Изкуствен интелект има навсякъде около нас
В нашите автомобили, в домовете ни, дори в джобовете ни. Водещи технологични компании ни дават достъп до изкуствен интелект, когато закупим продуктите им (Siri, Alexa, Google Assistant). Те обслужват телефоните ни и ни служат като личен асистент у дома.
Снабдени с изкуствен интелект, технологичните ни устройства стават все по-добри в отговорите на въпросите, които им задаваме. Това логично води и до питането ни – не трябва ли образованието и изкуственият интелект да се изравняват по ниво. С изучаване наизуст на факти и цифри е възможно да пречим на децата да стигат сами до истинското познание. Освен това образованието се преподава на студентите така, както се преподава и на изкуствения интелект.
Образователната ни система изостава
Методологиите, по които се преподава, са твърде остарели. В момента учениците имат достъп до всякаква информация. Този факт някак измества влиянието на училищата в сегашния им вид.
Финландия осъзна всичко това и реши да смени подхода в образованието. Вместо учениците да работят в групи по различни теми, те започват да решават реални проблеми. Учителите пък ги ръководят и така те усвояват допълнителни знания, т.е. имат възможност да работят върху себе си.
Гъвкавостта и способността да се преквалифицират ще бъде от ключово значение за работниците от утре. Световният икономически форум изчислява, че 65% от сегашните ученици, след завършването си, ще се изправят пред упражняване на професии, които в момента дори не съществуват.
Нивото на човешката интелигентност е качено в облака. Нашите естествени сетива и функции се допълват от компютри и мобилни телефони. Изкуственият интелект ни прави по-умни. Той помага на хората да получават и обработват информация така, както иначе сами не биха го правили.
Само допреди няколко десетилетия, ако искахме да научим нещо специфично, трябваше да се ровим в библиотеки и микрофилми. Днес просто трябва да потърсим в интернет и информацията ще се покаже.
Е, понякога технологичните ни помощници не са достатъчно умни и не успяват да отговорят на въпросите ни. А има и нещо друго. Не можем да вярваме на интернет на 100%.
Секторът на изкуствения интелект е във своя възход. Той се задвижва от сравнително евтина изчислителна мощност, която пък е съчетана с огромни количества данни. Това позволява на инженерите да се упражняват в изграждане и управление на невронни мрежи.
„Научете се как да се учите“.
Изразът най-добре пасва на предизвикателствата, които трябва да се преодолеят и от изкуствения интелект, и от хората.
Според Mary Cummings, съпредседател на Global Future Council on AI and Robotics, „изкуственият интелект не е толкова умен, колкото хората биха искали да бъде“. Машините все още трябва да бъдат ръководени от хора, за да изпълнят работата си по-добре. Търсачката на Google разчита основно на алгоритъм с невронна мрежа. Милиони работници я използват, за да вършат своята работа. Тя е станала толкова голяма част от културата ни, че все по-често казваме „Нека да го гугълна”.
Още от момента, в който Homo Sapiens създава първите инструменти, ние непрекъснато използваме все по-нови и по-нови технологии, за да вършим работата си по-добре. Понякога дори технологията ни потопява изцяло в себе си. Работниците трябва да се адаптират непрекъснато към промените. Нашият свят се променя с толкова бързи темпове, с колкото преди е било немислимо, че ще се случи.
Днешната цел на изкуствения интелект е да достигне до сигурност. До състояние, в което алгоритъмът ще може да се учи сам от себе си. Това означава да се постигне мощен супер интелект. Дотогава обществото ни ще трябва да се адаптира постоянно. Обучението на интелекта изисква работници, които са в състояние постоянно да се преквалифицират. Да използват най-новите технологии е от решаващо значение. Световният икономически форум съобщава „Творчеството ще се превърне в един от трите най-добри умения, които работниците трябва да притежават. С лавина от нови продукти, нови технологии и нови начини на работа, трудещите се ще трябва да стават все по-креативни, за да успеят да се възползват от предстоящите промени.
Ние трябва да провеждаме обучение, адекватно за нужните на 21-ви век.