Дългоочакваното продължение на култовата екшън поредица вече е тук ! Призракът на Спарта се завръща с нова порция божествен пердах, предназначен за скандинавските му съседи. God of War не е просто продължение на сагата за древногръцкия убиец на богове, а едно изцяло ново начало за нея.
Съдържание
Ново начало
God of War започва показвайки ни Кратос в една нова светлина. Първоначално от кръвожадния бог на войната, с който сме свикнали, няма и следа. В опит да загърби мрачното си минало, той се е преместил в Мидгард и е създал семейство със смъртна жена, от която има син на име Атреас (Атрей). По необясними причини, тя е починала, като последното й желание е било да разпръснат тленните й останки от най-високия връх в Мидгард. Така двамата се отправят на едно дълго, изпълнено с множество препятствия, приключение.
A New God of War
От самото начало става ясно, че в сърцевината си това е една съкрушителна история за отношенията между баща и син. За разлика от клиширания образ на коравосърдечния, безчувствен супергерой, който е характерен за повечето съвременни игри, личността на Кратос е многопластова. Зад маската на сериозния, взискателен баща, се крие един загрижен родител, който би направил всичко за сина си. Най-добрата илюстрация на това бе един от моментите, в които Атреас сгреши и Кратос колебливо протегна ръка за да го потупа по рамото, само за да я отмести в последния момент. Всеки един съвет на Кратос е опит да предпази сина си от собствените си грешки. Тези съвети са пропити от горчивите поуки на миналото, което той е оставил зад гърба си. В резултат на това, личността му придобива допълнителна дълбочина, нехарактерна за миналите части.
Динамиката в отношенията баща-син, също е развита по великолепен начин, като нито за един миг не поставя под въпрос автентичността в отношенията между двамата герои. На всяка стъпка от приключението, Кратос наставлява Атреас, като един истински баща. Той не пропуска да смъмри момчето за всяка грешка, която то допуска, като за това винаги има логична причина. Същевременно, младото момче се възхищава на неговите геройски подвизи и се опитва да му подражава. Въздействието на историята в God of War се подсилва и от невероятното изпълнение на Christopher Judge (Кратос) и Sunny Sulijc (Атреас), както и на останалата част от актъорите.
Сам войнът не е войн
Поддържащите герои и злодея в играта също са изградени комплексно, като мотивите зад поведението им винаги са интригуващи. В това число спада и един от най-запомнящите се поддържащи герои от последните години – Мимир. Той се присъединява към приключението Ви на един по-късен етап, но ролята му е наистина запомняща се. Познат още като „най-интелигентното същество в деветте свята“ той запознава Кратос и Атреас със скандинавската митология, разказвайки им истории от първо лице. Това е един успешен похват, който създава усещането, че героите в играта са истински личности, чиито живот се простира извън случващото се в нея. Така например, доста често преди да срещнете определен герой, вече имате изградена представа за него, базирана на това, което вече сте чули.
Друга отличителна характеристика на God of War, е начинът по който са заснети кът-сцените. Цялата игра е заснета в един непрекъснат кадър, изцяло от перспективата на Кратос. В комбинация с невероятният сценарий и саундтрак, това превръща God of War в едно спиращо дъха преживяване. По отношение на начина, по който е поднесена историята, това е една наистина неповторима игра, която вдига летвата за всяко сингъл-плейър заглавие фокусирано върху историята.
Геймплей
За разлика от останалите части, в които камерата показваше Кратос от панорамна перспектива, сега изгледът е изцяло от трето лице. Това подсилва усещането за мощта на древногръцкия бог, като Ви вкарва директно на бойното поле. Същевременно се увеличава и риска от понасяне на поражения, тъй като голяма част от противниците остават отвъд полезрението на камерата. Този подход гарантира тръпката във всяка битка, особено срещу повече или по-силни противници.
Out With The Old In With The New
Като основно оръжие в играта, енигматичните Остриета на хаоса (chaos blades) отстъпват мястото си на Левиатанът – руническа брадва създадена за съпругата на Кратос. Новото оръжие в арсенала на Кратос е многофункционално, като едно от най-значимите му способности е завръщането в ръцете на Кратос след като бъде хвърлено на далечно разстояние. Тази функция на брадвата често влиза в употреба при решаване на многобройните пъзели в играта.
Това далеч обаче не е единствената й способност. Тя може да бъде оборудвана с до две допълнителни рунически атаки. Тези атаки могат да бъдат получени като награди на определени етапи от играта, да бъдат закупени или да бъдат открити в ковчезите пръснати из света. Те нанасят т.нар. runic damage, който може да бъде увеличаван с ъпгрейдването им или с увеличаването на runic параметъра на Кратос. Руническите атаки на практика изпълняват ролята на стандартните умения в една ролева игра. Съгласно това, те имат период на „охлаждане“ (cooldown) , който може да бъде намалян с увеличаването на cooldown параметъра.
