Хората са го измислили. Учените използват невероятно сложни невронни мрежи, за да развиват човечеството напред и нагоре. Търсим екзопланети, учим колите да се карат сами, диагностицираме заболявания, Google пусна невронен преводач на индийски езици, за да направи Интернет достъпен за хората от Индия, но досега за наложителния проблем на хората на възраст от 4 до 99+ години не беше намерно решение. Досега! Дизайнерът Даниел Уест впрегна голям „комплект“ LEGO с AI (изкуствен интелект) да подрежда LEGO по видове части.
Как работи LEGO с AI софтуер и LEGO хардуер?
Неговата машина е съставена от над 10 000 части, 15 мотора, 9 от които са серво. За да сортирате LEGO частите, трябва да ги изсипете в контейнера и повече да не си мърдате пръста. „Универсалният LEGO сортировач“ използва моторизиран ремък, за да изкарва парчетата до вибрираща платформа, която ги разделя. Веднъж разделени, камерата „вижда“ всяка част и моторизираният ремък я насочва към съответния изход, една от 18 кофи.
Софтуерната страна на нещата е също толкова интересна. Когато погледнем към огромната купчина от неподредено LEGO, която трябва да приберем след хубавата игра, знаем какво да направим. Ако можем да видим цялото парче, веднага разбираме от кой вид е – 2×1 зелено, 4×1 червено, някой специален панел, който намираме накрая, когато вече не ни трябва. Дори децата правят разликата между цветове, форми и вид, която убягва на традиционна компютърна система. За идентифициране на част от конструктора, компютър би имал нужда от програмна информация за това как изглежда частта от всеки възможен ъгъл. В това отношение невронната мрежа прилича доста повече на нашия мозък.
Изкуствените невронни мрежи и LEGO
Изкуствената невронна мрежа е опит за репликиране на човешкия мозък в цялата му красота и сложност, за да може компютърът да учи и да взима решения подобно на човека. ИНМ се получават при програмиране на нормални компютри да се „държат“ все едно са свързани мозъчни клетки. Изкуствената невронна мрежа е разделена йерархично на нива, подобно на различните части на мозъка. Всяка информация, която влезе, бива обработена и предадена нататък към съответното по-висше ниво.
На този принцип машината за сортиране на LEGO с AI може да идентифицира и сортира един елемент на всеки две секунди. Библиотеката от познати LEGO части надвишава 3000 броя – целия асортимент. Може да разпознае дори елементи, които не е „виждала“ наживо, благодарение на наличните 3D модели.
Даниел Уест „тренира“ своето изобретение, като използва селекция на случаен принцип. По този начин 3D снимките изглеждат възможно най-различни и уникални. Създателят добавя също изкуствени надрасквания и петна, с които да имитира истински части, използвани от хора.
Уест е посветил на този проект няколко години работа и се надява скоро да публикува изследването по темата. Най-вероятно няма да публикува инструкциите за построяването на машината, но е отворен към идеята да направи достъпен AI софтуера безплатно. Ако искате да станете част от общност на Даниел-Уестовци, технологичната интелигенция на България, присъединете се към нашата обществена група.