Microsoft привлече вниманието на конференцията E3 тази седмица. Компанията оправда (повечето) очаквания, които бяха отправени към една от трите големи имена на конзолния пазар. Това внимание не бе привлечено от нови, ексклузивни заглавия или от брандинга на новата им конзола Xbox One X. Всъщност Microsoft привлякоха повече внимание с това, което пропуснаха да кажат. Това бе погледът и плановете им за виртуалната реалност при конзолите.
Съдържание
Конзолата Xbox One X
Липсата на възможност за виртуална реалност не би трябвало да изненадва широката публика. Това е така отчасти заради изявлението на Microsoft преди няколко дена. В него компанията съобщи, че няма да се гмурва в „миксираната реалност“. Microsoft използват този термин за своите начинания във виртуалната и смесена реалност. От друга гледна точка, това е очаквано поради една простичка истина. Конзолната виртуална реалност просто все още не е достатъчно добра, за да бъде желана от широката публика. Когато и ако изобщо стане готова за това, Xbox One X ще бъде в готовност, за да я поддържа.
Миналата година Sony пусна Playstation VR на пазара. Шлемът за виртуална реалност видя бял свят през октомври и бе приет добре. Всъщност шлемът е доста добър и получи позитивен отклик от потребителите. Не може да се сравни с HTC Vive или Oculus Rift, но все пак заема средните позиции между висококачествените шлемове и тези, предназначени за телефони, предлагани от Samsung и Google.
Защо не видяхме нищо за виртуална реалност?
Макар Playstation VR да пожъна сравнително добър успех, продуктът и неговите продажби показаха, че единствено малка част от пазара биха били готови да се оборудват с подобна джаджа. Sony са продали повече от милион Playstation VR устройства от миналия октомври насам. Това звучи доста успешно, но сравнено с 55 милиона продадени конзоли, виждаме, че завзема под два процента от потенциалния си пазар.
Всичко това няма за цел да покажем колко е зле продуктът на Sony. Напротив! Това е просто показателно за това колко потенциал има в този пазар, който все още не е използван.
Microsoft имат основателни причини да забавят шлемовете си за конзоли
Ако се питате защо, не сте единствени! Една от причините е цената – за повечето потребители насладата от виртуална реалност е доста солена. Цената от около 800 лева е съизмерима с конзолата PS4 Pro. Друга значима пречка засега е нуждата от кабел между шлема и конзолата. За сега производителите не са измислили начин да доставят добро преживяване до шлема без наличието на твърда връзка. Тези, които са имали шанс да изпробват подобни устройства познават неудобствата от подобни кабели.
„Мисля, че е доста проблемно да имаш телевизор на другия край на стаята и висящи кабели от него.“ -коментира пред BBC Фил Спенсър, оглавяващ Xbox. „Когато правя същото нещо на настолния ми компютър, все пак се намирам значително по-близо до машината и това не представлява такова неудобство.“
Като се замислим, в това има доста логика. Шансът съквартирантът или член на семейството ви да се препъне или да събори нещо с тези кабели е значително по-голям при конзолите, отколкото при настолните компютри именно заради дължината на кабела.
И все пак има надежда
Все пак, трябва да изясним нещо. Макар Microsoft да не обърна внимание на виртуалната реалност по време на E3, това не значи, че Xbox One X не е способна да достави подобно изживяване. Тази конзола спокойно може да предложи истинско 4K и HRD изживяване при гейминга благодарение на мощния си процесор. Въпрос на време и оптимизация е да видим това нещо на пазара.
„Реално, когато игрите за виртуална реалност и други подобни апликации се появят на Xbox платформата, това ще се случи на Xbox One X и на компютри с Windows 10.“ – коментира Луис Уард, аналист в IDC. „Няма логика компанията да го обявява все още, защото подобно нещо би отприщило истинска буря от негативни коментари.“ Подобни коментари биха дошли именно от потребители с Xbox One S, които вероятно няма да имат възможност да ползват новите джаджи за виртуална реалност.
Къде сме сега и какво да очакваме?
Междувременно, Microsoft коментира, че интересите на компанията относно виртуалната реалност са другаде. „Смятаме, че за момента настолните компютри с Windows 10 са най-добрата платформа за миксирана реалност. Това се дължи на огромната екосистема и голям брой потребители, към които могат да се насочат продуктите на програмистите. Също така Windows предлага повече възможности за потребителите.“, съобщи компанията в изявление. „Затова основният ни фокус в момента е да разработим успешно миксираната реалност за Windows.“
Като цяло Microsoft остави виртуалната реалност извън сцената си на E3. Компанията не изпусна много с това си действие. Xbox One X ще бъде готова, ако и когато виртуалната реалност бъде готова за конзолите. Междувременно засега компанията измества фокуса си към настолните компютри.