор. Това прави бъдещата услуга още по-достъпна.

Спекулации

Също нещо интересно по темата: из интернет се разпространява и мнение, че от Google създават тази услуга не за генериране на големи печалби, а за да обучават неврални мрежи и изкуствен интелект. Разбира се, приемете това като слух и с голяма щипка сол. Вярно е, че машинното учене отнема време, пари и човеко-ресурси. Така че има някакъв смисъл този слух да е валиден, все пак. Изкуственият интелект може да се „учи“ чрез действията на потребителите, което би ги превърнало в „учители“. Но подобен ход би бил проблемен откъм права на потребителите и би повдигнал редица въпроси относно тяхната сигурност. Информираното съгласие на потребителите да участват би било задължително условие. Макар да звучи интересно за някои хора, подобна инициатива би затруднила масовото навлизане на Google Stadia на пазара, така че не ви съветваме да чакате със затаен дъх това, да се превръщате в „учители на машини“.

Списък с партньори на Google Stadia, източник: AnandTech
Списък с партньори на Google Stadia, източник: AnandTech Forums

Относно процесора: не е уточнен. В списъка с партньори не фигурира Intel, но на снимката се вижда, че процесорите ще бъдат с Hyper Threading, което е тяхна технология. Еквивалентът на AMD се нарича Simultaneous multithreading (SMT), но не това е отбелязано в характеристиките на процесорите в този проект. Можем да предположим, че процесорът е базиран на ARM, но и това би било грешно. От Google са отбелязали, че процесорите са базирани на x86 архитектура, така че… предполагаме, че ще разберем по-късно. Все пак е интересно какво се случва. Дали Google работи по собствен x86 процесор или още не са приключили преговорите с Intel?

Какви игри можем да играем?

Към момента демонстрацията е направена само с Doom Eternal, но от Google съобщават, че са се свързали с над 100 гейминг студиа и можем да очакваме и техните имплементации за в бъдеще. За разлика от предложенията от nVidia – GeForce Now и Shadow – Google използва за операционна система Linux. Това означава, че игрите ще трябва да бъдат „портнати“ и няма да можете да играете игри, които вече притежавате. Всъщност все още не знаем дори как точно услугата ще бъде представена на клиентите – дали ще бъде под формата на абонамент, дали ще можете да притежавате игри в профила си в техния облак и т.н. Едно е ясно – Google е компания, която не създава нови услуги с потенциал да променят пазара завинаги или контролери, които да използвате напразно с тях. Партньорствата ѝ с Unreal, Unity, Havok и други са абсолютно доказателство за това.

И с това приключваме по днешната тема. Вие какво мислите? Бихте ли си платили за Google Stadia, вместо да ъпгрейднете геймърския си лаптоп или компютър? Ще се радваме да прочетем и вашите мисли долу в коментарите! Или още по-добре – защо не заповядате в нашата фейсбук група – Технологичното общество на България за една дискусия с други фенове на новите технологии?

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Кямил Насуф

Likes computers, flowers, hummus, table tennis and writing.