В предишната статия, посветена на историята на Dungeons & Dragons, се запознахме с прохождането на „Подземията и драконите“ в градчето Лейк Жинейва през средата на 70-те години в Средния запад, САЩ. Разбрахме, че авторите на играта са двама американци – Гари Гайгакс и Дейв Ърнесон, а компанията продуцент на играта се нарича TSR Hobbies. Колкото до акронима TSR, той идва от фразата Tactical Studies Rules.
На български Tactical Studies Rules би могло да се преведе и като тактически изучавани правила. Това обаче съвсем точно се вписва в културата на играта, тъй като онова, което реално компанията предлагала, било кутии с книжки, които включвали именно правила за играчите и водещите. Но да се върнем към предишната статия, която хронологично приключи до 1980 г. През тази година D&D бележи невероятен успех, лансирайки на пазара новата си „втора“ ревизия с единствен автор Гари Гайгакс – Advanced Dungeons & Dragons.
Това е и времето, когато играта става толкова популярна, че медиите я обявяват за много опасна и истински култ за промиване на мозъците на младите американци. Фактически стигнахме до там, че TSR се разраства и вече има свой клон и филиал за игри чак в далечен Лондон, Обединеното кралство. Но какво се случва по-нататък? Дали играта бива заклеймена, или все пак успява да се наложи като предпочитан продукт сред геймърите? Какво ново още излиза на пазара? Всичко това ще научите във втора част на статията за историята на Dungeons & Dragons!
Съдържание
Вече сме в самото начало на 80-те години и D&D е във вихъра на своя успех!
През 1981 г. играта отбелязва нов скок и ръст в продажбите си. Вече е станало традиция в почти всяко американско семейство да се играе на D&D, обикновено вечер, когато всички са си вкъщи и на масата. Колкото до новите продукти на компанията, от TSR пускат хитовата си D&D ревизия Basic Set (играта, която е едновременно и на Гари, и на Дейв). Този Basic Set се сдобива с официалното си продължение, наречено Expert Set. В него фокусът на играта логично се измества от подземията към повърхността и в новите правила вече се акцентира върху начини за работа в града, пътешествия по континента, wilderness приключения и други.
Лансира се и новият приключенски модул The Isle of Dread („Островът на страха“). Самият модул пък е интродукция на най-новия фентъзи сетинг (свят) World of Mystara, чийто автор този път обаче не е Гари Гайгакс. Новият сетинг е продукт на младия екип от дизайнери, наети специално за проекта от компанията TSR. Единият от тях, Дейвид „Зеб“ Кук, в края на 80-те става главен дизайнер на Advanced Dungeons & Dragons 2-ро издание (по онова време той тъкмо е прохождал в игрите). Сетингът бележи успех и дълго време се е водил официален D&D свят.
В Обединеното кралство също се твори с всичка сила и там пускат техен официален наръчник с чудовища за AD&D, който заплашително се зове The Fiend Folio („Дяволската книга“). Нейни автори са двама британци – Иън Ливингстън и Стийв Джаксън. Една година по-късно, от Нотингам, те сами ще стартират най-успешния проект за книги-игри на всички времена – поредицата Fighting Fantasy (преведена и позната у нас, в България, и като „Битки безброй“). В онези години двамата млади дизайнери са луди по D&D и чрез тях в Англия започва да се издава списанието White Dwarf („Бяло джудже“), посветено изцяло на ролевите игри. По-късно то ще се превърне в официален орган на „Работилницата за игри“ (Games Workshop) и по-специално на най-новата и строго тактическа игра Warhammer („Боен чук“), която е изцяло Made in UK.
Колкото до САЩ, там също се създава ново списание, наречено Polyhedron („Многостен“), което пък става орган на новосъздадената The Role Playing Game Association (RPGA). Тази нова асоциация за ролеви игри цели да обедини всички геймъри на тези игри по целия свят, или поне в онези държави, в които се предлагат продуктите на компанията. Разбира се, тук отново става дума за западните държави. По онова време Източна Европа е била зад Желязната завеса и отвъд Берлинската стена. Ето защо нищо, свързано с тези „ролеви активности“, не е било известно у нас или в страните от Съветския блок, за жалост…
През 1982 г. от TSR пускат първия си компютърен видео продукт, базиран на настолната бордова игра Dungeon! за компютърната система Apple II. Дали ще последват още компютърни и видео игри?!
