Изграждането на пътя в Tourouvre-au-Perche струва 5 милиона евро. Той ще се използва от около 2000 шофьори на ден по време на двугодишния си тестов период.
Слънчевият път, открит във Франция, претендира да бъде първия такъв в света. И за голямо учудване на всички, той се намира не в голям град, а в село в Нормандия.
2000 шофьори дневно ще минават върху френския соларен път
Еднокилометровият участък в малкото селце Tourouvre-au-Perche е покрит с 2800 квадратни метра панели, които генерират електроенергия. Министърът на екологията Ségolène Royal откри тържествено инфраструктурното съоръжение миналия четвъртък. То струва 5 млн евро и ще се използва от около 2000 шофьори дневно през тестовия 2-годишен период. Целта е да се установи дали слънчевият път може да генерира достатъчно електроенергия за захранване на уличното осветление в селото с 3400 жители.
През 2014 година в Кромени, Холандия бе открита велоалея със слънчеви панели. Въпреки проблемите с нея в началото, тя успя да генерира 3000 KWh енергия. Тя е напълно достатъчна, за да захранва с електричество средно голям семеен дом за цяла година. Разходите за изграждането на велоалеята, изразени в KWh, са около 520 000.
Преди да бъде открит слънчевият път във Франция, соларните панели са тествани на четири паркинга в цялата страна. Конструктор на проекта е Colas, който е част от гигантската група телекоми Bouygues. Инвестицията е направена от държавата.
Районът Нормандия не се слави като много слънчев
В столицата му – Кан – слънчевите дни в годината са само 44. В Марсилия пък те са 170.
Royal заяви, че би искала да види слънчевите панели инсталирани върху един на всеки 1000 км от магистралите във Франция. Страната разполага общо с 1 млн км пътища. За панелите обаче е установено, че поставени хоризонтално върху асфалта са много по-неефективни, в сравнение с онези, монтирани върху наклонени участъци – като покриви.
Критиците на проекта твърдят, че той е икономически неефективен и не е трябвало да се харчат публични средства за реализирането му.
Colas обясни, че панелите са покрити със смола, която съдържа фини листа силиций. Това ги прави достатъчно здрави, за да издържат целия трафик, включително и тежкотоварни автомобили. Компанията заявява, че се надява да намали разходите за производство на соларни панели и че има около 100 други проекта за соларни пътища. Половината са за Франция, а другата половина – за чужбина.