Ракетите на SpaceX, или какво да очакваме от Илън Мъск след Falcon Heavy?

Първото изстрелване на ракетата Falcon Heavy беше голям успех за компанията на Илън Мъск – SpaceX. Средното ядро на ракетата не успя да се приземи успешно и се разби в океана. Но иначе изстрелването беше отлично представяне на това какво може най-мощната ракета – да изстрелва в Космоса огромни товари. Какво още да очакваме от ракетите на SpaceX? Отговорът се състои от три части: по една за всяка ракета.

Да започнем, разбира се, с Falcon Heavy. Тя се състои от три Falcon 9, надеждни ракети, понастоящем носещи доходи на SpaceX. Също така миналата година Илън Мъск представи Big Falcon Rocket, или просто BFR. В близко бъдеще компанията ще трябва да балансира с първите две, докато BFR не е готова да излети.

Falcon Heavy

Следващото изстрелване на Falcon Heavy няма да бъде в близките 3 до 6 месеца, каза Илън Мъск – CEO на SpaceX. Полетите зависят от две неща: колко бързо компанията може да произведе централната част на ракетата и търсенето от клиентите. Външните ускорители се произвеждат лесно, защото са бустери Falcon 9 с прикрепени конуси. Централното ядро използва същите двигатели като Falcon 9, но останалата част от „металната тръба“ трябва да бъде ъпгрейдвана за всеки полет.

Така че, според Мъск, честотата на полетите на Falcon Heavy „зависи изцяло от скоростта на производството на корпуса на централното ядро“. Тъй като това е основният проблем, той допълва: „Наистина можем да произвеждаме много бързо още ракети Falcon Heavy. Каквото и да е търсенето, ще можем да му отговорим.“

Това търсене е трудно да се анализира в момента. Ракетата има няколко старта, насрочени за 2018 г. Единият товар е комуникационен сателит за Саудитска Арабия, а другият е тестов полет с товар за американските военни. Но Мъск смята, че ще има по няколко изстрелвания на година, имайки предвид успеха на първото.

„Най-хубавото при Falcon Heavy е, че се откри нова възможност за полезни товари – каза той. – Ракетата може да отнесе повече от два пъти по-тежки товари, отколкото всяка друга ракета в света. Вече зависи от клиентите какви товари ще искат да изпратят в Космоса. Тя може да „закара“ товари чак до Плутон и дори след него. Без да е необходимо да спира.“

Междувременно компанията ще работи и за отстраняването на проблема, който обрече кацането на централното ядро. Мъск каза, че планът е да могат да се възстановят „поне две от трите ядра“ на Falcon Heavy след всеки полет, въпреки че възстановяването на всичките три би било идеално. А SpaceX има добра представа за това, какво се е случило с кацането на основното ядро. Ракетата се нуждае от три от деветте си двигателя, за да кацне, а само единият се запалва. Това е проблемът, с който ще започнат.

При следващия полет на Falcon Heavy няма да бъдат използвани ракетите, които оцеляха при този полет. Двата странични бустера Falcon 9 ще бъдат пенсионирани, тъй като вече са летели и на собствени мисии. Затова на следващото изстрелване на Falcon Heavy ще бъдат използвани чисто нови централно ядро и два странични ускорителя.

Компанията обаче може да използва повторно металните части от горната част на всяка ракета, т.нар. решетъчни перки, които помагат за безопасното ѝ насочване към Земята. Мъск каза на пресконференцията след старта колко е щастлив, че могат да ги възстановят. Те отнемат много време за производство особено след като компанията започна да ги изважда от титан. „Тези острици на решетките, те са супер скъпи – каза той. – Това беше най-важното нещо, което трябва да се възстанови.“

Мъск допълни, че се надява първият полет на Falcon Heavy да вдъхнови конкуренцията. По думите му са похарчени 500 млн. долара собствени средства на компанията. Това са много пари, но в сравнение с милиардите, похарчени за други известни ракети, са доста малко. „Мисля, че това ще насърчи други държави и компании да „вдигнат“ поглед нагоре и да решат, че можем да направим по-големи и по-добри (ракети), което е страхотно“, каза той. „Искаме ново космическо състезание. Състезанията са вълнуващи.“

Big Falcon Rocket (BFR)

Изглежда, че плановете за Falcon Heavy са недостатъчни за амбициите на Мъск относно Марс. Миналата есен той обяви плановете си за BFR, огромна бустер ракета с космически кораб на върха. Предназначена е да превозва стотици хора до Луната или до Марс, но също така може да се използва за бързи полети около нашата планета.

Всички ресурси на SpaceX ще бъдат впрегнати в разработването на BFR. И евентуално един ден тя ще измести и Falcon Heavy, и Falcon 9. Миналата седмица във Флорида Мъск заяви, че компанията дори може да се откаже да вози хора на Falcon Heavy и да пренасочи усилията си към BFR.

