Съдържание
Серджо Пининфарина
В автомобилния свят това име е символ на стил, изящество и техническо съвършенство. За 40 години работа дизайнерското ателие Pininfarina създава някои от най-легендарните машини. Серджо Пининфарина успява да измине пътя от малка творческа работилничка до производител на автомобили в промишлени мащаби. Този успех несъмнено се дължи на творческия гений на неговия ръководител.
Роден на 8 септември 1926 г. в Торино, Италия, през 50-те години, веднага след като завършва торинския Политехнически университет, младият Серджо Фарина започва работа в ателието на баща си Батист Фарина. Заради ниския си ръст той бил известен с прякора „Пинин“, който на пиемонтски език означава “дребосък”.
През 60-те години обаче бащата умира и на младия Серджо му се налага да застане начело на семейната компания. През следващите 40 години той я превръща в една от най-важните компании в автомобилостроенето.
Първи стъпки в бранша
В младостта си Серджо Фарина проявява интерес изключително към дизайна на спортни автомобили. Именно на тази дейност желае да се посвети. Фарина-старши обаче има по-амбициозни планове за сина си. Той полага усилия, за да разшири кръгозора на Серджо, който постепенно бива посвещаван в тънкостите, свързани и с другите етапи от работата на ателието. Насочван е към проектирането на машините, организацията по производството им и управленческите дела. Бащата дори убеждава сина си да изучи няколко чужди езика, както и да се старае винаги да поддържа добри отношения със своите бизнес партньори. Батист Фарина вярва, че от всичките му деца именно Серджо ще го наследи в делата му.
Веднага след началото на сътрудничеството си с Енцо Ферари през 50-те години, Батист Фарина назначава Серджо за отговорник по работата с този така важен клиент. В началото отношенията между компаниите Pininfarina и Ferrari тръгват изключително неуверено и с големи главоболия за двете страни. С времето енергичният млад мъж успява да влезе под кожата на Енцо Ферари и това е началото на едно от най-значимите партньорства в автомобилния свят. Започвайки от 60-те години, по-голямата част от дизайна на проектите на Ferrari са дело именно на Pininfarina.
По това време, за да отличи своята работа от работата на по-големия си брат Джовани, Серджо започва да добавя прозвището на баща си към своята фамилия. През 1961 г. с указ на президента на Италия, като почит към заслугите на семейство Фарина към италианската автомобилна индустрия, прозвището е обединено с името на фамилията.
Перфекционизмът на Енцо Ферари
През 1972 г. в ателието на Pininfarina е монтиран първият в Италия аеродинамичен тунел. Именно в него се изучават аеродинамичните качества на разработваните от компанията автомобили на Ferrari. Причината за тази стъпка е изключителният перфекционизъм на Енцо Ферари, който държи всичко да е изпипано до най-малкия детайл, а това налага още докато проектът е на чертожната дъска, да бъдат проучени неговите динамични свойства.
За многото качества на Серджо Пининфарина говори и фактът, че през 80-те години той влиза в политиката и дори заема пост в Европарламента. По-късно става и президент на италианската асоциация на промишлените производители – Confindustria. Паралелно с това, Серджо Пининфарина практикува преподавателска дейност в Политехническия университет в Торино. Училището, което той сам е завършил.
През 2001 г,. дизайнерът постепенно се оттегля от управлението на компанията. 5 години по-късно изцяло предава тази дейност в ръцете на сина си Андреа. За съжаление, през 2007 г. Андреа загива в автомобилна катастрофа. По това време ателието започва да изпитва финансови трудности и се налага щатът и обемът на производство да бъдат свити.
За последен път Серджо Пининфарина се появява пред публика през 2008 г., за да бъде включен в автомобилната зала на славата. Чест, с която няколко години по-рано посмъртно е удостоен и неговият баща Батист Фарина.
След продължително боледуване гениалният дизайнер умира в родния си град на 3 юли 2012 г. на 85-годишна възраст.
Част от най-добрите проектирани автомобили
Серджо Пининфарина винаги лично утвърждава дизайна на автомобилите, проектирани в неговото ателие. За времето, което той посвещава на работата си, компанията проектира много известни автомобили – Alfa Romeo Spider (1966), Cadillac Allante (1986), Bentley Azure (1996), Peugeot 406 Coupe (1996), Maserati Quattroporte (2004), както и моделите на Ferrari – 410 SA (1958), 250 GT (1961), 308 GTB (1975), Testarossa (1984), F40 (1987) и Enzo (2002)
Ferrari 365 P Pininfarina Speciale
Разбира се, в историята на компанията съществуват и автомобили, с чието създаване Серджо Пининфарина се заема лично. Първата от тях е Ferrari 365 P Pininfarina Speciale, която е и първата самостоятелна работа на дизайнера. Тази машина е построена върху шаси от болид, предназначен за „24-те часа на Льо Ман“. Освен с 4,4-литровия си V12 двигател с мощност 380 к.с. е известна и със средноразположения си волан и триместния си салон.
Fiat 124
Друга „самостоятелна работа“ на Серджо Пининфарина е кабриолетът Fiat 124 Spider, създаден на база умалена платформа от Fiat 124. За съжаление, машината, снабдена с 1,5-литров двигател с 96 к.с., не добива особена популярност. Въпреки това, през 1984 г. от Fiat се обръщат към ателието с молба да създадат осъвременена версия на този автомобил, който се появява под името Azzurra.
Alfa Romeo 164
Alfa Romeo 164 пък е първият автомобил на компанията, разработен с помощта на компютър. Това става през 1987 г. Вдъхновение за тази машина Серджо Пининфарина черпи от любимите си спортни ферарита. В резултат на това Alfa Romeo 164 притежава изключително добри аеродинамични характеристики.
Rolls-Royce Camargue от 1975 г
Pininfarina работи и с такива класически марки като Rolls-Royce. За тях дизайнерът създава модела Camargue от 1975 г. Машината притежава ред нехарактерни за марката нововъведения. Тя е първата произведена по метрична система на измерване, а не по английски стандарт. Освен това е снабдена с двузонов климатик, който поддържа различни температури в долната и горната част на салона.
Maserati Quattroporte
Седанът Maserati Quattroporte също минава през ателието на Серджо Пининфарина. Основал класата на спортните луксозни седани, той е произвеждан от 1963 г. до днес. Серджо взема участие в разработката на последните модели на машината. Тук е интересно да се спомене, че първият автомобил на Maserati, предназначен за пътищата, отворени за обществено ползване, също е разработен с помощта на Pininfarina. Това става през 1948 г. Дотогава италианската автомобилна компания произвежда само състезателни автомобили.
Посочените тук машини обхващат само малка част от работата на гениалния Серджо Пининфарина. Те обаче са достатъчни, за да покажат в общи линии мащабите, с които твори дизайнерът, записал завинаги името си в автомобилната история.