Гъвкав стил на игра
В допълнение към това, Левиатанът може да бъде ъпгрейдван и посредством точките опит в играта (xp points). Това позволява отключването на нови умения и подобрения за брадвата, отделно от гореспоменатите рунически атаки. За да бъдат отключени, освен необходимите точки опит, Левиатанът трябва да бъде вдигнат до определено ниво. Това на практика обособява пет нива на атаки, кореспондиращи на нивото на брадвата.
Разнообразието в атаките и развитието на брадвата, предоставят възможност за гъвкавост в стила на игра. Така например, може да изберете две АОЕ рунически атаки и да сеете моментална разруха срещу по-слаби и многобройни противници. Вместо това може да използвате две концентрирани рунически атаки срещу противниците с повече кръв и броня. Ако пък инвестирате повече точки в параметрите runic и cooldown, може да превърнете Кратос в полу-маг, който разчита на рунически атаки с малък период на охлаждане. В случай, че този стил не Ви допада, бихте могли да инвестирате повече точки в параметрите за сила и защита, които увеличават пораженията, които нанасяте и намаляват тези, които нанасят върху вас.
Други оръжия
Освен Левиатана, Кратос може да използва щит и да се бие с голи ръце. Щетите, които нанася с тях са по-малки сравнение с тези от брадвата. За сметка на това, те запълват метъра за зашеметяване много по-бързо от брадвата. Когато това се случи, Кратос зверски разкъсва враговете си на парчета. След като достатъчно врагове станат жертви на безмилостния му гняв, той може да навлезе в състояние на спартанска ярост (spartan rage), в което става неуязвим и регенерира кръвта си с всеки нанесен удар.
Освен за блокиране на вражески атаки, щитът може да бъде използван за разбиването на нечии гард, зашеметяване и нанасяне на щети. Щитът и ръкопашният бой също разполагат с възможност за развитие и отключване на нови умения.
Boi
Приятно допълнение към всички останали бойни механики, е възможността да командвате Атреас, или по-точно да насочвате посоката в която да стреля. Играта често Ви напомня това с реплики от страна на момчето, че е готово за стрелба или че може да Ви помогне в следващата битка. Лъкът на Атреас също може да бъде развиван допълнително, като в случая важи правилото за брадвата. Той може да бъде оборудван с една специална руническа атака, която обикновено идва под формата на духовно животно.
Освен с лък, Атреас си борави и с кама. Ръкопашните му умения обаче далеч не са толкова добри колкото тези с лъка. Те главно се свеждат до леки удари и душене, което поставя противниците на Кратос в уязвимо състояние.
Спартанец в лъскави доспехи
Освен с възможността за развитие на гореспоменатите оръжия, God of War разполага и с богат набор от брони, които влияят върху различните параметри на Кратос. Параметрите в играта са общо шест на брой – сила, защита, руническа сила, охлаждане, жизненост и късмет. За първите четири вече стана въпрос, колкото до жизнеността (vitality) и късмета (luck), първият влияе на количеството кръв с което разполагате, а вторият определя шанса според, който противниците ви пускат определени предмети. Тази система позволява използването на индивидуален стил на игра и нагаждането му според обстоятелствата.
Света на God of War
Света в God of War e съставен от девет паралелни вселени, пет от които са достъпни за Кратос. Всяка от вселените е огледален образ на Мидгард, притежаващ специфични особености. Достъпът до тези вселени става след придобиването на специален шифър, който позволява на Кратос да пътува между тях. Това на практика обособява един отворен свят, с четири отделни, по-малки светове.
Всяко ниво в играта е изпълнено с интересни пъзели, които са пълни изненади и награди, за тези, които дръзнат да се отклонят от добре познатата пътека. Част от тях са недостъпни за решаване в дадения момент на игра, поради липсата на специален вид муниции или умение. Този подход насърчава връщането към тях по-късно в играта и създава усещането за кохерентност на света.
Под въздействието на определени събития, на няколко етапа от играта Мидгард се променя и предоставя достъп до нови зони за изследване. Това допълнително подсилва любопитството към света и изпълняването на странични дейности. Всеки отворен сандък, изпълнена услуга или решен пъзел, крият възможност за откриване на легендарен предмет или камък. По този начин, вниманието Ви непрекъснато бива привлечено от странични дейности, които са също толкова интересни, колкото и основното приключение. Нещо, което все по-рядко се среща в съвременните игри.
God of War е едно вълнуващо приключение, което преобразява поредицата до неузнаваемост. Трогателната й история е един блестящ пример за силата на повествованието във видео игрите, който доказва, че сингъл плейър игрите са далеч от предвещаната им смърт.