Local Guides

Local Guides: една интересна инициатива

Много от нас обичат да пътуват, да посещават забележителности, или просто да се разхождат по магазините. Обикновено след това постваме снимки в социалните мрежи и разказваме на приятелите си за преживяното. В повечето случаи не получаваме някакви облаги от това, като изключим, разбира се, удовлетворението от видяното и споделеното. Е, в началото на 2015 година Google променят това с инициативата си „Local Guides“, насърчаваща потребителите да пишат отзиви (reviews) за места (забележителности, хотели, ресторанти), които са посетили.

Какво точно е Google Local Guides

Local Guides работи по сравнително лесен начин. Веднъж регистрирал се, потребителят влиза в приложението на Google Maps и започва да отбелязва местата, които е посетил. За всеки отзив, качена снимка или отговорен въпрос получава по една точка. След като натрупа определен брой точки, може да отключи ново ниво и да получи бонуси.

Към момента, програмата има пет нива, като всяко от тях предоставя на потребителите различни поощрения. Може би най-примамливите са възможностите за участия в събития, предназначени само за „гидове“ (guides), повече място в Google Drive и достъп до нови продукти на компанията преди всички останали.

Не съвсем уникална идея

С тази си инициатива Google не „откриват топлата вода“. Kомпании като Yelp предоставят подобни възможности на потребителите си от доста отдавна. Разликата е, че благодарение на големия брой хора използващи услугите на компанията, Google могат да имат далеч по-голямо влияние от конкурентите си.

И все пак има един въпрос, който не дава покой на човешкото съзнание, когато става въпрос за Google. А именно: „Каква е уловката?“. Защо ѝ е на компанията допълнително да поощрява потребителите си (не че има нещо лошо в поощренията), за да пишат отзиви? Какво печели от това?

Отговорът на тези въпроси е доста тривиален, а именно: информация. Пишейки повече отзиви за забележителности, хотели, ресторанти и т.н. ползвателите на Local Guides дават информация, която Google може да продаде на рекламодатели или други компании и да печели от това. Също така, анализирайки местата, на които са били потребителите и активността им, компанията събира допълнителна лична информация и може по-добре да таргетира рекламите, допълнително увеличавайки приходите си (повече информация относно това откъде идват приходите на компании като Google, можете да намерите в статията „Как печелят Интернет компаниите“).

Едва ли за някого е учудващо, че появата на кампании като Local Guides е с цел допълнително събиране на лична информация. Все пак това е обща черта между всички Интернет компании.

Разликата

В този случай, обаче, има нещо по-различно. Обикновено, данните, които сайтове като Google, Facebook и други подобни събират, са във вид, в който могат да бъдат анализирани и използвани само от компютърни алгоритми. Те не биха имали никаква логика за самите потребители. В случая с Local Guides нещата не стоят така. Тъй като става въпрос за информация, която се вижда в Maps, всеки желаещ може да провери къде е бил някой гид (guide) само като провери профила му. Когато потребител напише отзив за катедралата „св. Александър Невски“ например, всеки, който види отзива може да провери Local Guides профила на въпросния човек, а от там и всички места, на които е бил, всички снимки, които е качил и всички неща, които въпросния потребител е написал в Maps.

Колкото по-високо е нивото на даден гид (guide), толкова повече лична информация за пътуванията си е предоставил на широката общественост. Интересният въпрос в случая е, кой и по какъв начин може да използва тази информация…?

Източници: Google, techcrunch.com

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Андон Андонов