История на автомобилите

Автомобилите, които създадоха великите марки – част 1

Как започва всичко в историята на автомобилите

Всяко начало е трудно и изпълнено с неувереност начинание, без което обаче не започва нито едно велико дело. Така е при хората, така е и при автомобилите. Създаването на ново превозно средство, особено когато нужният опит тепърва предстои да бъде натрупан, е скок в неизвестното. Но благодарение на него, днес се возим в сигурните машини на доказали се във времето марки. Как обаче започва всичко?

A1
Изображение: Daimler.com

Mercedes 35 h.p. (1901)

Лидерът в автомобилния бранш започва историята си преди повече от век с машина, разработена от Вилхем Майбах и Паул Даймлер. Поръчана е от австрийския предприемач Емил Йелинек и е кръстена на неговата многообична дъщеря – Мерцедес. Завидните спортни и търговски успехи, които постига притежаващият едва 35 к.с. автомобил, впоследствие налагат името „Mercedes” като нарицателно за всички модели произведени от компанията Daimler Motoren Gesellschaft.

A2-resized
Изображение: Wikimedia Commons

Renault Voiturette Type A (1898)

Семейният бизнес с производство на копчета въобще не допадал на Луи Рено. Той се интересува от автомобили и това е мечтата на живота му. Ето защо в малката си работилнича сам построява една невзрачна машинка. С колесна база от едва 1,1 м тя напълно заслужава прякора си „каручка“. Всъщност се оказва, че с 1-цилиндровият си двигател DeDion „каручката“ не вози никак лошо. През 1899 г. машината е показана на Парижкия автосалон. Простата ѝ, но ефективна конструкция веднага я превръща в звезда, а Луи Рено отведнъж получава поръчка за производството на 60 подобни автомобила.

Изображение: Wikimedia Commons

Opel Lutzmann (1899)

През 1899 г. се случва още едно знаково за автомобилния свят събитие. На прага на XX век семейство Опел решава да разнообрази бизнеса си с шевни машини, като се насочи към четириколесните превозни средства. Работата по създаването на първото такова е възложена на Фридрих Луцман – инженер, работещ с Daimler и Benz. Разработената от него машина с 1,5-литров двигател обаче не спечелва доверието на клиентите. През първата година са продадени едва 11 бройки, а през следващата – по-малко от 30. Договорът на Луцман с Opel e прекратен, а компанията се заема с разработката на собствена и далеч по-успешна машина.

A4
Изображение: Wikimedia Commons

Peugeot Type 2 (1890)

Забавно, но първият автомобил на Peugeot е с номер „2“, вместо „1“. Наистина, преди него съществува машина обозначена като „Type 1”, но тя е с парен двигател и дело на французина Леон Серпол. „Type 2” обаче е друга мая. Появява се 4 години след парния си събрат и вече е снабден с истински двигател с вътрешно горене. По същество обаче този автомобил все още не е чисто Peugeot защото представлява лицензна версия на Daimler със също така лицензен двигател на Panhard & Levassor.

A5
Изображение: Wikimedia Commons

Rolls Royce 10 h.p. (1904)

Когато на Хенри Ройс, промишленик от Манчестър, направил състояние от производството на пристанищни кранове му дошло до гуша от постоянните повреди на френския му автомобил марка Decauville, той се заема да реши проблемите си с размах.

Сръчният англичанин създава собствена версия на автомобила си – със същата форма и конструкция, само, че в пъти по-надеждна. Хенри Ройс се справя блестящо със задачата и през 1904 г. повозил с двуцилиндровата си машина с 10 к.с. богатият лондончанин Чарлз Ролс. До какво довела тази автомобилна разходка знаем всички…

A6
Изображение: Mitsubishicars.com

Mitsubishi Model A (1917)

За огромният промишлен конгломерат Mitsubishi автомобилите винаги са били любопитен бизнес. През далечната 1917 г. Корабостроителната компания Mitsubishi Kobe Dockyard Works, по-скоро от любопитство, пуска на пазара копие на италианския FIAT Tipo 3. През следващите 4 години обаче били продадени едва около 20 екземпляра – към машината нямало особен интерес, а внасяните, по това време, в Япония американски автомобили са значително по-евтини. Това обаче скоро се променя и Mitsubishi се превръща в световноизвестна автомобилна марка.

A7
Изображение: Wikimedia Commons

Volvo OV4 (1927)

В началото на 20-те години, Асар Габриелсон – влиятелният мениджър на шведската фирма SKF, работи във Франция. По това време Третата република изживява истински автомобилен бум, докато в родната за мосю Габриелсон Швеция няма нито една по-сериозна фирма за производство на превозни средства. „Това е грешно!“ – рекъл си шведът и се захванал да оправи тази несправедливост.

Заедно с инженера Густав Ларсон и със заем от банката шведите разработили и произвели 10 предсерийни прототипа, превърнали се в основа за първото серийно Volvo – OV4. Впрочем, OV4 означава „Открита каросерия – 4 цилиндра“. Това обаче не е съвсем вярно, защото от 10-те прототипа един бил със съвсем стандартен метален покрив. Пропуск.

A8-resized
Изображение: Wikimedia Commons

 

Skoda 25/100 (1925)

Не са много компаниите, които могат да се похвалят, че първият им автомобил е попаднал в президентски гараж. Случаят с Skoda обаче е точно такъв. Първият лек автомобил на марката е лицензионно копие на големият, скъп и луксозен „Hispano–Suiza” H6B. Президентът на Чехословакия Томаш Масарик, придвижващ се само с автомобили родно производство, веднага поръчва за себе си една Skoda 25/100, снабдена с двигател със 100 к.с. и развиваща без проблем до 140 км/ч.

A9
Изображение: Wikimedia Commons

 

Toyota A1 (1936)

Toyota започват бизнеса си с тъкачни станове, но бързо се научават да тъкат на няколко стана едновременно. През 1936 г. пускат на пазара своя пъри автомобил „А1“. В конструкцията на машината няма нищо революционно, а външният ѝ вид силно напомня на Chrysler Airflow. Дори шасито и двигателят са грижливо изкопирани от Chevrolet. Все от някъде трябва да се започне!

A10
Изображение: Wikimedia Commons

Volkswagen Type 1 (1938)

Мечтата за създаването на масов завтомобил, предназначен за работническата класа Фердинанд Порше успява да постигне чак след като нацистите завземат властта и започват да поощряват строителството на заводи и разработките на машини за народа.

Хер Порше се справил със задачата си повече от отлично. Появилият се на бял свят автомобил получил закачливия прякор „костенурка“, бързо спечелил сърцата на трудещите се не само в Германия, но и в целия свят. Автомобил, не просто за всички, но и навсякъде, и винаги!

Виждате колко разнообразна може да историята на автомобилните марки. Едни от тях са създадени с цената на големи финансови рискове, други – от обикновен инат или просто от талантливи ръце. Те ни служат за пример, доказвайки, че за мечтите няма граници. Защото има ли достатъчно желание и упоритост – има и начин да сбъднем желанията си.

Очаквайте следващата част на статията, в която ще ви срещнем с още любопитни истории около създаването на първите автомобили на популярните марки.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Христо Узунов