НАСА и правителството на Япония финализираха споразумението за лунния Gateway. Орбиталният шлюз ще бъде изграден от търговски партньори и национални държави. Споразумението е част от усилията на САЩ да привлече международни партньори за устойчиво изследване на Луната по програмата Артемида. Другата цел е партньорите да демонстрират технологии за осъществяване на човешки мисии на Марс.
Япония е третата държава след Щатите и Канада, която се присъединява към програмата Артемида.
Какви са задълженията на Япония по програмата Артемида
Съгласно сключеното споразумение, Япония ще предостави няколко ключови елемента от модула за международно обитаване на Lunar Gateway (I-Hab). Този модул ще бъде интегриран в сърцето на системите за поддържане на живота на съоръжението.
Япония ще работи върху пространството за живот на екипажа. Страната на изгряващото слънце ще подсигури помещения за работа и изследвания на астронавтите при мисиите Artemis. Планираното участие на Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) включва система за контрол на околната среда и поддържане на живота на I-Hab, батерии, термичен контрол.
Освен това, японски компоненти за изображения ще бъдат интегрирани в модула от Европейската космическа агенция (ESA) преди старта. Тези възможности са от решаващо значение за непрекъснатите операции на орбиталния шлюз.
„За нас е чест да обявим споразумението с Япония за дългосрочни изследвания на Луната – част от програмата Артемида“,
заявява администраторът на НАСА Джим Бриденстин.
„Укрепването на нашите международни партньорства и ангажименти към Артемида поставя път пред човечеството към постигане на общи цели за устойчиво изследване на Луната. Плановете ни ще се осъществят до края на това десетилетие.“
Япония ще предостави батерии за Gateway’s Habitation and Logistics Outpost (HALO). Това е първоначалната кабина за астронавти, посещаващи Gateway. Страната работи върху подобрения над своя космически кораб за снабдяване с товари HTV-X. Възможно е той да бъде използван за логистиката на Gateway.
Японски астронавти на лунния шлюз?
Споразумението с Япония отбелязва намерението на НАСА да предостави достъп на японските астронавти до бъдещата човешка архитектура около Луната. Тепърва предстои по темата да се проведат преговори преди да се достигне до крайно споразумение.
Размерите на шлюза ще са до около 1/6 от тези на Международната космическа станция. Той ще служи като място за срещи на астронавтите, пътуващи до лунната орбита на борда на космическия кораб Orion на NASA. Астронавтите на Space Launch Systemrocket също ще го посещават преди транзит към нисколунната орбита и повърхността на Луната.
НАСА и нейните партньори ще използват тази лунна точка като трамплин за роботизирани и човешки експедиции до Луната и до Марс.
„Възможностите, предоставени от Япония, са от решаващо значение. Страната ще осигури вътрешната среда на шлюза. Така нашите екипажи ще живеят и работят в него по-дълго време“,
заявява Дан Хартман, мениджър на програмата Gateway на НАСА в Хюстън.
„С помощта на японските животоподдържащи системи, екипажите на Artemis ще могат да изпълняват по-продължителни мисии при намалени логистични изисквания“
Трета подред, Япония се присъедини към програмата Артемида
През март 2020 г. НАСА избра първите две научни изследвания, които ще летят до шлюза. Едната мисията е на НАСА, а другата – на Европейската космическа агенция.
През октомври 2020 г. NASA и Европейската космическа агенция (ESA) подписаха споразумение, уточняващо задълженията на ESA към разработването на шлюза. ESA ще предостави модула I-Hab, както и модулите за зареждане с гориво, заедно с подобрена лунна комуникация.
През ноември 2020 г. САЩ и Канада първи подписаха споразумението за сътрудничество. Планираният принос на CSA включва външната система за роботика на аванпоста. Канадската космическа агенция ще отговаря и за роботизираните интерфейси и операции.
Освен научните изследвания на Луната, Gateway ще подпомогне тестването на технологии, необходими за мисиите до Марс. Например, НАСА ще използва шлюза, за да изпробва дистанционното управление и надеждността на автономни системи за космически кораби и други технологии.
Лично аз нямам търпение да видя надуваемите оранжерии на НАСА за Луната и Марс. Вероятно преди да ги разпънат на естествения ни спътник, астронавтите ще си починат на шлюза. Ако бъдещият Gateway се окаже успешен и надежден, със сигурност ще бъдат построени още няколко такива на път за Марс. Тогава цената на пътуването ще бъде още по-ниска от обявените от Илон Мъск 100 000 щатски долара.
Е, очакваме развръзката след някакви си 9 години.
Ако темата ви харесва, заповядайте да я коментираме в нашата Facebook група „Технологичното общество на България„.