Като че ли в последно време фразата „нова MOBA“ е придобила значението „отчаяна кауза”. Наистина не са едно и две заглавията, които се пръкнаха на бял свят само за да бъдат изоставени от играчите си в нищетата на забвението. Понякога причините за това са тривиални, като например за Battleborn – „тази игра ми прилича прекалено много на Overwatch“. Понякога причините са сериозни, тук примерът е Dawngate на ЕА – „тази игра е ужасна и бъгава“. Неуспешните MOBA игри са десетки на брой, но това изненадва ли изобщо някого. В такъв пренаситен жанр като Multiplayer Online Battle Arena доминиращите League of Legends, DOTA 2 и Heroes of the Storm не отстъпват мястото си. За да пробиеш в този жанр, чисто и просто, трябва да промениш правилата на играта. И именно това е нещото, което направиха NCSoft с новата си MOBA – Master x Master.
За своите създатели MxM е нещо като Heroes of the Storm за Blizzard. В новото си отроче южнокорейският гейминг гигант е преплел персонажи и истории от други свои заглавия – Aion, Lineage, Blade & Soul, Wildstar, Guild Wars и други, а наборът от 36 Mastera е допълнен от напълно оригинални за вселената герои.
Но стига общи приказки.
Първи впечатления от Master x Master
Преди няколко дни ми се отвори възможност да вляза в затворената бета-версия на MxM и искам да споделя с вас моите първи впечатления от играта.
На първо място трябва да кажа, че NCSoft наистина са заковали gameplay-я на играта. Движението на Master-а с WASD и фактът, че главната част от уменията в играта са skill shot-ове, правят усещането за играта много по-различно и динамично от всяка друга main stream игра в жанра. Единствената друга игра, за която се сещам да използва тази система успешно, е другата приятна изненада тази година – Battlerite. И действително MxM притежава същата бързина, чар и акцент върху бързите и механично изпипани отигравания като Battlerite. Разликата е в това, че в тази игра NCSoft са надградили идеята. Сменянето на героите също се е получило доста сполучливо и възможните комбинации между Master-и са стотици, а да не говорим за възможностите за избор на умения, таланти (Nodes) и Master умение. Имам чувството, че Master x Master е взел по нещо хубаво от всеки жанр и го е поднесъл в един много красив вариант.
Освен 5v5 и 3v3 PVP арените имаме на разположение и богато, и предизвикателно PVE съдържание, което играх с огромно удоволствие. Искате да Raid-вате босове и инстанции, а в следващия момент с придобитите благинки да подобрите Master-a си и да го пуснете в битка на някоя от арените? Нямате проблем. PVE-то в играта е доста трудно, особено на Brutal и Nightmare трудностите. Усещането на кооперативните нива е наистина все едно играете MMO. А знаем, че NCSoft имат сериозен опит с този жанр.
Нещото, което би могло да отблъсне голяма част от хората, които са решили да дадат шанс на MxM, е това, че като се абстрахираме от симплистичния и забавен gameplay, играта има немалко разнообразни направления за развиване на героите. Като добавим и наличието на crafting система и 3 различни разменни единици,… да кажем, че всичко това идва малко в повече, ако не сте готови да се потопите в играта и да разгадаете мистериите ѝ. Хубавото в случая е, че играта ви посреща с доста приличен Tutorial, който лека-полека ви разхожда из играта и ви обучава как да боравите с героите си, да подобрявате уменията и талантите си и да използвате crafting системата ефективно.
Наречете ме сноб, обаче, дори и играта да има най-великия gameplay, не мога да се отдам на нея, ако историята ѝ няма поне малко смисъл. Master x Master, за мое облекчение, и тук не ме разочарова и въпреки че историята е плоска – извънземните са завладели земята, човеците се връщат на космически кораби, за да я освободят от окупаторите – тя е представена много добре и е разгърната красиво в PVE съдържанието на играта.
Неочаквани открития в една нестандартна ситуация
О, да! За малко щях да забравя. Най-якото нещо за мен в играта няма нищо общо нито с геймплея, нито с развитието на героите, нито с красивата графика, за която ще спомена след малко. Най-якото нещо за мен е, че когато сте извън игра, се намирате на палубата на космически кораб в компанията на стотици други играчи и NPC-та, а на една от платформите поставен, като че ли на пиедестал, стои… един Jukebox. И може да си поръчвате песни, като всички на палубата слушат това, което вие сте избрали. Веднага си помислих: „Ей сега ще им пусна песента на Илиян – „Честит рожден ден““, но този колос на световната музикална култура го нямаше в плейлиста и трябваше да се задоволя с оригиналния soundtrack на игрите на NCSoft, който, без да си кривя душата, е зашеметяващ. Музиката в играта наистина издигна Master x Master на ново ниво за мен.
Искам да завърша с това, че визуалният стил на играта много ми допада. Арт стилът ми напомня на комикс и наподобява League of Legends в този аспект. Движенията, уменията и героите са добре анимирани и придават на играта усещане за флуидност, а това е задължително за игра, която залага на добрия екшън. И последно… в Master x Master можеш да скачаш и да се качваш на платформи. Не знам нито една друга игра в жанра, която да предлага това.
Ако искате повече и по-обективна информация за новото MOBA изкушение, може да прочетете пилотния ни материал за играта.
Master x Master е в затворена бета-версия и все още имате възможност да се включите в нея. Отидете на http://playmxm.com/ и се запишете.