Силициевата долина

Специалисти от Силициевата долина: Facebook, Snapchat и Twitter искат да ви пристрастят

Експерти от Силициевата долина заявиха пред Би Би Си, че технологичните компании, включително Facebook, Snapchat и Twitter, умишлено разработват своите платформи така, че да пристрастяват потребителите.

Аза Раскин, изобретателят на функцията за безкрайно скролване в уебсайтовете, каза: „Сякаш използват „поведенчески наркотик“ и просто го разпръскват навсякъде по вашия интерфейс. И това е, което ви кара да се връщате отново и отново.“

Бившият изпълнителен директор на Jawbone и Mozilla добави, че технологичните компании тестват хората през цялото време, за да разберат най-добрия начин да ги пристрастят. Така сa се родили например цветът и формата на бутона “like” във Facebook. „Зад екрана на телефона ви има стотици инженери, които са работили за максимално пристрастяване“, сподели още предприемачът.

Лия Пърлман, съавтор на бутона „like“ във Facebook, каза, че самата тя е пристрастена. „Когато имам нужда от утвърждаване – отивам да проверя Facebook“, изтъкна тя.

Би Би Си разговаря и с бивш инженер от Facebook – Санди Паракилас, който напусна компанията през 2012 г. и сега критикува подхода към неприкосновеността на личния живот в резултат на скандала с Cambridge Analytica. Той каза, че социалният медиен гигант е напълно наясно, че насърчава пристрастяващото поведение. „Имате бизнес модел, предназначен да ви ангажира и да ви накара да дадете възможно най-много време от живота си. Както и да продадете това внимание на рекламодателите“.

Дежавю

Това не е първият път, когато стари служители на социалната мрежа говорят за пристрастяването. Бившият президент на Facebook Шон Паркър заяви миналата година, че социално-медийният сайт „използва уязвимостта в човешката психология“.

Им Арчибонг, вицепрезидент на Facebook, коментира от своя страна, че компанията проучва дали интерфейсът, който формира пристрастеността, може да навреди на хората. „Работим със специалисти от трети страни, които проучват как навикът, формиращ поведението, се отразява на ползвателите на сайта.“

Миналата година Facebook призна, че прекомерното използване на социалните медии може да има пагубен ефект върху психическото здраве на хората. Говорител на компанията обаче каза пред Business Insider:

„Обвиненията са неточни. Facebook и Instagram са предназначени да приближат хората до техните приятели, семейство и нещата, от които се интересуват. Те могат да се свързват с близки, които живеят далеч, или да се присъединяват към общност от хора, които споделят техните интереси. Тази цел стои в центъра на всяко решение, което предприемаме.“

Компанията Snap, собственик на Snapchat, заяви пред Би Би Си, че не използва визуални трикове за увеличаване на ангажираността на потребителите. От Twitter отказаха да коментират обвиненията от Силициевата долина.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Катя Димитрова

Журналист със солиден за възрастта си опит. Ревностен застъпник за свободата на словото, за чието съществуване понякога се лъжем само от добро възпитание. Почитател на футуристичните и смели идеи не само в бизнес аспект, но и във всяка една човешка микровселена. Смелост и поглед напред - там е ключът! Тук съм, за да споделям с вас всичко най-важно и актуално от света на технологиите и да ви докажа, че добрите новини не са непостижима задача в бранша. А интересите ми са свързани основно с всички форми на изкуството, с пътуванията и футбола. И искам да имам котка.