Начало / История на технологиите / Интернет в началото: американските военни срещу американските учени
Велосипед Интернет
Фотография: Dr. Avishai Teicher Pikiwiki Israel

Интернет в началото: американските военни срещу американските учени

Първообразът на глобалната мрежа се ражда по идея и поръчка на американските военни

Днес трудно можем да си представим живота без наличието на Интернет. Ако динамитът като научно откритие възниква с мирни цели, за да намери по-късно своето унищожително приложение във войните, при глобалната компютърна мрежа нещата се случват точно по обратния начин.

През 1969 г. американското Министерство на отбраната решава, че в случай на ядрена война САЩ ще се нуждае от надеждна система за предаване на информация. Първообразът на Интернет се ражда по идея на Агенцията за напредничави изследвания на проекти (ARPA). Задачата е възложена на Калифорнийския университет в Лос Анджелис, Калифорнийския университет в Санта Барбара, на Стандфордския изследователски център и на Университета на щата Юта. Новосъздадената компютърна мрежа е наречена ARPANET (англ. Advanced Research Projects Agency Network). С течение на времето учените от различни области също започват да посягат към услугите на новосъздадената система. През 1973 г. към мрежата се приобщават и организации от Великобритания и Норвегия. Постепенно мрежата придобива международен характер.

Промяна на протоколите

През 1984 г. срещу ARPANET се изправя могъщ конкурент – Националният научен фонд на САЩ (NSF), организирал междууниверситетска мрежа. NSFNet е с много по-големи възможности – 56 кбит/сек.

На 1 януари 1983 г. военната версия променя своите същински мрежови протоколи от NCP на TCP/IP, като по този начин е създадено ядрото на днешния Интернет.

ARPANET прекратява съществуването си през 1990 г. Днес много от съществуващите протоколи на Интернет започват именно от него.

 

ФАКТИТЕ:

World Wide Web (www) – световната мрежа, която позволява на потребителя да има достъп до всяка информация, намираща се в необятното интернет пространство. Дължим това изобретение на учения физик (по съвместителство и малко хакер) сър Тим Бърнърс-Лий.

4.10.1957 г. – пуснат е първият съветски спътник, година по-късно това става повод американците да основат NASA (National Aeronautics and Space Administration) и ARPA (Advanced Research Projects Agency, изиграла важна роля в раждането на явлението Интернет.

1969 г. – американската военна индустрия създава APPRANET, първообраз на съвременния Интернет, за сигурно пренасяне на информация в случай на ядрена опасност.

27.10.1980 г. – APPRANET е поразен от вирус за първи път.

1983 г. – в университета във Висконсия е създаден сървър на имената на домейните (Domain Name Server, DNS). Те са от три равнища, като първоначално съществуват шест съкращения в първо ниво, вероятно са ви познати и днес: com – търговски (от commercial) организации, edu – научни, gov – правителствени, mil – военни, net –организационни мрежи, org – други организации.

1995 г. – дори Ватикана навлиза във виртуалното пространство – http://www.vatican.va/.

1999 г. – Интернет става достъпен и за Саудитска Арабия (sa). Същата година се появява и първата виртуална банка в Индиана.

Игрова култура

Макар че вече имат 50-годишна история, компютърните и видео игрите стават част от попкултурата едва през  70-те години на миналия век. Най-разпространената според „Световните рекорди на Гинес“ е Pacman. Появява се през 1980 г. От 13 до 16 октомври в Есен, Германия, се състоя 23-тият Международен панаир на компютърните игри. Общо 700 фирми от тринадесет държави показаха продукцията си там. Абсолютен лидер сред геймърските страни е Германия. Около 2000 игри годишно излизат от страната.

Чат – от англ. Chat – разговор, текстово и по-рядко речево общуване през Интернет. Технологиите тепърва предстоят да се развиват.

Блогове – това са така наречените “интернет дневници”. Възникват като сравнително ново явление. Преди години Google разшири възможностите си, като ги включи в търсенето.

Киберпънк 

С този термин се означава течение в литературата, при което основното действие се развива във виртуалната реалност. За негов основоположник бихме могли да посочим Уилям Гибсън с роман, написан през 80-те – “Неуромантик”. Там за първи път се появява терминът “киберпространство”. Негово култово производение е филмираното по-късно “Мнемоничният Джони”. Друго интересно име в жанра е руснакът, написал сценария за нашумелия напоследък филм “Нощна стража”, Сергей Лукяненко. Препоръчваме “Стъклените огледала”, определено си струва да посетите виртуалната кръчма “Трите прасенца”.

 

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Десислава Бацанова

Редактор с дългогодишен стаж в областта на "мъжките играчки", специализиран в областта на автомобилите, яхтите, часовниците и технологиите.