През същата 1982 г. Стивън Спилбърг чрез Universal пуска филма E. T. („Извънземното„) и целият геймърски свят е изумен – в самото начало на филма група деца играят D&D! Пленителната приказка за тромавия пришълец не просто трогва всички хора по света, в цялата история на киното това вероятно е и първият голям филм, в който се лансират… ролевите игри. Специално издирихме за вас архивни кадри с играта от филма и можете да ги видите тук.
Но изненадите от Холивуд, свързани с ролевите игри, не свършват с „Извънземното“ през 1982 г. Малко преди новата година, през декември, по щатските телевизии излиза телевизионният филм Mazes and Monsters („Лабиринти и чудовища“). В главната роля е самият Том Ханкс (да, по онова време доста по-млад), а сюжетът се върти около група младежи, които се запознават, докато играят на ролеви игри. Том Ханкс обаче не е водещ – в играта във филма той разиграва човек свещеник. Интригата на филма е, че единият от играчите се побърква, и този играч е именно героят на Том Ханкс. В края на филма ще видим и култовата сцена, в която Том е застанал на покрива на вече разрушения Световен търговски център в Ню Йорк (през 80-те) и иска да скочи от там с магията си за летене! Цялото това откачено, шизофренично и много неочаквано видео е тук:
Ролеви игри за милиони!
В началото на 1983 г. TSR вече е много стабилна финансова компания с приходи от милиони долари. При това, забележете, само от продажба на правила, приключения и аксесоари за игра!
След като вече не е просто някаква си там компания за игри, а НАЙ-ГОЛЯМАТА компания за игри в света, тя променя името си – TSR, Inc (съкратено от Incorporated), и включва голям брой инвеститори. Пътят пред компанията бил открит и от тук нататък се очаквало, че тя ще расте все повече и повече. Неин официален дистрибутор (за САЩ) става не кой да е, а друга голяма компания за книги – Random House, зад която стоят най-големите издатели от Penguin Books. Все пак, за книгите, предвидени за продажба в Европа и конкретно във Великобритания, работи лондонският клон – TSR, Ltd.
Успехът на AD&D на Гари Гайгакс продължава да расте – излиза AD&D Monster Manual II. Но Дейв Ърнесон все пак не е напълно забравен, Basic D&D и Expert Set са напълно ревизирани, а водещи американски художници като Лари Елмор и Джеф Ийзли се заемат с арт оформлението на новите D&D книги. Сега вече кориците на TSR наистина изглеждали впечатляващо. Eдна от тези корици може да се види в сериала Stranger Things (от 2016 г.), който всъщност се развива именно по онова време – през лятото на 1983 година. По-долу ви предлагаме да видите сцена от филма, в която героите играят D&D:
https://www.youtube.com/watch?v=SR7WKhYmIVE&t=59s
Холивуд обаче продължава да ни изумява, тъй като само една година след „E. T.“ и филма с Том Ханкс, всяка събота сутрин по U. S. телевизията започва да се излъчва новият D&D Cartoon!
Тази нова анимационна серия (всеки епизод е с продължителност 20 – 25 минути) се задържа цели 3 години на екран (от общо 3 сезона – до 1985 г.). Фентъзи филмчето с ролеви мотиви е рожба на най-новата компания Dungeons & Dragons Entertainment. Става дума за нов филиал на TSR, Inc, заради който Гари Гайгакс напуска Лейк Жинейва и заживява известно време в една вила с басейн, в близост до Лос Анджелис, Калифорния. Зли езици говорят, че в тази вила, освен игри на D&D, Гари е правил разгулни партита, включващи жени на повикване и кокаин. Така или иначе, целта на Гари не е била да отиде там, за да се друса, а да установи контакти в Холивуд, каквито накрая наистина успява да направи.
Новата анимация става супер хит сред американчетата и тъй като тя се излъчвала само в събота сутрин, всички деца геймъри – след като изглеждали новия епизод – се хвърляли да играят D&D през целия уикенд. И, о, чудо! Настоящата анимация е била излъчвана и у нас, в ефира на bTV, но през седмицата и – едва ли не чак 20 години след нейното излъчване в САЩ (вероятно през 2002 – 2003 г. в България). Отново сме ви избрали един клип от видеоархива, за да може да се насладите на филма:
В началото на 1984 г. Dungeons & Dragons вече е била световен хит, като е била преведена за пръв път и на чуж език – на френски! Заявките за лицензиране на чужди езици заваляват една след друга и съвсем скоро (през следващите няколко години!) за драконите и подземията вече са съществували преводи на датски, финландски, немски, еврейски, италиански, японски, корейски, норвежки, шведски и испански. За жалост, нямало превод на български, както и на руски, чешки и полски, което е логично с оглед на западното влияние в играта. Тукашните комунисти са умеели всичко друго, но все пак нищо от капиталистическия западен гейминг.