SpaceX планира да изпрати хора в Космоса в космическия кораб „Дракон“, заедно с Falcon 9. Първоначалната идея беше да направи същото и с Falcon Heavy. Една от мисиите, които SpaceX планира, е да използва Falcon Heavy, за да изпрати двама платежоспособни туристи около Луната по-късно тази година. И очевидно компанията имаше за цел да използва Falcon Heavy, за да вземе астронавти на подобни пътувания.

Развитието на BFR върви толкова добре обаче, че компанията ще премести тези потенциални мисии към по-голямата ракета, каза по-рано тази седмица милиардерът изобретател. Това означава, че Falcon Heavy няма да се наложи да минава през бавния процес за получаване на одобрение на космически полет с хора.

Мъск каза също, че вярва, че SpaceX ще бъде готов да извърши тестове на космическия кораб BFR някъде през 2019 г. в новото (и недовършено) съоръжение на компанията в Браунсвил, щата Тексас. Това вероятно ще прилича на най-ранните тестове на ракетата Falcon 9, които са били обикновени полети на няколкостотин метра.

Мъск смята, че е „възможно“ SpaceX да извърши орбитален изпитателен полет на BFR за три до четири години. Това е близо до графика, който той обяви миналата есен, когато обяви съществуването на BFR. Но Мъск, който е известен с неспазването на срокове, призна, че някои от тези цели са „амбициозни“. И дори тестовете да са успешни, това все пак ще означава забавяне на целта на компанията да лети с туристи през тази година.

https://youtu.be/zqE-ultsWt0

Falcon 9 (и Дракон)

SpaceX е бизнес и трябва да печели пари. Компанията прави това с ракетата си Falcon 9, която стартира 18 успешни мисии през 2017 г. – най-използваната до момента от ракетите на SpaceX. Стартовият календар на компанията за 2018 г. е още по-амбициозен.

Много от тези стартирания ще изпратят сателити или МКС товари в Космоса. Най-внимателно наблюдаваните обаче ще бъдат онези, които се отнасят до пренасочването на астронавтите на НАСА към Международната космическа станция. Първо, компанията ще лети с демонстрационна мисия, използвайки Falcon 9 и празна версия на космическия кораб „Дракон“, превозващ хора. Това очакваме да се случи някъде в средата на годината.

Ако този тест върви добре, астронавтите на НАСА могат да полетят в Космоса в космически кораб „Дракон“ на борда на Falcon 9 до края на годината. Но също така е вероятно мисията на екипажа да бъде забавена. Неотдавнашен доклад от GAO твърди, че SpaceX няма да бъде сертифицирана да лети с астронавтите на НАСА до края на 2019 г. поради опасения за безопасността.

Компанията използва една от ракетите на SpaceX, а именно Falcon 9 в продължение на почти осем години. През това време направи доста подобрения по нея, като повече от два пъти е увеличила капацитета, който може да доведе до орбита. През 2018 г. ще видим окончателната версия на Falcon 9 – известна като Block 5 – с почти тройно по-голяма сила от оригиналната версия. Той ще се използва и за астронавтските мисии. Мъск каза, че трябва да очакваме първия полет на Block 5 много скоро.

Ракетите на SpaceX – какво още да очакваме?

SpaceX има редица амбициозни цели през следващите няколко години. Компанията планира да увеличи броя на ракетните изстрелвания, които вече са повече от едно месечно; да започне да превозва хора до МКС и около Луната; и да завърши разработването и тестването на BFR, което ще подготви пътя на компанията за постигане целта на Илън Мъск да колонизира Марс. Това е доста, но все още не представя цялата картина.

На първо място, SpaceX все още трябва да покаже много повече от собствената си работа, когато става дума за плановете на компанията за Луната и Марс. Освен няколко хубави изображения на лунни и марсиански пейзажи, все още нямаме конкретни подробности за това, как Мъск вярва, че може да изгради тези човешки хабитати. Той често е избягвал и един от най-важните въпроси: как възнамерява да задържи хората живи по време на продължителен полет, където радиацията е проблем. И най-важното – все още не е съвсем ясно как ще финансира цялото усилие.

Също така не е ясно как скорошната политическа промяна в Америка може да промени някой от тези планове. Мъск все още казва, че крайната му цел е да превърне хората в междупланетни видове. Но Доналд Тръмп неотдавна подписа (неясна) директива за политиката с фокус върху Луната. Както Тръмп, така и неговият вицепрезидент Майк Пенън поздравиха Мъск в Twitter след успеха на Falcon Heavy, а Мъск бързо им благодари. SpaceX дължи своя успех на НАСА, която е клиент на компанията от самото начало. И очевидно се надяват, че това в скоро време няма да се промени.

Ако едно нещо е сигурно за това какво да очакваме от SpaceX, то е, че някои (или може би всички) от тези планове ще се променят – поне малко. Не само, че Илън Мъск е известен със забавяне и пропуснати срокове, но често променя изцяло плановете си. Резултатите от този процес обаче често могат да бъдат нещо грандиозно. Само можем да чакаме какво още ще видим от ракетите на SpaceX!

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Ивелина Георгиева

No matter how far you run, you can never truly escape, everything catches up to you at the end and when it does, it usually kicks your ass.