НАСА проведе тестови полети и направи снимки, улавящи за първи път взаимодействието на ударни вълни, причинени от два свръхзвукови самолета. Кадрите са заснети в изследователския център „Армстронг“, който се намира във военновъздушната база „Едуардс“, Калифорния. Те са направени с усъвършенствана фотографска технология и са част от изследователски проект.
Целта на изследването е НАСА да разработи и произведе граждански транспортен самолет, който да се движи със свръхзвукова скорост, без да вдига твърде голям шум.
Оглушителните ударни вълни
Докато се движи, самолетът изтласква от пътя си газовите молекули в атмосферата. Когато обаче той достигне скоростта на звука, газовите молекули вече не успяват да „избягат“. Невидимата бариера се пробива и около машината възникват вълни от изтласкания въздух, известни като ударни вълни.
Ударните вълни са изключително шумни, проявяват се със силен трясък, който се чува на земята. Заради това има наложени ограничения за прелитане на свръхзвукови самолети над населени места.
Над 10 години НАСА работи по система, която би позволила на инженерите да уловят ударните вълни на снимки. Благодарение на това сега те биха могли да ги изследват много по-детайлно, както никога преди. Ако се намери начин да се избегне техният оглушителен трясък, скоростта на цивилните самолетите би могла да се повиши от обичайните 800-900 км/ч и с това да се съкрати времето на полета.
Заснемане и ползи
Безпрецедентните снимки, направени от НАСА, стават възможни с помощта на специално снимачно устройство. То било на борда на самолет В-200, който летял на приблизителна височина от 600 м над двойката учебни самолети Т-38. Самите те трябвало да спазват разстояние от около 9 м помежду си и в момента, когато прелитат под B-200, да се движат със свръхзвукова скорост.
Постигнат е идеален синхрон на трите машини, за да бъдат в точното време на точното място. На направените въздушни снимки могат да се видят както ударните вълни, така и тяхното взаимодействие.
Новата технология за заснемане на ударни вълни би могла да помогне при разработването на цивилни свръхзвукови самолети, както и за промяна на настоящите ограничения върху свръхзвуковите полети над населени места.
Към момента НАСА разработва тих свръхзвуков самолет X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology) съвместно с американската компания Lockheed Martin. Машината е така замислена, че при преминаване на звуковата бариера да създава тих тътен вместо шумни ударни вълни. Самолетът все още е в етап на подготовка. Първият тестов полет се планира най-рано след две години, а представянето му – за година по-късно.