Между нас казано, тукашните комунисти не просто не са умеели да играят настолни и ролеви игри, камо ли D&D. Не, тукашните комунисти са били изобщо извън тази култура и реално са „проспали” целия прогрес и поход на тези игри. С други думи, през онези години хората у нас са садили картофи и най-много да са играли на шах и карти. Всичко, за което си говорим в тази статия, у нас (и изобщо в целия Съветски блок) не просто не се е случило, а никой дори не му е дал глас да се случи или разчуе.
Но да се върнем на драконите. Също през 1984 г. TSR, Inc отбелязва своя 10-годишен юбилей, като по този повод от TSR пускат нова и луксозна кутия с целия ревизиран Basic Set (не AD&D!), който обаче е допълнен с новия Companion Set. В него вече имало правила как водещият и играчите да си направят не просто игра на D&D, а нови методи на обучение при създаването на ЦЕЛИ КАМПАНИИ! В голямата кутия, освен основните книги с ръководства, е имало приложени и приключенски модули, дневници за попълване, вкл. фигурки на герои и зарчета. Истински подарък за всички D&D ценители, а?
За TSR 1984 г. e забележителна и с още нещо: след две години разработка (започнала още през средата на 1982 г.), от компанията пускат първата си официална новела (къс роман) в света на Dragonlance. Той е известен и издаден у нас (след 2000 г.) и се води 1-ва част от „Хрониките на Драконовото копие: Дракони на есенния здрач“. Авторите на творбата са Маргарет Вайс и Трейси Хикман, които по-късно ще създадат и вампирския D&D свят Ravenloft. Но тази тяхна книга за дракони и магии чупи всякакви рекорди по продажби. След нейното публикуване, изведнъж TSR, Inc се оказват на челното първо място в класацията за най-голямо издателство на фентъзи и фантастика в САЩ!
Книгите от серията за „Драконовото копие“ са преведени на български и са качени в Читанка за безплатно четене от фенове! Насладете им се: https://chitanka.info/person/margaret-weis
Годинките си текат, а ние с вас едва сега навлизаме в средата на 80-те! Какво ли ще последва?
Гари Гайгакс запретва неуморно ръкави! През 1985 г. той създава две забележителни творби: AD&D Unearthed Arcana (ръководство за неземна магия с нови герои и умения в света на играта), а също така написва най-новия си фентъзи модул с мега-ултра подземие, който той кръщава The Temple of Elemental Evil („Храмът на Елементалното зло“). Този храм се намира някъде в света на Гари Greyhawk, а ръководството тук е придружено от безброй карти на подземия, подземни стаи, тайни олтари, прикрити богове и скрити капани. По това приключение през 2003 г. (или 18 години по-късно) небезизвестните Troika Games ще направят успешната видео компютърна игра със същото име и базирана на модула на Гари от 1985-а. Именно този модул ще се окаже и последната D&D разработка на Гайгакс.
В края на същата година и без негово знание, той бива принуден да продаде всичките си акции и дялове от личната си компания на нов собственик, който става и едноличен собственик на TSR, Inc. В началото на 1986 г. прословутият Гари Гайгакс и „баща на D&D“ (да, същото се случва и с бедния Дейв Ърнесон!) е официално остранен от компанията и по закон – той нямал право да издава повече книги, сетинги и приключения с марката на Dungeons & Dragons. Ето защо Гари започва да пише свои независими ролеви системи и – чак до 2000 г. – той фактически повече нямал нищо общо с D&D…
Междувременно, TSR и D&D, те продължават да процъфтяват и без Гари. Компанията вече е монополист на пазара с изключителен пазарен дял за акционерите и партньорите си. Помните ли фестивала за игри Gen Con? През 1985 г. той отново се мести на друго място и остава в щата Милуоки до 2002 г.
В началото на 1986 г. компанията TSR вече има нов собственик – жена на име Лорейн Уилямс. Тя гордо твърди, че никога досега не е играла Dungeons & Dragons, но пък държи империя за милиони!
