Roguelike игрите са тясна ниша, която рядко получава какъвто и да било интерес от масите геймъри, захласнати в световното по Dota 2 или по големите заглавия на известните разработчици. Но май месец се оказа един от най-добрите за хора като мен, защото ретро класиката, превърнала се в Roguelike шутър от първо лице – STRAFE, видя свят 2 години след като го подкрепих в Kickstarter. И какво мога да кажа, освен УАУ. Играта определено предоставя всичко, което се очакваше от нея, че даже и отгоре.
Като дете на класики като The Binding of Isaac и Enter The Gungeon, STRAFE не се отклонява изобщо от това, което всеки любител на Roguelike жанра очаква от подобна игра. Случайно генерираните нива, започването от 1-во ниво всеки път, а умрете ли – започвате отначало. Почти всичко в играта се генерира в момента, в който започвате да играете. Дори не се знае дали, ако си сложите оръжието в машината за ъпгрейд, няма да ви го върне по-лошо, отколкото е било преди.
Играта е много силно повлияна от Quake, Doom и Unreal Tournament, но това не трябва да ви кара да си мислите, че е римейк или дори близка до тях. Дизайнът на нивата изглежда точно като взет от Quakе. Основно стартирате с избор между едно от три оръжия – пушка, автомат или railgun, но с напредването на нивата можете да ъпгрейдвате – пушката се превръща в добре познатия ни Flack Canon от Unreal Tournament или в double barrel чудовището от Quake. Звуците наподобяват ужасно много Doom, а невероятно голямото количество тайни помещения и Easter Eggs също ще ви накарат да се почувствате така, все едно сте седнали на пентиума и пишете doom.exe в DOS, за да пуснете играта.
STRAFE е бърза, разчитате на рефлексите си през цялото време, гадове падат от тавана зад вас и мълчаливо започват да ви пият от кръвта, ако не сте бдителни, и естествено – не спирайте да стрейфирате, докато скачате – така нареченият Strafe Jump ви дава бързина, а ако го правите правилно, можете да достигате до различни тайни нива. Големината на нивата и механиката на играта са толкова добре направени, че смея да твърдя – това за мен е най-добрата roguelike игра от първо лице. На фона на останалите игри като Unloved и Killing Room – STRAFE е направо като произведение на изкуството. Да не говорим за количествата gore в играта – оставяте кръв и части от враговете си из нивата през цялото време. Буквално можете да оцветите всичко в червено.
STRAFE излезе за PC и PS4 на 09.05.2017 г. и като много пристрастен към Roguelike жанра бих ѝ дал максимална оценка, в сравнение с другите игри от същия жанр. Ако сте със слаби нерви обаче или не обичате ретро стила, както и игри, в които не можеш да спечелиш, а само да стигнеш малко по-далеч с всеки опит, то STRAFE определено не е за вас. Трудно е да се оцени игра в толкова тясна ниша, затова ще я оставя така – недооценена! Както най-вероятно и ще си остане, докато не стигне полянката в края на пътя си.