След като през изминалата година от TSR успяха да уволнят самия Гари Гайгакс, компанията няма как да си позволи да стои на старите лаври на Гари. Новият дизайнер, назначен от мис Лорейн, е познатият ни от света на Mystara Дейвид „Зеб“ Кук, който предлага една тотално нова и втора ревизия на AD&D. Идеята е тя изцяло да преработи труда на Гари и всъщност да няма нищо общо с неговия оригинален текст. Колкото до Basic версията на Гари и Дейв, за нея е взето решение лека-полека да спре да се поддържа и де факто през следващите години да се заиграе само AD&D 2-ро издание. Решението е взето и се създава нов екип към проекта, където „Зеб“ Кук е главният дизайнер на мястото на Гари.
Дейвид Кук е дизайнер от старата школа (започнал е свои разработки още в края на 70-те) и чудесно познава навиците за игра на феновете. Той е и автор на доста популярната книга AD&D Oriental Adventures (ръководство за игра с нинджи и самураи в света на D&D), откъдето черпи идеи и за новата си втора AD&D ревизия. Работата по това ново издание започва и то бива предвидено за края на 1989-а!
Колкото до TSR, Inc, новите им продукти тепърва предстоят. През същата година (1986 г.) започва да излиза (два пъти в месеца) новото и луксозно списание, но само за водещи и разказвачи – DUNGEON®. Новото списание, заедно със старото DRAGON®, очертава желаната от новия собственик на TSR линия – периодика, насочена както към играчите, така и само към водещи. В новото списание за тъмници започват активно да се публикуват нови (и написани от самите читатели!) приключения и модули. Тези приключения били и доста кратки.
Реално в едно списание е имало общо 2 – 3 модула, а на останалите страници е имало съвети за Dungeon Master-ите, писма от читатели, реклами на магазини за ролеви игри, или изобщо статии за най-новите продукти на компанията. Забележете, че е имало и чужда реклама на други (не-D&D издатели и на техни не-D&D продукти). Въпросът е бил и да се печели нещо.
И тук, на страниците на двете списания, изгрява една нова дизайнерска звезда – канадският писател и автор на игри Ед Грийнууд. В началото той започва да пише кратки читателски писма и коментари до TSR, а после се осмелява да предложи и свои приключения. Оказва се, че този канадец наистина разбирал от ролеви игри и имал свой D&D свят, на който от години играел с приятели. Надушили златната жилка на гения, от TSR дават зелена светлина на проектите на Грийнууд.
През 1987 г. излиза официално най-новият AD&D сетинг и свят, който в следващите 20 години (и изобщо до днес) става МЕГА ПОПУЛЯРЕН – говорим не за друго, а за СВЕТА на Forgotten Realms! Да, досетихте се, за СВЕТА НА Dungeons & Dragons, по който има най-много написани приключения, модули, романи, аксесоари и забележете – м-н-о-ж-е-с-т-в-о компютърни игри! Всичко това започва именно тогава, през 1987 г., в издателството на TSR, които публикуват една луксозна кутия, която описва идеите на Ед.
Възходът на „Забравените царства“ на Ед Грийнууд набира все повече последователи и играчи, както и водещи, които начаса забравят за втръсналите светове на Гари и вече започват да играят масово из света на Sword Coast. Манията обаче се отприщва с пълна сила, когато през 1988 г. софтуерната компания Strategic Simulations Incorporated (SSI) купува лиценза за правата по света на Forgotten Realms и AD&D. Компанията не просто купува лиценза за най-продаваната ролева система в света, не! Компанията наема най-добрите програмисти и играчи на D&D от цяла Америка, за да създадат техен собствен (на SSI) гейм-енджин, който се използва в замислена от дизайнерите на SSI серия от компютърни D&D игри. Става дума за така наречения Gold Box енджин!
Сделката между TSR, Inc и SSI е факт и първата в света игра за персонален компютър излиза на пазара в Щатите. Днес тя е известна като истинска класика за феновете – Pool of Radiance. През 2001 г. (и цели 13 години след оригинала) компанията Ubisoft пусна своя версия под новото заглавие Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor. Оригиналът от 1988 г. обаче е изключително топло приет от феновете и дискетите за играта (по онова време компютърните игри са се зареждали от флопи дискети!) са се продавали като топъл хляб по хоби сторовете. Настъпва нова епоха за всички D&D играчи и водещи – време, в което игрите вече могат да се играят и от екрана вкъщи!
Очаквайте част 3 от вълнуващата история на Тъмници и Дракони!